Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door utmi »

Niet strafbaar Uniformverzamelaar? Wat denk je van medeplegen of voorbereiding tot...= strafbaar!
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door uniformverzamelaar »

patrickh schreef:En gelukkig mogen we hier in NL ook daarover een verschil van mening hebben Guy!
Dat is het punt.

Hadden deze mensen dit recht ook ?
Konden zij kritiek leveren zonder daarvoor te moeten boeten ?

Je weet best dat er al lang voor de uitroeiingskampen bestonden voor tegenstanders van het toen heersende gedachtegoed.

Een mens is toch geneigd zijn eigen hachje te redden nietwaar ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door uniformverzamelaar »

utmi schreef:Niet strafbaar Uniformverzamelaar? Wat denk je van medeplegen of voorbereiding tot...= strafbaar!
Weten van is niet medeplegen !!

U moet zich terug in die tijd begeven om daar een juist oordeel te kunnen over vellen, en niet vanuit uw luie zetel zoveel jaar later naar de feiten kijken.
Zo kan je elke Nederlandse soldaat die in het trauma Srebrenica niet heeft ingegrepen ook gaan veroordelen tot "medeplegen" of "voorbereiden" tot....Zij hebben toen ook niet ingegrepen..........wat een massamoord had kunnen voorkomen.

Volgens uw stelling zijn deze jongens ook allemaal schuldig dus.....en moeten zij ook één voor één veroordeeld worden !!
Men kan daar ook evengoed spreken over een "morele fout" dat ze gemaakt hebben. Maar konden ze ingaan tegen een bevel ???

Voorbereiden tot, welke waren dan de handelingen die deze man daar concreet heeft uitgevoerd ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door Der Blitz »

in die tijd had je geen keuze hoor... ofwel deed je wat ze je opdroegen ofwel kreeg je zelf de kogel... ben er zeker van dat 99.9 procent van jullie ook geld zou gaan tellen... er bestaat nog altijd een verschil tussen vrijwillige en gedwongen deelname. Ze maken het nu zo groots, in feite hebben ze een heel kleine garnaal die gedwongen zijn plicht deed. Niet meer niet minder.

Dat oorlogsmisdadigers gestraft dienen te worden volledig akkoord, maar dan moet men wel de juiste pakken, en rechtlijnig iedereen aanpakken, ook churchill en stalin.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door utmi »

uniformverzamelaar schreef:Weten van is niet medeplegen !
Het betreft niet alleen “weten van” maar ook daadwerkelijk onderdeel zijn van het kamp: werk als boekhouder in het kamp, waardoor hij de feitelijke dader voorzag van middelen (administratie is ook een middel). Hij was op de hoogte van de intenties van het kamp, waar zijn administratie tot diende. Hij is ook niet voor niets veroordeeld vanwege "hulp bij"...
uniformverzamelaar schreef:U moet zich terug in die tijd begeven om daar een juist oordeel te kunnen over vellen, en niet vanuit uw luie zetel zoveel jaar later naar de feiten kijken.
Rechtspraak is primair gebaseerd op feiten… of je daarbij zit of staat doet er niet toe.
uniformverzamelaar schreef:Zo kan je elke Nederlandse soldaat die in het trauma Srebrenica niet heeft ingegrepen ook gaan veroordelen tot "medeplegen" of "voorbereiden" tot....Zij hebben toen ook niet ingegrepen..........wat een massamoord had kunnen voorkomen
Volgens uw stelling zijn deze jongens ook allemaal schuldig dus.....en moeten zij ook één voor één veroordeeld worden !!
Men kan daar ook evengoed spreken over een "morele fout" dat ze gemaakt hebben. Maar konden ze ingaan tegen een bevel ???
Je haalt nu partijen door elkaar, de Bosnisch-Servische troepen waren de daders, niet de Nl-ers. Maar die situaties mogen niet met elkaar vergeleken worden en daar gaat de discussie niet over, appels met peren vergelijken noemen wij dat in Nederland.
uniformverzamelaar schreef:Voorbereiden tot, welke waren dan de handelingen die deze man daar concreet heeft uitgevoerd ?
Kampadministratie?!
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door uniformverzamelaar »

jaja, het zijn altijd de anderen die schuld hebben zeker........Utmi !!

Maar van onderstaande willen de Nederlanders natuurlijk niets horen en het liefst deze zaak zo snel mogelijk vergeten.

shame on you !!!

zie ook
http://www.beyazgul.info/srebrenica.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Val_van_Srebrenica

De redactie.be (bron van onderstaande bericht)
di 06/07/2010 - 16:01
Nabestaanden van slachtoffers van de genocide in Srebrenica (1995) hebben in Nederland een klacht ingediend tegen Nederlandse blauwhelmen. Ze beschuldigen de blauwhelmen van genocide en oorlogsmisdaden, omdat ze hun families hebben overgedragen aan Bosnische Serviërs.

Hoeveel moet ik er nog opzetten ?????
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door ike75 »

@uniformverzamelaar

Je mag het gerust er op zetten en bespreekbaar maken. Je weet hoe het gaat. De hoge heren/ hogere kader blijven buiten schot.
De manschappen zijn het gemakkelijkst te schoppen net als het middenkader.

De discussies blijf je houden wie wat heeft gedaan. En in negen van de tien discussies hou je oud zeer en de mensen blijven bij hun standpunt en zijn niet te bewegen met de aangebrachte argumenten.


gegroet,

Ike
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door utmi »

Guy, je gaat weer in op een situatie die hier niet ter discussie staat...
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door Der Blitz »

Ach, hoe je het ook draait of keert, die man is er 94... hij heeft zijn leven gehad, miss zelfs een goed leven gehad. Hij is nu berecht, heeft zijn hart kunnen luchten en kan in rust heengaan... slecht is hij er dan ook niet vanaf gekomen. Als ik een bank overval en mag eerst dat geld opleven om op mijn 94ste vier jaar cel krijg en voor de rest van mijn leven als god in frankrijk geleefd heb, ga je mij allerminst horen klagen hoor. overigens zal hij ook wel een kamer krijgen voor hem alleen met de nodige zorgen, veel verschil met een rusthuis zal er dan ook niet zijn.

En sommigen die vinden dat hij levenslang moest krijgen, what's the difirence? De kans dat hij in zijn cel overlijd is vele malen groter dan dat hij op 98 jarige leeftijd vrij komt.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door uniformverzamelaar »

Ike,

Ik weet dat maar al te goed.

Maar heb ooit wel geschiedenis gestudeerd aan de unif en daar hebben (meestal de oudere profs) ons altijd verteld dat met zich moet kunnen terugplaatsen in de tijd dat de zaken zich hebben afgespeeld en niet als kippen zonder kop te oordelen over zaken die wij als jonger toen (jaren 70 nog nooit hadden en hopelijk nooit zouden meemaken). Wat nu nog is in sommige staten denk bv maar een China en Rusland, zonder dan nog te spreken van Syrië en de IS, als je daar iets te veel zegt verdwijn je in een strafkamp.

Als ik beelden uit die tijd zie. Dan vraag ik me dikwijls af of al die dikke rijen mensen ook daadwerkelijk allemaal slechte nazi's waren of dat zij moreel gedwongen werden om dit te doen om hun eigen leven te redden ?

Je weet toch de mens is een kudde dier :(
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door Joep »

Die man is puur een deel geweest van het systeem. Dat het systeem verkeerd is geweest is een ander verhaal, daar is deze man in zijn eentje niet verantwoordelijk voor.

Ik vind het overdreven dat zo'n man op deze leeftijd nog veroordeeld wordt en dan voor 4 jaar? Geef hem dan levenslang, hij zal z'n straf waarschijnlijk niet overleven.

Accepteer gewoon dat je hem destijds niet heb kunnen pakken, om nu nog alle laatste personen op te pakken vind ik veel te laat.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door HMS Renown »

uniformverzamelaar schreef:Ike,

Ik weet dat maar al te goed.

Maar heb ooit wel geschiedenis gestudeerd aan de unif en daar hebben (meestal de oudere profs) ons altijd verteld dat met zich moet kunnen terugplaatsen in de tijd dat de zaken zich hebben afgespeeld en niet als kippen zonder kop te oordelen over zaken die wij als jonger toen (jaren 70 nog nooit hadden en hopelijk nooit zouden meemaken). Wat nu nog is in sommige staten denk bv maar een China en Rusland, zonder dan nog te spreken van Syrië en de IS, als je daar iets te veel zegt verdwijn je in een strafkamp.

Als ik beelden uit die tijd zie. Dan vraag ik me dikwijls af of al die dikke rijen mensen ook daadwerkelijk allemaal slechte nazi's waren of dat zij moreel gedwongen werden om dit te doen om hun eigen leven te redden ?

Je weet toch de mens is een kudde dier :(
Adolf Eichmann is ook dan ook geen moordenaar in jouw ogen. Hij was ook slecht secretaris in de Wannseeconferentie en organisator van de transporten.

BTW het geen wat onze SS'er deed, het verhandelen van gestolen goed (het goed van vermoorde mensen) heet heling in het Nederlands en bij mijn weten is dat strafbaar en al strafbaar nog voor jou oude profs uit de jaren 70 aan de unief geboren waren.

In Congo zijn er sinds 1992 naar schatting 12 miljoen mensen om het leven gekomen door genocide geweld of een andere reden. Momenteel is in Midden-Afrika de grootste genocide sinds 1945 aan de gang. Daar praat je nog niet eens over! We moeten het als wereld maar toelaten en mensen die deelnamen aan waanzinnige moordpartijen hun gang laten gaan puur en alleen omdat enkele van jouw oude zichzelf verklarende profs beweren dat je dat moet plaatsen in zijn tijdsgeest? Nooit weder zegt vertelde mijn grootvader me als kind al. Zijn nonkel wilde nooit meer oorlog na de Eerste Wereldoorlog waarin hij gediend had. Toch gebeurde het in 1940 opnieuw. Als wereld hoef je vooral niet te reageren. Geef die boekhouder maar een schouderklopje en vertel hem maar dat hij niets verkeerds heeft gedaan. De mensen wiens spullen hij verhandelde zijn toch dood. Zeg het ook maar tegen al die miljoenen onschuldige slachtoffers. Gaat gij maar lekker dood, dan kan ik van uw bezittingen ongestraft een feestje bouwen. Mijn prof geschiedenis zei me dat ik dat in zijn tijdsgeest moest plaatsen, maw straffen doen ze me toch lekker niet.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door uniformverzamelaar »

HMS Renown schreef:
uniformverzamelaar schreef:Ike,

Ik weet dat maar al te goed.

Maar heb ooit wel geschiedenis gestudeerd aan de unif en daar hebben (meestal de oudere profs) ons altijd verteld dat met zich moet kunnen terugplaatsen in de tijd dat de zaken zich hebben afgespeeld en niet als kippen zonder kop te oordelen over zaken die wij als jonger toen (jaren 70 nog nooit hadden en hopelijk nooit zouden meemaken). Wat nu nog is in sommige staten denk bv maar een China en Rusland, zonder dan nog te spreken van Syrië en de IS, als je daar iets te veel zegt verdwijn je in een strafkamp.

Als ik beelden uit die tijd zie. Dan vraag ik me dikwijls af of al die dikke rijen mensen ook daadwerkelijk allemaal slechte nazi's waren of dat zij moreel gedwongen werden om dit te doen om hun eigen leven te redden ?

Je weet toch de mens is een kudde dier :(
Adolf Eichmann is ook dan ook geen moordenaar in jouw ogen. Hij was ook slecht secretaris in de Wannseeconferentie en organisator van de transporten.

BTW het geen wat onze SS'er deed, het verhandelen van gestolen goed (het goed van vermoorde mensen) heet heling in het Nederlands en bij mijn weten is dat strafbaar en al strafbaar nog voor jou oude profs uit de jaren 70 aan de unief geboren waren.

In Congo zijn er sinds 1992 naar schatting 12 miljoen mensen om het leven gekomen door genocide geweld of een andere reden. Momenteel is in Midden-Afrika de grootste genocide sinds 1945 aan de gang. Daar praat je nog niet eens over! We moeten het als wereld maar toelaten en mensen die deelnamen aan waanzinnige moordpartijen hun gang laten gaan puur en alleen omdat enkele van jouw oude zichzelf verklarende profs beweren dat je dat moet plaatsen in zijn tijdsgeest? Nooit weder zegt vertelde mijn grootvader me als kind al. Zijn nonkel wilde nooit meer oorlog na de Eerste Wereldoorlog waarin hij gediend had. Toch gebeurde het in 1940 opnieuw. Als wereld hoef je vooral niet te reageren. Geef die boekhouder maar een schouderklopje en vertel hem maar dat hij niets verkeerds heeft gedaan. De mensen wiens spullen hij verhandelde zijn toch dood. Zeg het ook maar tegen al die miljoenen onschuldige slachtoffers. Gaat gij maar lekker dood, dan kan ik van uw bezittingen ongestraft een feestje bouwen. Mijn prof geschiedenis zei me dat ik dat in zijn tijdsgeest moest plaatsen, maw straffen doen ze me toch lekker niet.

Leg me geen woorden in de mond die ik niet geschreven of uitgesproken heb.

Het gaat hier om een man die zijn opgedragen werk deed, en niet over een leidend gevend figuur zoals U het hier aanhaalt.
Voor de lezers ie het niet moesten weten over wat HMS Renown het heeft in vergelijking tot de daden (??) die de man in het topic heeft gedaan.

De Wannsee conferientie :
Op 20 januari 1942 kwamen Duitse nazikopstukken en hooggeplaatste ambtenaren in Berlijn bijeen om te spreken over de Endlösung der Judenfrage: de ‘oplossing van het Jodenvraagstuk’. Tijdens deze Wannseeconferentie presenteerde Reinhard Heydrich de plannen die moesten worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat Europa voor eens en voor altijd verlost zou zijn van de Joden.

Reinhard Heydrich

In een bosrijk gebied aan de rand van Berlijn verzamelden zich op 20 januari 1942 vijftien personen in de Villa Marlier am Wannsee, het buitenverblijf van de Reichssicherheitshauptamt, de Duitse Veiligheidsdienst. Onder hen waren ministers, staatssecretarissen en een aantal SS-officieren, vrijwel allemaal hoogopgeleid. Van de aanwezigen waren er slechts twee mannen ouder dan vijftig jaar en had de helft de leeftijd van veertig nog niet eens bereikt. De vergadering stond onder leiding van Reinhard Heydrich, het 37-jarige hoofd van de Sicherheitsdienst die nauwelijks vier maanden later om het leven zou komen toen in Praag een handgranaat in zijn auto werd gegooid.

Voor meer info moet je zelf maar even googelen !!

Denk wel dat de lezers het onderscheid kunnen maken !!

De zogenaamde zelf uitgeroepen proffen, zoals HMS Remown beweerde zijn oa.

Prof Dr. W. Lourdaux
Pof. Desmed (was ook kannunik)
Prof. Reginald De Schrijver (inderdaad zoon van ooit Minister De Schrijver)
Prof. Van Doorselaere

Verschillende van deze mensen hebben deze tijd van bezetting meegemaakt aan de KUL en wisten dus goed waarover ze het hadden in tegenstelling tot wat HMS Renown hier allemaal uitbazuint.

Mensen die volgens HMS Remown zich zelf tot hoogleraar hadden uitgeroepen en hun leerstoel in de KUL zouden hebben gekregen omwille van hun schoon ogen neem ik aan.

Beste mods ik ga het hierbij laten voordat jullie weer gaan ingrijpen, maar het is duidelijk en nogmaals onomstotelijk aangetoond dat HMS Renown me weer woorden in de mond wil leggen waar ik het niet met eens ben.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Vier jaar cel voor 94-jarige kampbewaarder Auschwitz

Bericht door michiel01 »

Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet, Guy.

Als je het zo vreselijk vindt dat iemand je woorden in de mond legt, doe dat dan ook niet bij een ander, want je doet namelijk zelf net zo goed:
De zogenaamde zelf uitgeroepen proffen, zoals HMS Remown beweerde zijn oa.
Mensen die volgens HMS Remown zich zelf tot hoogleraar hadden uitgeroepen en hun leerstoel in de KUL zouden hebben gekregen omwille van hun schoon ogen neem ik aan.
dit topic is gesloten, want blijkbaar is een discussie voeren zonder daar allerhande randzaken bij te halen onmogelijk.
Gesloten