Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door platoz »

Vladimir Katrioek, die op de tweede plaats stond op de lijst van het Simon Wiesenthal-centrum van meest gezochte nazi's, is in Canada overleden. Zijn advocaat heeft meegedeeld dat hij vorige week stierf. Hij was 93 jaar.

Het nieuws van zijn dood kwam enkele uren nadat het Wiesenthal-centrum de Canadese regering had verzocht de vervolging van Katrioek mogelijk te maken.

Katrioek werd geboren in Oekraïne, deserteerde in 1944 uit de SS en kreeg later de Canadese nationaliteit.

Rusland klaagde Katrioek begin deze maand aan wegens genocide. Hij zou betrokken zijn bij de moord op burgers in de stad Katyn, dat nu deel is van Wit-Rusland en waar de geheime dienst van de Sovjet-Unie in 1940 meer dan 20.000 Poolse militairen, burgers en geestelijken vermoordde.

Katrioek was tussen 1942 en 1944 lid van een Oekraïens bataljon van de SS. Hij heeft altijd alle beschuldigingen tegengesproken.

De Russische ambassade in Ottawa verzocht de regering-Harper een paar weken geleden om medewerking in de zaak-Katrioek.

Premier Harper verwierp onlangs het verzoek om uitlevering van Moskou, met als argument dat Canada nooit de inlijving van de Krim en de Russische bemoeienis met Oekraïne zal accepteren.

Het Canadese federale hof stelde in 1999 vast dat Katrioek op valse gronden de Canadese nationaliteit had verworven, door te verzwijgen dat hij met de nazi's had gecollaboreerd. De Canadezen vonden geen bewijs dat hij oorlogsmisdaden had gepleegd.

Katrioek emigreerde in 1951 naar Canada. Hij werkte daar als imker.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door Der Blitz »

Er zijn dus geen bewijzen dixit canada, maar rusland wil een 93 jarige nog gaan veroordelen voor iets waar geen bewijzen voor zijn en mogelijk dus ook onschuldig aan is...

R.I.P. Vladimir.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door earlymb »

Der Blitz schreef:Er zijn dus geen bewijzen dixit canada, maar rusland wil een 93 jarige nog gaan veroordelen voor iets waar geen bewijzen voor zijn en mogelijk dus ook onschuldig aan is...

R.I.P. Vladimir.
Wie zegt dat er geen bewijzen waren? Ik vind het volkomen terecht dat ze nog steeds achter dit soort uitschot aangaan. Daarmee wordt een duidelijk signaal afgegeven dat dit soort misdaden niet verjaren. Jammer dat hij er zo makkelijk vanaf komt...
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door Der Blitz »

earlymb schreef:
Der Blitz schreef:Er zijn dus geen bewijzen dixit canada, maar rusland wil een 93 jarige nog gaan veroordelen voor iets waar geen bewijzen voor zijn en mogelijk dus ook onschuldig aan is...

R.I.P. Vladimir.
Wie zegt dat er geen bewijzen waren? Ik vind het volkomen terecht dat ze nog steeds achter dit soort uitschot aangaan. Daarmee wordt een duidelijk signaal afgegeven dat dit soort misdaden niet verjaren. Jammer dat hij er zo makkelijk vanaf komt...
De Canadezen vonden geen bewijs dat hij oorlogsmisdaden had gepleegd
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door Jan Klaassen »

Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom de Russen hem nu met Katyn linken, dat heeft namelijk niets met zijn geschiedenis bij de SS te maken - het was een actie van de NKVD, niet van hun Duitse collega's.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door earlymb »

Dat had een proces allemaal aan het licht kunnen brengen. Uiteraard is het nu allemaal politiek gekleurd (met een flinke dosis Russische propaganda) vanwege het gedoe met Oekraïne, maar die kerel zal echt niet voor niets op de lijst van het Wiesenthal centrum hebben gestaan. Een eerlijk proces waarbij beide partijen bewijs van het standpunten hadden kunnen aandragen zou deze zaak hoe dan ook tot een einde hebben gebracht.

Het gaat overigens om wat in 1943 gebeurd is bij de stad Chatyn in Wit-Rusland, niet Katyn. Dat is een fout in het artikel.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door HMS Renown »

Der Blitz schreef:
earlymb schreef:
Der Blitz schreef:Er zijn dus geen bewijzen dixit canada, maar rusland wil een 93 jarige nog gaan veroordelen voor iets waar geen bewijzen voor zijn en mogelijk dus ook onschuldig aan is...

R.I.P. Vladimir.
Wie zegt dat er geen bewijzen waren? Ik vind het volkomen terecht dat ze nog steeds achter dit soort uitschot aangaan. Daarmee wordt een duidelijk signaal afgegeven dat dit soort misdaden niet verjaren. Jammer dat hij er zo makkelijk vanaf komt...
De Canadezen vonden geen bewijs dat hij oorlogsmisdaden had gepleegd
Ik ben er mee akkoord dat je wat kritisch bent Der Blitz, maar ik heb eens verder gekeken dan het artikel wat ik vond over deze man.

Volgens de site van het Simon Wiesenthalcentrum opende de Canadese regering reeds in 1995 een onderzoek naar zijn oorlogsverleden. Los van het feit of het nu een propagandastunt is of niet, alles wijst er op dat deze man een onbestrafte oorlogsmisdadiger was. Indien het een waardevolle getuige was (SS'er of niet) of iemand die actief/passief zich verzette tegen de Holocaust zou ik een RIP bericht nog even kunnen verstaan. Maar als ik zijn geschiedenis er even op na sla en indien het waar is waar het Wiesenthal centrum hem van beschuldigd is de wereld weer eerder een smeerlap armer...

'In 2000, Italian Military Tribunal found Seifert guilty in absentia on 9 counts of murder and sentenced him to life in prison'
http://www.friendsofsimonwiesenthalcent ... i_war.aspx
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door arie »

Ik zal er kort in zijn, Al was die 115 jaar oud, oorlogsmisdadigers gewoon voor het gerecht en niet onbestraft laten als er een kans voor is.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door Der Blitz »

Dan moet je stalin, en churchill ook voor de rechter zetten :wink:
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door earlymb »

Der Blitz schreef:Dan moet je stalin, en churchill ook voor de rechter zetten :wink:
Wil je nu gewoon alleen het laatste woord hebben, of is dat een serieus bedoelde opmerking?
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door CollectorWo2 »

Denk je dat die 2 heilig waren in die tijd.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door uniformverzamelaar »

Churchill had ook boter of zijn hoofd als jonge Britse officier in de Zuid-Afrikaanse Boerenoorlog (eind 1900) :roll:

Over de misdaden van Stalin kan men ook boeken schrijven denk ik.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door Der Blitz »

earlymb schreef:
Der Blitz schreef:Dan moet je stalin, en churchill ook voor de rechter zetten :wink:
Wil je nu gewoon alleen het laatste woord hebben, of is dat een serieus bedoelde opmerking?
Geschiedenis leren, vooraleer je zulke controversiële reactie geeft :wink: het zijn niet alleen de duitsers die oorlogsmisdaden begaan hebben. En ik ben voor een eerlijke en rechtlijnige berechting. Ofwel straf je allen, ofwel straf je niemand. Het is niet omdat zij de oorlog mee gewonnen hebben dat zij wel misdaden mogen plegen.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door arie »

:bonk: die zijn al een tijdje overleden, waar hebben we het over.
Hebben we het hier niet over nog levende oorlogsmisdadigers.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Gezochte SS'er Vladimir Katrioek overleden

Bericht door Der Blitz »

Het topic gaat over een overledene hoor ;). Dit terzijde, moesten stalin en churchill nog leven, zouden ze hen dan voor de rechter zetten? ik denk dat iedereen daar het antwoord wel op kent, het gaat om het principe

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Plaats reactie