31 fotorolletjes ontdekt van WO2 soldaat

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
erbicom
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:46

31 fotorolletjes ontdekt van WO2 soldaat

Bericht door erbicom »

Photographer Levi Bettweiser is the man behind the Rescued Film Project, an effort to find and rescue old and undeveloped rolls of film from the far corners of the world.
He recently came across one of his biggest finds so far: 31 undeveloped rolls of film shot by a single soldier during World War II.

bron: http://petapixel.com/2015/01/16/31-roll ... processed/
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: 31 fotorolletjes ontdekt van WO2 soldaat

Bericht door Kugelblitz »

Leuk wel, maar hoeveel amateur-verzamelaars doen zoiets niet ook? Niet echt heel bijzonder nieuws, maar als je niet in het wereldje zit lijkt dit natuurlijk wel heel wat.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: 31 fotorolletjes ontdekt van WO2 soldaat

Bericht door peanut »

Tsja, die kerel maakt er een leuk filmpje omheen. Het is maar net hoe je het presenteert.
Naast mij staat een doos met 43 Duitse film rolletjes die nog nooit het licht hebben gezien.
Wie weet hoeveel van zulke groepjes er nog rondslingeren in dozen, camera's etc...
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: 31 fotorolletjes ontdekt van WO2 soldaat

Bericht door zjopske »

Hoe vaak zien we dit niet terug, een aantal documenten of foto`s dat in handen komt van journalisten.
Soms zitten er wel leuke dingen bij (bv. de afgacolor foto`s in het bezit van time).

In dat geval kunnen ze bij een meerderheid van de verzamelaars gerust een keer langs komen om uitgebreid te schrijven over de stukken die eigenlijk in een museum thuis horen.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: 31 fotorolletjes ontdekt van WO2 soldaat

Bericht door asjemenou »

Leuk onderwerp. Zeker omdat in dit topic twee hobby's van mij samenkomen. Een fotorolletje ontwikkelen oogt makkelijk in het videofilmpje maar bij mij als fotograaf rijst meteen de vraag; hoe bepaal je de juiste ontwikkeltijd van zo'n overjarig fotorolletje? Onder welke omstandigheden is het fotorolletje al die jaren bewaard gebleven? Dit ontwikkelproces luistert best wel nauw. Welke ontwikkelaar/fixeer gebruik je hiervoor? Ontwikkel je te kort dan worden je negatieven te licht (fotoafdrukken te donker) en ontwikkel je te lang dan worden je negatieven te donker (fotoafdrukken te licht). Voor het ontwikkelen van je fotorol hanteer je daarom een vastgestelde ontwikkeltijd welke gekoppeld is aan de belichtingstijd van je fotorol. Hoe weet je nu precies of dat het fotorolletje standaard is belicht of geforceerd belicht?
Voor de digitale fotografen onder ons, een fotorolletje moet je in absolute duisternis ontwikkelen. Je kunt niet halverwege het ontwikkelproces even je Paterson filmontwikkeltank openmaken en kijken of dat je negatieven goed ontwikkelt zijn. Ook niet bij een rode dokalamp.
In het videofilmpje heeft meneer Bettweiser een zak met 31 niet ontwikkelde fotorolletjes. Ik ben benieuwd hoeveel hij er uiteindelijk juist heeft weten te ontwikkelen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie