Festiviteiten rondom herdenking luchtlandingen market-garden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

ben vandaag bij de opening van de J. Frost brug geweest te Arnhem.

begon om 18.30 met vliegshow met zweefvliegtuigen, stuntpara's, een Mustang, Mitchell, Dakota en een klein stuntvliegtuigje.
ondertussen werd 'A Bridge Too Far' geshowed en werd er veel verteld over de microfoon.

maar waar ik voor kwam, waren de Veteranen. om 19.45 kwamen ze dan eindelijk de brug op, een bus vol: ze liepen midden over de brug over het pad tussen de stoelen door richting het kanon aan de andere kant, wat later op de avond afgeschoten zou worden ter her-opening van de brug, deze mannen, mijn helden: mannen met een brede glimlach, mannen met een fiere en trotse blik in hun ogen, maar ook mannen die nors voor zich uit staarden, of met de tranen in de ogen voortliepen, denkend aan het verleden? aan hun kameraden die ze in deze streek hadden verloren? kijkend naar die jonge kinderen met ballonnen (grootste deel overigens de grootste aso's die je maar kan bedenken, had liever vrijwillige kinderen van scholen over de hele regio die zich hiervoor bijvoorbeeldspeciaal aangemeld hebben willen zien), of zouden ze nog steeds niet snappen waarom ze zo ge-eerd worden terwijl ze ons alleen maar puin en ellende hebben bezorgd?

voor mij zijn het de grootste helden die ik me kan bedenken, en hun blikken zijn onvergetelijk, toen ze de brug opliepen en er een daverend aplaus opsteeg, en ik ze langs zag lopen schoten bij mij de ogen toch flink vol, zo bewonderenswaardig vind ik deze mannen...
"Arnhem bridge. And hold it!"
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja ik ben vanavond ook op de brug geweest, samen met de airborne veteraan die bij mij logeert. Het was een mooie avond. Alleen wat ik wel jammer vond was dat het geluid van de film en het commentaar bij de show soms te gelijk te horen waren. Plus dat al het commentaar bij de vliegshow alleen Nederlands was en niet vertaald werd naar het Engels. Gelukkig werd alles wel in het Engels, Nederlands en zelfs ook wat in het Pools (door de burgermeester van Arnhem) verteld bji de opening van de brug.
Plaats reactie