Geboortehuis Hitler mogelijk onteigend

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Geboortehuis Hitler mogelijk onteigend

Bericht door platoz »

Het Oostenrijkse ministerie van Binnenlandse Zaken wil het geboortehuis van Adolf Hitler onteigenen, omdat de eigenares niet meewerkt aan toekomstplannen voor het pand. Dat melden lokale media.

Het huis in Braunau am Inn in Oostenrijk staat al vijf jaar leeg. De regering wil met de onteigening voorkomen dat het pand een bedevaartsoord wordt voor neonazi's.

De afgelopen 43 jaar huurde de overheid het pand van de eigenares. Er heeft een tijd een sociale werkplek ingezeten en er waren plannen om het pand te gebruiken voor een school, een volksuniversiteit of een sociaal centrum. Maar de eigenares moet daar toestemming voor geven en die blijft uit.

Voor de onteigening moet het ministerie de wet wijzigen. Officieel is onteigening alleen mogelijk voor de bouw van bijvoorbeeld wegen of spoorrails.

Adolf Hitler werd op 20 april 1889 geboren in dit huis. Zijn ouders huurden het pand. Na het overlijden van de toenmalige eigenaar is het pand verkocht aan de familie Pommer. Die moest het in 1938 afstaan aan het naziregime, dat er een nationaal monument van maakte. In 1977 kreeg de familie Pommer het huis weer terug.


Bron: NOS.nl
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Geboortehuis Hitler mogelijk onteigend

Bericht door CollectorWo2 »

Legaal stelen dus,kan me niet voorstellen dat het deze tijden nog een bedevaartsoord word gezien..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Geboortehuis Hitler mogelijk onteigend

Bericht door Erik »

thunderbird schreef:Legaal stelen dus,kan me niet voorstellen dat het deze tijden nog een bedevaartsoord word gezien..
Het neo-nazisme is in het buitenland sterker dan in Nederland, waar de minste uiting al wordt aangepakt. Daarbij: zolang er landen zijn waar het bon ton is om in SS-uniform op een feestje te komen (zelfs als je van het Koninklijk Huis bent) dan is er buiten onze landsgrenzen toch een ander soort moraal te vinden.
Zelf denk ik dat de kans, dat een 'reliek' als 'het geboortehuis van...' een soort must-have-been-there voor kwalijke groeperingen wordt groter is dan je denkt. Alleen als je een plek als dat op de juiste wijze beheert kun je dat voorkomen. Bijvoorbeeld door het in te richten als een plek van waarschuwing en bezinning. Dan is voor de kwalijkdenkenden de lol er snel van af.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Geboortehuis Hitler mogelijk onteigend

Bericht door Der Blitz »

anders denkenden, kwalijkdenkenden, ik vind het allemaal zever. Volgens mij leven we in een vrij en democratisch land waar ieder mag vinden en denken wat hij wil.

Ik vind dat men de plannen met het huis moeten bedenken in het kader van historische waarde, breek alles af en de geschiedenis word vergeten wat een herhaling in de hand werkt...

bedenk u dan ook maar even wat beter is, neonazi's die het gebouw bezoeken, of later weer de macht grijpen als alles verdwenen en vergeten is??? Het afbreken van die gebouwen zal hun denken niet verhelpen hoor.

Mvg
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Plaats reactie