Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door Jim »

Politie Oost-Brabant dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop.

EINDHOVEN - Wapenverzamelaars uit de regio zijn jarenlang tot wanhoop gedreven door het Oost-Brabantse politieteam dat wapenvergunningen controleert. Het nam ten onrechte oude wapens en legervoertuigen in beslag van gildes en van verenigingen die oorlogsgeschiedenis naspelen; zogenoemde reenactmentclubs.
Het team korpscheftaken verzon volgens betrokkenen zelf regels en interpreteerde wetten anders dan politiecollega's elders in het land.
De politie weigert uitgebreid in te gaan op de zaak, maar zegt in antwoord op vragen wel dat de werkwijze en samenstelling van het team inmiddels is aangepast.
Schadevergoeding
ASML-directeur Rob Hartman uit Mierlo - liefhebber van oude legervoertuigen - ontving na veel juridisch gesteggel 45.000 euro schadevergoeding omdat hij een onterecht in bewaring genomen tank en pantserwagen beschadigd terugkreeg.
(Uit de krant) Op aangeven van het politieteam werd hij ook vervolgd voor het bezitten van ‘scherpe munitie’, terwijl Hartman zei dat er zand in de hulzen zat. De hulzen waren inmiddels per ongeluk vernietigd. Van die beschuldiging werd hij na vier rechtzaken vrijgesproken. Hartman spreekt van ‘machtsmisbruik’door het team.
'Een ramp'
De reputatie van het Eindhovense team reikte tot in 'Den Haag', zegt gerechtelijk deskundige op het gebied van wapens en wetgeving Jas van Driel uit Rotterdam. "Het was een ramp. Volhardend, dwars en niet luisteren."

(Quotes uit de krant) Wapenclubs: politieteam stond boven de wet.
Als het team door het ministerie op fouten werd gewezen, maakten ze volgens Van Driel die fout willens en wetens gerust nog drie keer. Alles om maar wapens in te kunnen nemen denkt hij. ,, Ik heb het idee dat het een persoonlijke obsessie was. Ze verzonnen er steeds meer regels bij. Dat was volgens hem mede mogelijk doordat het team zich gesteund wist door een collega hoog in de landelijke organisatie. Er zijn inmiddels nieuwe leidinggevenden aangesteld en enkele agenten werken niet meer in het team.
….Een van de politiemannen uit het teruggefloten team korpscheftakenwekte de indruk het uitbannen van hobbymatig wapenbezit als persoonlijke missie te zien.

Hopman van het Sint Martinusgilde uit Luyksgestel Wies van Leeuwen verteld hoe de man een zogenaamd onveilig wapen van het gilde laadde en het een paar keer op een wekbank beukte om aan te tonen dat het zou afgaan. ,,Er gebeurde niets. En hij bleef maar bonken.” ‘En toch zijn ze niet veilig’, besloot de politieman alsnog. Van Leeuwen: ,, Ze stonden boven de wet”.
Reenactmentclubs ondervonden vorig jaar ook hinder tijdens de grootse zeventigjarige herdenking van de bevrijding verteld onder meer Carli Nelissen, oud-voorzitter van Stichting Operatie Market-Garden 2014.
Wat elders geen probleem was. Stuitte volgens hem in regio Eindhoven op verzet bij het politieteam en een flinke papierwinkel aan voorschriften. Zo waren schijngevechten en saluutschoten hier vorig jaar ondenkbaar.

http://www.ed.nl/regio/eindhoven/politi ... -1.5162764
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door asjemenou »

Jim schreef:Schadevergoeding
ASML-directeur Rob Hartman uit Mierlo - liefhebber van oude legervoertuigen - ontving na veel juridisch gesteggel 45.000 euro schadevergoeding omdat hij een onterecht in bewaring genomen tank en pantserwagen beschadigd terugkreeg.
Dit is inderdaad de nachtmerrie van iedere verzamelaar. Of het nu om een voertuig, een correct gedeactiveerd grendelgeweer, een uniform of van mijn part een postzegelalbum gaat. Niet alle beschadigingen kunnen worden hersteld. Geld is slechts een pleister op de wonden. Je hebt er als verzamelaar niets aan.
Je doet als verzamelaar immers je stinkende best om bepaalde stukken in je verzameling te krijgen en te houden en dan is er niets erger dan dat een ander er zo respectloos mee omgaat.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door zjopske »

Ik geloof dat hier op het forum al meerdere malen behoorlijk beklag is geweest over het gebrek aan kennis en de werkwijze van de politie in regio EIndhoven.

Nu hopen dat de getroffen organisatorische maatregelen voldoende zijn om herhaling te voorkomen al helpt publiciteit denk ik ook wel een beetje.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door racefiets »

Voor wat ik begrepen heb is er eentje naar huis gestuurd en is er eentje overgeplaatst naar Rotterdam. Voor Eindhoven is er goede hoop dat ze daar nu eens volgens de regels gaan werken. De eerste voorzichtig positieve geluiden zijn inmiddels al te horen bij sportschutters in de regio.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door Kevinbes »

Niet normaal dat de politie dit doet!!!!!
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door Jim »

De haren gaan overeind staan als je sommige verhalen hoort. Tijdens de onthulling van het Cole monument bij Best waren ook reenactors aanwezig. Daar heeft de politie het nodige in beslag genomen tijdens de onthulling. De papieren / vergunningen waren in orde. Zelfs verstrek door hun collega's van een ander district. Maar ze werden toch in beslag genomen. De reenactors wilden geen herrie maken tijdens de onthulling en hebben het maar over zich laten komen naar het schijnt.

In Eindhoven was een spijkerbajonet!!!!! in beslag genomen van een reenactor. Die andere honderden waren te veel werk? Verschillende personen hebben hun bajonet maar ergens anders opgeborgen.

Wapenhandelaren werden gek van de constante controles. Een komma verkeerd in de boeken en ze werden binnenste buiten gekeerd. En uiteindelijk konden ze de zaken die inbeslag waren genomen zelf weer komen ophalen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik vraag me toch echt af of ze in Nederland geen speciale dienst hebben die toezicht heeft over de daden van de politie en waar de burger rechtstreeks een klacht kan neerleggen tegen onwettelijke zaken die deze politie mensen zouden doen ? :?

In België hebben we daar het comité P voor. :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door Erik »

In Nederland bestaat daar een formele klachtenregeling voor of anders de inmenging van de Nationale Ombudsman. Maar daar gaat het niet om. Je gelijk krijg je toch wel achteraf.
Het ging erom dat de hobby reenactment (en wapenverzamelaars) in de praktijk onmogelijk werd gemaakt. Wapens werden gewoon ingenomen. Je krijgt ze wel weer eens terug, maar je evenement is naar de kloten. Ook het dragen van wapens (ook vrijgestelde wapens art. 18 RWM) werd actief tegengewerkt door allerlei zelfverzonnen regelingen zoals een verlof voor vrijgestelde wapens (snap je het nog: wapens die vrijgesteld zijn van verlof moesten dus op verlof)
Deze handelwijze heeft vorig jaar met de uitvoering van de festiviteiten rond XXX Corps geleid tot botsingen tussen politie en (o.m.) ministerie van Defensie. Ik denk (...) dat een kluitje advocaten flink in de slag is gegaan.
Het is goed dat hier een einde aan gekomen is. De wet biedt veel mogelijkheden om je hobby's met wapens uit te voeren. Natuurlijk zijn er regels en beperkingen maar je mag nog evengoed veel! Maar dan moet dat wel mogelijk gemaakt worden en niet op (persoonlijke?) titel getorpedeerd worden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Erik voor je antwoord

Maar als deze kerels al langer bezig waren dan begrijp ik hoegenaamd niet dat er al geen klachten zijn neergelegd wegens onrechtmatig in bezit nemen van wapens (want als ik zo lees kregen sommige wel toestemming en bestaan er een richtlijn om bij speciale gelegenheden deze wapens te dragen door bv reencatment groepen enz....)

Misschien moesten de benadeelde veel korter op de bal spelen en zou daardoor al wel veel langer een einde aan die willekeur gekomen zijn.

Ik zou mij als speciaal comité toch vragen stellen als er zulke klachten binnenkwamen, want een politieman die zelf de regels gaat stellen is een gevaar voor de maatschappij en moet uit een korps verwijderd worden en niet overgeplaatst worden. (nu dat laatste in mijn persoonlijke visie)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door johan willaert »

29th Let's Go!!!!!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door jurgen »

Het enige logische gevolg zou moeten zijn dat deze mensen voor eeuwig en drie dagen uit het functie worden ontzet wegens machtsmisbruik.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door racefiets »

Regio Eindhoven was winnaar in het voeren van rechtszaken mbt de WWM en ook winnaar in het aantal verloren zaken. Je zou denken dat de heren daarvan zouden leren maar niets is minder waar. Ze hebben jaren hun gang kunnen gaan en 1 keer raden wie dat allemaal betaald heeft.....
En voor wat betreft het in dienen van klachten. Dat is heel vaak gedaan en ook ondersteund door gewonnen rechtszaken. Heeft helemaal niets geholpen. Je zou denken dat we leven in een rechtstaat maar niets is minder waar. Met betrekking tot de wapenwet wordt zelfs het hoogste gerechtshof van Nederland genegeerd door onze overheid. Daarover is inmiddels een klacht ingediend bij het kabinet van de koning. Deze heeft het ministerie gevraagd om een en ander te onderzoeken en daar raken ze doodleuk het schrijven en de bijlages kwijt. Moedwillige vertragingstechnieken in de hoop dat het dood bloed.
J.N.J.
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:23

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door J.N.J. »

Geachte medeforum leden,
Tot mijn spijt heb ik moeten constateren dat het met korpcheftaken in Eindhoven, het nog steeds erg slecht is gesteld...regels worden ter plekke verzonnen of aangepast. Ook valsheid in geschrifte wordt niet geschuwd. Bij commentaar wordt gereageerd met; “u weet toch niet, wat die persoon bij ons heeft zitten vertellen”. Er wordt gesuggereerd, geïntimideerd, en gedreigd met van alles en nog wat. Als sportschutter heb ik 2 mauser geweren op mijn verlof staan. Er wordt gesuggereerd dat mijn familie zich zorgen over mij heeft en de wapens & munitie worden ingenomen. Dezelfde familie die zich zorgen over mij zou maken, bestaat uit personen die zelf, of 4 kinderen hebben bij 3 vrouwen & twee huwelijken, en werkt zelf bij de politie (mijn zwager), of hebben een psychisch verleden, hebben in een inrichting gezeten, of hebben een klap aan de scheiding overgehouden, of iedereen uit hun huis weggejaagd. Als dat allemaal zo is, gelooft korpcheftaken Eindhoven je heilig, en is alles wat je zegt waar. Mocht je echter van je familie vanwege bovenstaande afscheid hebben genomen, omdat ze zich niet normaal bij je vrouw en kinderen gedragen, dan gelooft korpcheftaken Eindhoven je niet, en mag je bezwaar maken en het hele verhaal bij een rechter uitleggen...Als je dan bij de rechter een onafhankelijk onderzoek eist naar zg. klachten of bewijzen die je onschuld kunnen aantonen...raken ze het “kwijt”, als je valsheid in geschrifte kunt aantonen wordt het door de OvJ zg. op “geen prioriteiten” gezet, of gebeuren er andere rare dingen. Ook als je een uitgebreide psychologisch rapport kan overleggen, telt dat niet, of is dat niet afgesproken. Als je vader doof is, is er iets raars met hem besproken, waarvan je weet dat het niet waar is. Als je zuster in een inrichting heeft gezeten, verklaart die iets toen je zes jaar was, wat zegezien haar leeftijd toen niet zou kunnen weten, enz., .....korpcheftaken Eindhoven gelooft dit allemaal heel erg graag....dus als er 1 persoon in de gehele wereld te vinden is die iets beweren over een vriend, neef, broer of zus, korpcheftaken geeft aan hun verklaring een eigen draai, waarbij geen enkele grove leugen wordt geschuwd. Ze verschuilen zich achter en in hun uniform en praten/overleggen met ze, heeft geen enkele zin want ze maken zich graag belangrijk over JOUW rug, in de waarheid zijn ze totaal niet geïnteresseerd, ze doen dus ook absoluut niet hun best om die proberen te doorgronden. GEEN WONDER DAT DE POLITIE DOOR DIT SOORT MENSEN EEN HELE SLECHTE NAAM KRIJGT. Voor mezelf, ik begrijp het volkomen.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door Mr_Flibble »

Ik zie net dat het Bevrijdingsfestival in Brielle geannulleerd is vanwege het eisenpakket van BW.
Nou wil ik niet te snel tot conclusies springen, maar was één van die knakkers van Regio Eindhoven niet naar regio Rotterdam overgeplaatst?
In Tabulas Argenteas Refero
J.N.J.
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:23

Re: Politie dreef verzamelaars van wapens tot wanhoop

Bericht door J.N.J. »

Hoi mede forum lid,
....het zou me niet verbazen indien inderdaad, dit overgeplaatste individue richting Rotterdam achter die niet doorgaande activiteit in Brielle zit..redenen; in de toepassing van wetten en regeltjes zijn ze goed.. De echte gevaren worden toch niet gezien....is toch gemakkelijk zo? Tegen de tijd dat die wel worden gezien of inzichtelijk worden zijn ze al weer weggepest/gepromoveerd op een andere functie.. Het lag toch niet aan hij/zij/hun? Als het maar volgens hun regeltjes is gegaan.... Leve de ambtenarij!
sterkte!
Plaats reactie