Nazi-commandant ontkent 164 moorden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Veteraan schreef: Als ik Die Andere Timo zijn berichten lees komt het duidelijk over als dat hij het goed vind dat enkel Duitsers berecht worden. Terwijl de anderen nu vrij rond lopen en opscheppen over hun oorlogsverleden.
...Zou je dat dan willen? Dat vanwege het gelijkheidsprincipe Duitse moordernaars vrijuit moeten gaan omdat het niet eerlijk is dat alleen zij vervolgd worden? Als je dat wil zeggen dan heb je gelijk: ik zeg inderdaad dat Duitse daders voor de rechter moeten komen ongeacht het gebrek aan veroordelingen aan geallieerde kant. Ik schrijf namelijk helemaal nergens dat alleen Duitse oorlogsmisdadigers berecht dienen te worden. Het is geen kwestie van mensenrechten of gelijkheidsprincipes. Een dader die gepakt kan worden moet voor de rechter. Dat de Amerikaanse justitie geen Amerikanen wil vervolgen kan en mag nooit een reden zijn voor de Duitse justitie om dan ook maar geen Duitse daders te berechten.
Veteraan schreef:Wat is het verschil tussen 200 000 -grotendeels- onschuldige doden, die misschien niet eens een oorlog wilden, en 200 000 partizanen of joodse doden? Voor mij zijn het allebei onschuldige slachtoffers en moeten de moorden gelijk gestraft worden.
...klopt en dat schrijf ik ook duidelijk. Jammer dat je het niet begrijpt. Ik stel slechts dat het onzin is om iemand in Duitsland door de Duitse justitie te laten vervolgen op voorwaarde dat de Amerikanen ook mensen gaan vervolgen.

Internationaal strafrecht is geen kwestie van "ik straf alleen mijn burgers als jij ook jouw burgers straft.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

Die andere Timo schreef: Internationaal strafrecht is geen kwestie van "ik straf alleen mijn burgers als jij ook jouw burgers straft.
Daar ben ik het 100% mee eens maar waar zitten internationale organisaties als Amnesty International als het gaat over de veroordelingen van Amerikaanse of erger nog Russische oorlogsmisdadigers?
Dit was het laatste bericht dat ik hierover poste.
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Wat een lange discussie is dit inmiddels, maar Timo ik ben het wel helemaal met je eens.

Duitsland heeft een mogelijke oorlogsmisdadiger en die willen ze berechten, altijd doen vind ik persoonlijk want inderdaad dit soort misdaden mag niet verjaren.

Tuurlijk zijn er ook oorlogsmisdadigers in andere landen en die zouden ook berecht moeten worden. Dit kan echter alleen maar plaatsvinden als er iemand een aanklacht tegen deze mensen indient. Zo lang dat niet gebeurd ben ik blij met elke oorlogsmisdadiger die berecht wordt.

Na een oorlog bepaald de winnaar altijd wie er 'goed' of 'fout' was. In dit geval hebben de geallieerden gewonnen en vandaar dat er dus weinig of geen geallieerden berecht zijn.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Veteraan schreef:waar zitten internationale organisaties als Amnesty International als het gaat over de veroordelingen van Amerikaanse of erger nog Russische oorlogsmisdadigers?
Ik geloof niet dat ik Amnesty International en andere internationale organisaties ooit hoorde over Duitse oorlogsmisdadigers.

En waarom zijn Russische oorlogsmisdadigers erger dan Amerikaanse? Naar mijn weten kun je oorlogsmisdadigers eventueel categoriseren naar ernst van hun daden. Naar nationaliteit lijkt mij vreemd.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

antwerpx schreef:Zaak Nizansky wordt vervolgd:
(even zelf samengevat)

Ex-nazicommandant gaat voorlopig vrijuit
München - Nizansky is voorlopig vrijgelaten wegens tegenstrijdige verklaringen van de kroongetuige Repasky. Die tegenstrijdigheid hield het dooreenhalen van namen van plaatsen en personen in. Volgens een psycholoog had Repansky gaten in zijn geheugen fantasievol opgevuld.
Nu is er geen dringende verdenking meer tegen Nizansky, volgende week wordt de rechtszaak voortgezet, wegens een gewone verdenking die nog tegen hem loopt. Nizansky verliet lachend de rechtszaal, "Ik heb toch altijd gezegd dat ik onschuldig ben", luidde het.

Uit de Gazet van Antwerpen van vandaag.
Erg jammer dat het geheugen van de getuigen het enigzins laat af weten, hoewel de man er nix aan kan doen natuurlijk.
Balen dat Nizansky nu weer is vrijgelaten nu ze nog steeds niet overtuigd zijn dat hij verantwoordelijk was. jammer dat zo'n schurk weer vrij rond loopt!
Plaats reactie