Strijd om de kapelsche veer herdacht

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Strijd om de kapelsche veer herdacht

Bericht door Bobdussen »

SPRANG-CAPELLE - Zaterdag was het precies zeventig jaar geleden dat de slag om het Kapelsche Veer beëindigd werd. Met een uitgebreide ceremonie werd dat herdacht.
Speciale gast was de 92-jarige Harry Prescott, die mee gevochten heeft in de bloedige slag. Loco-burgemeester Ronald Bakker trok een lijn naar het heden: “Ook nu zijn er veel brandhaarden, gebaseerd op etnische en religieuze conflicten.” Hij maakte bekend dat in Waalwijk dit voorjaar een debat georganiseerd gaat worden tussen lokale kerken en de islamitische gemeenschap. Roerend was het gedichtje van de jonge basisschoolleerling Rick Pruijssers. “Ik ken geen angst voor bommen en granaten”, dichtte Rick. “Maar ik weet dat velen spoorloos zijn verdwenen. Door hun offer is mijn leven vrij.”

Sprang-Capellenaar Wijnand Konings (85) kan zich de slag nog herinneren. “Bij ons sliepen achttien Poolse soldaten op zolder. Elke dag kwamen er minder terug. Een paar dagen na de bevrijding ging ik als jongen hier naartoe om koperen hulzen te rapen. Wat ik toen zag, zal ik nooit meer vergeten. Een bloedig slagveld vol gesneuvelden. Twaalfhonderd jonge gasten hebben hier het leven gelaten voor een stukje grond zo groot als vijf voetbalvelden.”

Bron: omroep brabant
Plaats reactie