Medaille van verdienste voor SS-moordenaar

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Old guy
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 mar 2014, 14:24

Medaille van verdienste voor SS-moordenaar

Bericht door Old guy »

Een man die ruim een jaar geleden een onderscheiding kreeg voor sociale verdiensten in de gemeente Engelsbrand in Duitsland, blijkt in Italië bij verstek te zijn veroordeeld tot levenslang wegens massamoord.

Ook justitie in Duitsland gaat sinds 2013 de gangen na de van de gewezen SS-onderofficier. De hoogbejaarde 94-jarige Wilhelm Kusterer kreeg door pijnlijke vergissing van het stadsbestuur de onderscheiding opgespeld.

De gemeente wist niks van het verleden van de man, verzekert burgemeester Bastian Rosenau. "Deze informatie is volledig nieuw voor ons", aldus de burgervader. Na ophef ook uit Italië, waar Kusterer zou hebben deelgenomen aan de moord op meer dan achthonderd burgers in 1944, is het aan de gemeenteraad om te beslissen of de onderscheiding wordt ingetrokken.

Leden van de Italiaans-Duitse groep van parlementariërs reageerden ontzet op de onthulling. "Juist in deze tijd van opvlammend rechts-populisme in Europa", is het pijnlijk dat een oorlogsmisdadiger een dergelijke onderscheiding krijgt.

"De massamoord van Marzabotto was de ergste oorlogmisdaad op Italiaanse bodem in de Tweede Wereldoorlog", aldus voorzitter Laura Garavini van de parlementaire groep.

Bron:nu.nl
http://www.nu.nl/buitenland/4227713/med ... enaar.html
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Medaille van verdienste voor SS-moordenaar

Bericht door Kugelblitz »

Het een sluit het ander niet uit zou je zeggen. Niet om deze man te willen verdedigen, ik heb me immers nog nooit in zijn oorlogsgeschiedenis verdiept, maar schijnbaar kan iemand toch veranderen. Of op z'n minst zit er niet enkel slechtheid in deze man, iets wat ten onrechte vaak gedacht wordt over (oorlogs)misdadigers. Ben benieuwd wat er met de onderscheiding gaat gebeuren.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Medaille van verdienste voor SS-moordenaar

Bericht door asjemenou »

Zie voor de Slachting van Marzabotto; https://nl.wikipedia.org/wiki/Slachting_van_Marzabotto .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Medaille van verdienste voor SS-moordenaar

Bericht door Der Blitz »

Naar mijn bescheiden mening zal hij deze onderscheiding niet gekregen hebben voor zijn tijd tijdens de oorlog. als hij effectief de onderscheiding voor sociale verdiensten kreeg zal hij deze ook verdient hebben in zijn tijd na de oorlog, en vind ik niet dat je de twee in verband mag en kan brengen. Straffen voor de slechte zaken tijdens de oorlog en belonen voor goede zaken in de tijden na de oorlog ik zie er niks verkeerds in. groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Plaats reactie