Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevangenen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Old guy
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 mar 2014, 14:24

Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevangenen

Bericht door Old guy »

Mitsubishi Materials heeft zeventig jaar na afloop van de Tweede Wereldoorlog voor zover bekend als eerste Japanse bedrijf zijn excuses aangeboden aan Amerikaanse krijgsgevangenen. De gevangengenomen militairen werden tijdens WOII ingezet als dwangarbeiders.

Een van de bestuurders van het bedrijf, dat onder meer bouwmaterialen fabriceert, bood tijdens een ceremonie in Los Angeles excuses aan. Hij zei dat het hem speet dat de krijgsgevangenen gedwongen werden om in de mijnen van het bedrijf te werken tijdens de oorlogsjaren.

Slavernij

Een van de laatste nog levende dwangarbeiders van toen accepteerde de excuses. De 94-jarige James Murphy werkte tijdens de oorlog in de kopermijnen van Mitsubishi. Hij noemde het een schitterende dag waar hij al zeventig jaar naar uitkeek. De aangeboden excuses waren volgens hem oprecht en berouwvol.

Volgens Murphy was de dwangarbeid niets anders dan slavernij. De gevangenen hadden gebrek aan alles, zoals eten, medicijnen, kleding en sanitaire voorzieningen. Hij noemde de dwangarbeid extra wrang omdat het bedrijf toentertijd gevechtsvliegtuigen maakte, die werden ingezet tegen de Amerikanen.

12.000

De Japanse overheid heeft in 2009 zijn excuses aangeboden aan Amerikaanse krijgsgevangenen, maar Japanse bedrijven hadden dat tot nu toe niet gedaan. Volgens Japanse ambtenaren is het een belangrijke stap. De hoop is dat andere Japanse bedrijven zullen volgen.

Tijdens de oorlog zijn zo'n 12.000 Amerikaanse krijgsgevangenen naar Japan overgebracht om als dwangarbeider te worden ingezet in de oorlogsindustrie. Ruwweg 10 procent van hen overleefde het niet.

In augustus wordt herdacht dat het zeventig jaar geleden is dat er een eind kwam aan de Tweede Wereldoorlog in het Verre Oosten. Op 9 augustus 1945 lieten de Amerikanen een atoombom op Nagasaki vallen, drie dagen eerder werd Hiroshima op dezelfde wijze verwoest. Na deze aanvallen capituleerde Japan.

Bron: NOS.nl
http://nos.nl/artikel/2047928-excuses-v ... genen.html
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door uniformverzamelaar »

Niets dan bewondering voor deze man.

Hij kan al voorbeeld gelden voor velen anderen die zich alleen inlaten met wrok en haat.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door stukaf »

Idd!
Ik weet niet of ik het zou kunnen!
Heb nu al een probleem met de "sorry" generatie!
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door platoz »

Hoewel respect voor dit bedrijf dat ze nu nog hun excuses maken, is het wel 70 jaar TE LAAT.

En wanneer zeggen ze eens "sorry" tegen China? En Korea?

Het moraal in dat land is nog steeds beneden alle peil...
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door patrickh »

Platoz, helemaal gelijk!!!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door patrickh »

uniformverzamelaar schreef:Niets dan bewondering voor deze man.

Hij kan al voorbeeld gelden voor velen anderen die zich alleen inlaten met wrok en haat.
Guy, ken je deze man dan?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door uniformverzamelaar »

Neen, ik ken deze man zeker niet

Maar als hij zelf zegt dat hij de excuses aanvaard dan heb ik daar wel respect voor. (Wat of wie dat ook mag zijn, want excuses aanvaarden is steeds een begin ook al komen de excuses laat)

Kijk bv maar eens de reactie van de heer Graaff op verzamelaars die helemaal NIETS misdaan hebben en op militaire beurzen !!!!
Kijk maar eens naar de reacties op het vorig topic dat gesloten werd ....

Kijk maar eens naar de reactie van sommige leden van dit forum op bepaalde zaken.

dat zegt genoeg Patrick !!

En Platoz, het is altijd beter laat dan nooit....vindt U ook niet ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door patrickh »

Guy, wie bedoel je nu, degene die de excues aanbood, of degene die ze aanvaardde?

Klopt, idd beter laat dan nooit, maar dat geld ook voor bestraffen, het werkt namelijk twee kanten uit, toch?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door uniformverzamelaar »

Voor diegene die het excuus aanvaarde het ik een enorm respect.

Een excuus aanbieden komt in feite altijd te laat. Maar wel een noodzaak dat het gebeurd in mijn ogen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door uniformverzamelaar »

Patrick,

Ik lees nergens dat deze man een bestraffing vraagt voor de daden die hem werden aangedaan in dit tijd.

Daar zit het verschil.
De andere zijn louter op een bestraffing uit, al had die oude man zijn excuses en zijn 'morele fout' toegegeven !!
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door patrickh »

Waarom zijn excuses nooit te laat, en bestraffen (volgens jou) wel? Dat bedoelde ik, oa naar aanleiding van vorige discussies.

Overigens neem ik dergelijke excuses van bedrijven met een korreltje zout, is vaak om economische redenen, en degenen die de excuses maken waren nog niet eens geboren en dan is het makkelijk om excuses te maken over zaken die je zelf niet hebt gedaan... Ik kan ook wel excuses aanbieden aan Afrka over de slavenhandel, bij deze: MIJN EXCUSES...Geen centje pijn, snap je m?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door uniformverzamelaar »

patrickh schreef:Waarom zijn excuses nooit te laat, en bestraffen (volgens jou) wel? Dat bedoelde ik, oa naar aanleiding van vorige discussies.
Neen Patrick

Excuses komen steeds te laat.

Van de moment dat er excuses zijn gekomen en deze worden aanvaard kan met terug aan een normale relatie beginnen.

Zoals ik al schreef, excuses zijn steeds te laat, want was er niets verkeerd gedaan moesten er geen excuses komen. Maar ook beter laat dan nooit.

Ik zou wel kunnen instemmen en er ook niets op tegen hebben dat dit bedrijf (in zijn geheel) eventueel voor de rechtbank zou gedaagd worden. Maar dat de gewone Japanse werknemers van toen zouden veroordeeld worden gaat toch ook niet.

Vorige discussie.

De vraag blijf nog steeds bij mij hangen, wat was de schuld van deze oude man aan de massamoorden ?
Alleen omdat hij daar werkte, en misschien nog in bevolen dienst maakt hem toch niet schuldig ofwel ?
Ik zou niet gereageerd hebben mocht deze oude man persoonlijk mensen hebben afgemaakt, want dat is nog iets anders......

Ik laat het hierbij en ga deze discussie niet meer aan omdat dan toch een mod het zaakje zal sluiten. :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door patrickh »

Guy, de moderators sloten de topics omdat jij en de andere persoon teveel op de man deden spelen, en niet op de discussie zelf. De man waarover wij het hadden (boekhouder Auschwitz) deed nu eenmaal mee in een vernietigingskamp, en is hiermee strafbaar tegen misdaden tegen de menselijkheid. Volgens mij was het toen niet strafbaar als je weigerde in een vernietigingskamp te werken, er was alleen gevaar dat je naar het oostfront werd verwezen...
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door uniformverzamelaar »

Hij spreekt daarom ook over een morele fout.

Hoeveel mensen zouden anders reageren ?

Klein vraagde, mocht U de keuze gehad hebben, zou U naar het oostfront getrokken zijn :?

Wat het andere punt in U bericht betreft daar ga ik niet op reageren want lees alles nog maar eens na (en lezen wat er staat en niet lezen met een vooringenomen gedachte wat enkele dat wel doen.....
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Excuses van Japans bedrijf aan Amerikaanse krijgsgevange

Bericht door patrickh »

Is niet relevant wat ik wel of niet zou doen, is relevant wat die man heeft gedaan...
Plaats reactie