Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door Schijnwerper »

Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op.

VS De telefoon van Adolf Hitler heeft op een veiling in de Verenigde Staten maar liefst 243.000 dollar opgebracht.

Het gaat om de rode telefoon die Hitler gebruikte in de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog bevelen gaf en contact hield met de legerleiding. Een anonieme koper kocht het bakelieten toestel van het model Siemens op een veiling in de Verenigde Staten. De telefoon, die van oorsprong zwart is, was rood overgespoten. De verf is na ruim 70 jaar al flink aan het afbladderen. Op de achterkant van het toestel zijn Hitlers naam, een hakenkruis en een adelaar gegraveerd. 
Russische militairen namen de telefoon in 1945 mee uit de bunker van Hitler en gaven het apparaat vervolgens aan een Britse militair. Zijn zoon heeft de telefoon ter veiling aangeboden. 

Foto's en video in de link.
http://blikopnieuws.nl/buitenland/25048 ... ar-op.html
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door LDO »

Als Apple en Samsung horen dat men bereidt is zoveel voor een telefoon neer te leggen, dan is het spreekwoordelijke hek van de dam. :(

Persoonlijk was ik meer gecharmeerd van het Allach hondje dat ook op zijn buro stond en dat blijkbaar niet door de uitgelaten overwinnaars aan brokken gegooid is.
Met een handelswaarde van tussen de 800 en 1200 euri is deze toch ook 20 x over de kop gegaan op de veiling.

Man, man, man...
Woef.jpg
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door JimK »

LDO schreef:Persoonlijk was ik meer gecharmeerd van het Allach hondje dat ook op zijn buro stond en dat blijkbaar niet door de uitgelaten overwinnaars aan brokken gegooid is.
Met een handelswaarde van tussen de 800 en 1200 euri is deze toch ook 20 x over de kop gegaan op de veiling.

Man, man, man...

Woef.jpg
Er van uitgaande dat het verhaal waar is natuurlijk. Ik heb de telefoon met mijn eigen ogen kunnen bekijken in de USA en ik ben alles behalve overtuigd van het hele verhaal...
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door LDO »

Ik ben ook verre van overtuigd.
Maar ergens in de wereld kocht een tevreden verzamelaar een verhaal in plaats van een goed gedocumenteerd item.
Ik hoop dat hij er erg blij mee is, hij heeft meer geld te spenderen dan ik in ieder geval!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door patrickh »

Dwaas, ik geloof er ook geen bal van...
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door utmi »

LDO schreef: Persoonlijk was ik meer gecharmeerd van het Allach hondje dat ook op zijn buro stond en dat blijkbaar niet door de uitgelaten overwinnaars aan brokken gegooid is.
Met een handelswaarde van tussen de 800 en 1200 euri is deze toch ook 20 x over de kop gegaan op de veiling.
Wat was de traceabillity/provenance voor deze hand?
Waarde ligt op €2500 voor Allach 76... verkocht voor €20.000 meen ik?
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door LDO »

utmi schreef: Wat was de traceabillity/provenance voor deze hand?
Waarde ligt op €2500 voor Allach 76... verkocht voor €20.000 meen ik?
Okee, €2500 al...
Dan haal ik handelswaarde en wat het mij waard is weer door elkaar. :lol:
Ja hij is voor 20.000 verkocht en volgens mij is het enige bewijs voorhanden een foto van een telefoon en Schäferhund op het buro van Hitler en de brief van de man die het allemaal uit handen van de Sovjets gekregen heeft.
Maar of het allemaal inderdaad dezelfde items zijn?

In ieder geval een goed verhaal blijkbaar, aan de opbrengsten te zien!

Martin
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door asjemenou »

Het lastige van dit soort objecten is dat je er geen overtuigend bewijs voor hebt. Getuigen die in de nabijheid van Hitler stonden leven niet meer en kunnen het verhaal niet meer bevestigen of weerleggen.
Ik denk dat er in de toekomst nog wel meer van dit soort oorlogsmemorabilia zal opduiken.
Voor dit soort objecten geldt zeker de uitspraak; Buy the item not the story.
Zie ook; http://www.dailymail.co.uk/news/article ... erals.html .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door JimK »

.............A battered wartime telephone said to be Adolf Hitler’s personal ‘hotline’ which sold for £195,000 last week could be a fake.......
Zie artikel hier:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -FAKE.html
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door Jim »

Ik heb mij even in de telefoon verdiept.
De rode Adolf telefoon is een W36 model (kopje onder de draaischijf) ontstaan in 1936. De bedoeling was dat dit model standaard telefoon zou worden bij de Duitse post -Reichspost. Maar hij voldeed niet! Later bouwt Siemsens een verbeterd model W38. Die werd wel standaard. Na de oorlog komen ze met een verbetert model de W48.
Ze hebben ome Adolf dus een telefoon cadeau gedaan die afgekeurd was bij de Reichspost.
A_phone_believed_to_be_Adolf_Hitler_s_wartime_telephone_sold_at_-a-74_1488157242179.jpg[/attachment]
390604115383409.jpg
De achterkant van de zwarte telefoon is een na-oorlogse W48 model.
De voorkant van de zwarte is een W36 model.
Bijlagen
3DB0F8E800000578-4260928-Among_the_last_calls_allegedly_made_on_the_phone_by_Hitler_was_t-a-75_1488157242179.jpg
w36.jpg
3DB0F8E100000578-4260928-A_phone_believed_to_be_Adolf_Hitler_s_wartime_telephone_sold_at_-a-74_1488157242179.jpg
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door asjemenou »

JimK schreef:
.............A battered wartime telephone said to be Adolf Hitler’s personal ‘hotline’ which sold for £195,000 last week could be a fake.......
Zie artikel hier:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -FAKE.html
Geciteerd uit het bovenstaand online nieuwsartikel welke door JimK is geplaatst;

"But Frank Gnegel, of the Frankfurt Museum of Communications, said the peeling paint was a giveaway, as Hitler would have had a phone made from dyed plastic. Others who questioned the authenticity of the phone include The Telephone Museum, an American non-profit organisation.

Mr Gnegel said: 'The actual telephone was manufactured by Siemens & Halske, but the handset comes from an English telephone.
'Such phones were never produced this way. It must have been assembled later in England.
'

But Gnegel said: 'Why should a company in Great Britain construct an earpiece for Hitler before the war? Siemens would certainly have built a new telephone for Hitler."
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door LDO »

En toen al een Voice over IP toestel met een UTP jacket!
Of wordt het nu ongeloofwaardig? :lol:
FakeFone.jpg
Martin
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door CollectorWo2 »

Hahahaha
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door Der Blitz »

grappige is dat telefoon fake blijkt te zijn, bye bye centen
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Telefoon Adolf Hitler brengt 243.000 dollar op

Bericht door johan willaert »

Der Blitz schreef:grappige is dat telefoon fake blijkt te zijn, bye bye centen
Neen, het grappige is dat degenen die dit soort geld kunnen missen voor een bakelieten telefoon niet wakker liggen van een paar honderduizend Euro en al helemaal niet van de mening van degenen die zich op het internet druk maken over het bedrag en het al dan niet origineel zijn van het item. Deze laatsten zouden dat ding toch nooit gekocht hebben...
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie