Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door Edgar »

Kunnen we onze Diederik Stapel van de geschiedsschrijving gewoon niet verwijderen, moderator? _/-\o_ (zie mijn onderschrift, die is zooo van toepassing op uw persoon)
Laatst gewijzigd door Edgar op 30 apr 2017, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door uniformverzamelaar »

Mijnheer Graaff,

Wees nu ook eens beleefd en antwoord gewoon op een simpele vraag.

Mijnheer Graaff,

Hoe zit het met de jongens en meisjes die weigeren dienst te nemen in het Israëlitisch leger in de huidige dagen ?
Groeten
GuY

Of moet ik antwoorden..........
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door CollectorWo2 »

Uw kan dan kinderachtig reageren met verwijderen omdat de citaat van iemand anders is gezegd,maar de slogan blijft het zelfde!!!!!

Van churchill of niet wie dan ook maar het klopt wel!
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door Der Blitz »

agraaff schreef:
Der Blitz schreef:
agraaff schreef:Sorry, zoals ik gezegd heb: ik reageer niet op anonimi. Zie verder mijn reactie op de moderator. AG
U kan u gelijk niet halen, en verstopt u achter flauwekul om niet te moeten zeggen dat je niet kan antwoorden.

Maar om iets werkelijks te zeggen met de naam erbij:

Ik citeer Winston Churchill even voor u :

de fascisten van de toekomst zullen zich antifascisten noemen
FOUTE QUOTE, NIET VAN CHURCHILL, MODERATOR SVP VERWIJDEREN
https://en.wikiquote.org/wiki/Talk:Wins ... i-fascists

hmmm, 1 keer antwoorden en of citeren is wel voldoende hoor. Maar waar komt dat dan van? Die citaat is altijd al aan Churchill toegewezen geweest, het kan zijn wat er staat op die link die je post, maar volgens ik kan lezen staat er daar enkel in dat er geen bewijs is en dus als vals beschouwd word. Wel heel licht om aan de hand daarvan te zeggen dat het een foute Quote is, en vervolgens zeer flauw om meteen aan een moderator te vragen op een eisende toon om iets te verwijderen. U zou bv op een beleefde toon kunnen aankaarten dat dit mogelijk niet klopt inpl al roepend zaken te eisen. Mvg blitz
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door CollectorWo2 »

Dat kan hij niet..
agraaff
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jan 2011, 21:58

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door agraaff »

thunderbird schreef:Uw kan dan kinderachtig reageren met verwijderen omdat de citaat van iemand anders is gezegd,maar de slogan blijft het zelfde!!!!!

Van churchill of niet wie dan ook maar het klopt wel!
Heren en moderator,
ik ben niet degene die het citaat heeft gebruikt. Degenen die het gebruiken dienen natuurlijk de voetnoten mee te geven en aan te tonen waar en wanneer Churchill dit heeft gezegd. Anders: verwijderen...

Zoals het hier gebruikt wordt naar mij en de AFVN toe suggereren de gebruikers dat de AFVN of ik fascisten zouden zijn. Ik ben erg beieuwd of iemand het lef heeft die vraag met 'ja' te beantwoorden...

Zoals ik al eerder heb geschreven, verwacht ik van de moderatoren dat zij voorkomen dat er op de man gespeeld wordt, zoals door het gebruik van het bekende fake-Churchhill-citaat.

M vr gr
AG
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door Der Blitz »

agraaff schreef:
thunderbird schreef:Uw kan dan kinderachtig reageren met verwijderen omdat de citaat van iemand anders is gezegd,maar de slogan blijft het zelfde!!!!!

Van churchill of niet wie dan ook maar het klopt wel!
Heren en moderator,
ik ben niet degene die het citaat heeft gebruikt. Degenen die het gebruiken dienen natuurlijk de voetnoten mee te geven en aan te tonen waar en wanneer Churchill dit heeft gezegd. Anders: verwijderen...

Zoals het hier gebruikt wordt naar mij en de AFVN toe suggereren de gebruikers dat de AFVN of ik fascisten zouden zijn. Ik ben erg beieuwd of iemand het lef heeft die vraag met 'ja' te beantwoorden...

Zoals ik al eerder heb geschreven, verwacht ik van de moderatoren dat zij voorkomen dat er op de man gespeeld wordt, zoals door het gebruik van het bekende fake-Churchhill-citaat.

M vr gr
AG
Fout! daar deze citaat al vele jaren aan hem gelinkt werd is het niet zo vreemd dat dit nog vermeld kan worden, zoals u aangetoonde pagina geeft men dat aan als vals omdat er volgens hen geen bewijs is, dat wil niet zeggen dat het zo ook niet is. daarbij fouten maken is menselijk, moet het daarom verwijderd worden? dan moet er heel veel verwijderd worden lijkt me.

Ik gebruikte die citaat omdat u niet wou antwoorden omdat u naar eigenzeggen niet reageert op anonimie, daarom gaf ik die citaat met naam zodat u kon antwoorden, ik vroeg naar je mening over het feit dat een geällieerd leider dat gezegd zou hebben, dat jij daar andere zaken uit haalt of u aangesproken voelt, en zaken ziet of wil zien die er niet zijn, is niet mijn fout. Ik oordeel niet over iemand, Maar als we dan toch over dat onderwerp bezig zijn, was u het niet die de verzamelaar een Nazi noemde? Gaat u nu werkelijk iemand beschuldigen van hetgeen je zelf al jaren doet? Het enige was dat ik u mee in een discussie wou nemen daar u hartstochtelijk weigerde te antwoorden. Naar mijn mening heb ik dat hier altijd op een beleefde toon gedaan en zonder op de man te spelen. Ik heb niet de intentie gehad om te sugereren dat u of afvn als fascisten te houden, dat maakt u ervan.

Maar al deze commotie was niet nodig geweest als u gewoon eens geantwoord had op een discusie van drie dagen geleden.

Mvg blitz
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door LDO »

Ha heer Graaff, goedenavond!

Ik was een week geschiedenis snuiven en eer bewijzen aan gevallenen in Normandië, daarom reageer ik wat laat.
De Normandy American Cemetery and Memorial in Colleville-sur-Mer ook nog even bezocht: honderden bezoekers waren er.
Terwijl u stelt dat geliefden van die generatie ongeveer allemaal dood zijn is er toch aantoonbaar dus een hele grote groep mensen die sterk de behoefte heeft om dit soort gedenkplekken te bezoeken. Ook bij de Duitse begraafplaats La Cambe waar we langs reden stonden de nodige bussen en auto’s van bezoekers.
Een nazibegraafplaats zult u zeggen, dus de bezoekers zullen wel neo’s geweest zijn.
Ik weet het niet, ik ben niet gestopt om het ze te vragen.

Als topic starter ben ik er even voor gaan zitten om u te antwoorden, het zou niet juist zijn als u de indruk krijgt dat ik het type ben dat ergens een vuurtje stookt, vervolgens ‘Brand!’ roept en kijkt of er geblust of geknetterd gaat worden.
Ik heb uw argumenten gelezen en zal er puntsgewijs op reageren indien ik denk dat ik er iets nuttigs aan toe kan voegen vanuit mijn optiek.
Ik geef graag aan dat ik namens mijzelf spreek.

Natuurlijk gaat u van start met: Het gaat hier om een nazibegraafplaats.
Dat is uw mening, die mag u scanderen, maar doe het niet voorkomen of het een voldongen feit is.
U blaast graag dingen op en scheert over één kam.
Uw stokpaard dat elke militariabeurs een nazibeurs is bijvoorbeeld.
En nu in dezelfde trant noemt u Ysselsteyn een nazibegraafplaats.
Om de maatschappij een spiegel voor te houden, om de discussie uit te lokken, ik weet het niet maar ik weet zeker dat u het zelf ook niet gelooft.
U mag dit roepen maar u moet niet doen alsof de rechter aan uw kant staat.
De rechter noemde het toelaatbaar en dat is niet hetzelfde als dat de rechter u gelijk gegeven heeft.

- hier treden onregelmatig neonazi's op, aan wie geen haarbreed in de weg wordt gelegd.
Grote schande, u heeft gelijk: zou verboden moeten worden.
Maar om u wat geruster te stellen: is ook verboden.
Ik heb wat rond gegoogled en ik vond een trieste foto van een illegale manifestatie van een man of 10 dapper kijkende neonazi’s met verboden symbolen en vlaggen. De gemeente en politie kunnen mijns inziens slecht reageren op dingen waar geen vergunning voor is aangevraagd en even snel buiten het oog van de beheerder geënsceneerd zijn.
Desalniettemin: indien mogelijk vervolgen en bestraffen. U geeft zelf al aan dat de kliek onregelmatig optreedt, dus op heterdaad betrappen zal helaas moeilijk zijn.
Wederom: goed dat u het signaleert maar blaas het niet te erg op, het was geen massademonstratie, het waren een tiental verdoolde zielen.

- de Duitse oorlogsgravenstichting voert een campagne om nazisoldaten dezelfde status te geven als geallieerde soldaten, zo blijkt uit uitlatingen van voorzitter Von Dohnanji.
Hier ben ik u kwijtgeraakt!
Dr. Klaus von Dohnanyi is geen voorzitter van de door u genoemde organisatie.
Ook nooit geweest.
Wolfgang Schneiderhan is de president / voorzitter van de Volksbundes Deutsche Kriegsgräberfürsorge.
Dr. Klaus von Dohnanyi was burgemeester van Hamburg en heeft deelgenomen in een discussie ‘Herdenken zonder Eren’ van de Volksbund.
Zijn vader werd net voor het einde van de oorlog door de nazi’s geëxecuteerd begrijp ik.
Ik las veel in dat verslag, het centrale probleem was: hoe moeten we herdenken op een plek waar ook oorlogsmisdadigers liggen, namelijk bijvoorbeeld gesneuvelde SS’ers die bij de massamoord te Oradour aanwezig geweest zijn.
Heel erg van toepassing op deze discussie dus en zeker geen probleem dat even snel met consensus van een ieder opgelost kan worden!
Ik heb nergens gelezen dat met de dode Duitse soldaat een andere status wilde geven.
Maar misschien kunt u hier wat verduidelijken of links bij plakken, misschien ben ik wel helemaal abuis.

Ik citeer u ( met een paar gecorrigeerde typo’s): het argument 'ze werden tegen hun zin gestuurd' gaat voor enkelen op, zeker niet voor allen die daar liggen; en dan nog: als je opa door een 'gestuurde' soldaat is gedood, is hij niet minder dood; ze namen dienst in Hitler’s leger en hadden kunnen weigeren, wat 30.000 fatsoenlijke Duitsers hebben gedaan en die werden dan ook geëxecuteerd.
U stelt hier dat de enige fatsoenlijke Duitser rond WO2 een dode (geëxecuteerde) Duitser was en dat vind ik een behoorlijk grove stelling, maar hij is voor uw rekening en uw mening is natuurlijk uw mening.
Ik roep zeker niet in hoofletters: Moderators! Verwijderen SVP!
We zijn hier namelijk niet in Sovjet-Rusland of erger, we zijn hier op een open forum waar de doelstelling is dat we kennis delen, kennis nemen van meningen, discussiëren en elkaar eventueel corrigeren.
Met hier en daar een uitglijder omdat we, hoera, mensen zijn.
En dat alles uitgaande van een gezonde interesse in de geschiedenis.
Ik vraag mij af: mag u zomaar dienstweigering verwachten van de rest van die generatie?
Het is nogal wat om willens en wetens voor je dood te kiezen?
Zou ik me hebben laten fusilleren terwijl ik een gezin met kinderen achterliet?
Of proberen onder te duiken terwijl je weet dat er represailles tegen je familie genomen werden?
Ik denk (maar ik geef geen garantie) dat ik gekozen had voor mijn gezin en me wars van elk gevoel van patriotisme onder de wapenen geschaard had en geprobeerd had te overleven.
Om me daarna bij mijn geliefden te kunnen voegen.
Wie weet had ik wat kunnen betekenen voor onderdrukten terwijl ik bij die kliek dienst deed?
Hulde voor u die was gevallen voor het peloton met de Internationale op uw lippen, maar ik heb de verantwoording voor een gezin.
Gelukkig heb ik de keuze nooit hoeven maken, maar was ik wat eerder geboren dan had ik zo maar naar Nederlands Indië gestuurd kunnen zijn. En daar had ik ook best een behoorlijke gewetenscrisis op kunnen lopen!
U heeft die keuze gelukkig ook nooit hoeven maken.
Misschien heeft u rond uw 18e of 19e trots dienst geweigerd toen u voor uw nummer op moest komen.
Het was de mode tenslotte, zo rond de 70’er jaren.
En dat zou uw goed recht zijn geweest.
Ik vind het verhaal van een gewetensbezwaarde vaak net zo interessant als iemand die wel zijn vermeende plicht gedaan heeft.
Maar u wist dat u niet tegen een muur gezet zou worden.
U zou er wat gedonder mee gekregen hebben of u moest iets vervangends doen misschien.
Maar in geen enkel geval vergelijkbaar met dienst weigeren in een oorlogssituatie.
Dat stond gelijk aan desertie of Fahnenflucht en daar stond (en staat) de doodstraf op.

Opmerkelijk vond ik een boek dat ik las over joden die willens en wetens bij de Wehrmacht getekend hebben, om te proberen aan vervolging te ontkomen.
U kent het vast.
Niet een paar hoor, bij benadering 150.000 joden verzwegen hun afkomst en dienden in het leger van Hitler.
Om het naakte leven te redden.
Sommigen gaven toe meegeholpen te hebben bij jodentransporten.
Of de andere kant op gekeken te hebben.
Bent u bij machte om daar over te oordelen?
Hebben ze hun volk en zichzelf verraden?
Of hebben ze een briljante en zeer gedurfde actie uitgehaald om te proberen de vervolging te overleven?
Ik ben ten zeerste geïnteresseerd in zulke verhalen, kan er misschien een mening over vormen maar zal er nooit over kunnen oordelen.
Ik was er niet bij namelijk.
Het is niet zwart wit.
Er is een groot grijs verleden.
Grote kans overigens dat er van deze 150.000 enkelen op Ysselsteyn rusten, maar dit terzijde.

- nergens op de begraafplaats of op de borden die erheen wijzen wordt gewag gemaakt van termen als 'nazi' of 'holocaust', en dit is een begin van holocaustontkenning
Dat klopt, nergens een verwijzing te zien.
Dat is er namelijk niet de plek voor.
Daar zijn plekken als Vught, Westerbork, Amersfoort, ontelbare monumenten en musea voor.
Door de bank genomen gaan Duitse nabestaanden naar een begraafplaats om hun doden te herdenken.
Verwijzingen naar de holocaust zijn daar niet op hun plaats.
Hoe ziet u het voor u?
Een route bord Deutscher Soldatenfriedhof met tussen haakjes ‘Holocaust Anfänger’?
Als u vindt dat die borden daar wel op zijn plaats staan, dan moet u zich daar vooral hard voor gaan maken.
Misschien kunt u dan ook overwegen om borden te plaatsen bij de Keukenhof in Lisse, daar komen ook ontzettend veel Duitsers.
‘Alvorens u hier de schoonheid van de schepping gaat aanschouwen, vergeet niet wat uw leiders de wereld hebben aangedaan. Ontken het maar niet!’

- de nazi's waren doodsvijanden van de staat der Nederlanden, en dienen op geen enkele wijze door Nederlandse overheidsfunctionarissen (burgemeester, comm,. vd kon., generaals) geëerd te worden, zoals nu olv de Duitse ambassadeur wel gebeurt op Volkstrauertag
Dat is een geen argument maar een stelling van het AFVN en wie ben ik om daar tegen in te gaan.
U heeft volledig het recht zich hier tegen te verzetten indien u het stoort!

- de Bundeswehr bezoekt de nazibegraafplaats regelmatig, en legt dan kransen; totaal onaanvaardbaar
Gelet op punt 4 vind ik dit wel een opmerkelijke stelling.
De Bundeswehr herdenkt, laat daar aan haar leden zien hoe een leger kan bijdragen aan een catastrofe en legt een krans volgens militaire traditie.
Uw stelling ‘totaal onaanvaardbaar’ is totalitair.
Prima dat u er tegen bent maar maak die beslissing voor u zelf en niet voor anderen.
Nogmaals: we leven in een democratie en niet in Sovjet Rusland of erger.
Ik hoop dat de Bundeswehr op een correcte manier herdenkt.
Herdenken zonder Eren.

- de Duitse ambassadeur organiseert er jaarlijks een herdenking, maar dat moet hij doen op oorden van slachtoffers, Vught, Westerbork, Amersfoort etc.
Duitsland heeft schuld bekent.
Duitsland is door het stof gegaan.
Duitsland doet zijn best om niemals te vergessen.
Duitsland legt regelmatig kransen tijdens herdenkingsbijeenkomsten en bij kampmonumenten.
Maar ze hebben toch zeker ook het volste recht om te herdenken bij hun eigen doden en slachtoffers van die verstandsverbijstering?
Daar is in samenspraak met fatsoenlijke naoorlogse staten Ysselsteyn toch om ontstaan?
Wat u wilt is op Ysselsteyn een bord ‘Verboden toegang’ aan het hek te hangen.
Alsof er dus alleen burgerslachtoffers en geallieerde soldaten omgekomen zijn in de oorlog?
De vijand zijn sporen uitwissen is ook geschiedvervalsing!
‘Aanschouw Jeugd, de heroïsche graven en monumenten van de overwinnaars!
Aanschouw de verschrikkingen van een verslagen regiem!’
‘Wie hebben we overwonnen, wat is er gebeurd?’
‘Daar hebben we het niet over Jeugd, sta stil bij de overwinning!
Of ontken jij soms de Holocaust?’
Ik herhaal: de wereld is niet zwart wit, er zit een enorme grijze zone tussen.

Buiten de argumenten en stellingen, stelt u ook nog dat de graven van vele duizenden verzetsmensen geruimd zijn.
Ik denk dat dit een ander probleem is, veel verzetsmensen zijn wanneer ze de oorlog overleefden gewoon als burger ter aarde besteld en een burgergraf is anders dan een militair graf.
Er gelden grafrechten hier in Nederland.
Als nabestaanden geen grafrechten betalen dan wordt het graf na een jaar of 30 meen ik geruimd. Dus geliefd of niet geliefd: het draait gewoon om de centen.
Verzetsstrijders die door Duitse hand gevallen zijn en na de oorlog al dan niet geïdentificeerd zijn, zijn bijvoorbeeld begraven op de Erebegraafplaats Bloemendaal.
Daar is er niets geruimd.
Een prachtige plek om te herdenken EN eer te bewijzen!
Maar ik hoef dit alles niet te schrijven, u bent een belezen mens en weet dit zelf ook allemaal uitstekend.

Ik hoop dat ik u duidelijk heb kunnen maken waarom ik dit topic gestart ben!
En het enige wat voor mij belangrijk is, is dat u misschien eens nadenkt over GRIJS.
Ik herhaal: we zijn niet zwart wit.
Er zit echt een enorm gebied grijs tussen.
Laten we dat onthouden en 4 en 5 mei weer in eerbied stil staan bij slachtoffers, bevrijding, vrijheid en democratie.

Er was nog wel meer dat ik wilde schrijven maar vanwege het tijdstip ga ik eindigen.
Ik heb echter nog wel een goed bedoelde tip: u ageert nogal tegen het feit dat mensen hier onder een alias opereren.
Dat is de generatiekloof waar u best overheen mag stappen.
De meeste fora zijn ontstaan door jeugd met een uitgebreid verleden als online gamer achter zich.
Daar ontstaat je alter ego en dat gebruik je vaak de rest van je online carrière.
Een goede alias voor u zou bijvoorbeeld Anti-Graff kunnen zijn.
Dekt de lading van uw stelling en een boel kenmerken van uw eigen naam.
Het is onverstandig om overal online je naam en / of je persoonlijke gegevens achter te laten.
U als journalist en beroepsactievoerder weet dat ook maar u heeft daar waarschijnlijk veel minder moeite mee omdat u juist gemakkelijk gevonden wilt worden online.
Online bedoel ik hè?
U strooit vanzelfsprekend ook niet echt scheutig met uw privé adres in het openbaar.
Ik heb mijn kinderen zelfs ronduit verboden hun eigen naam online te gebruiken vanwege de roofdieren die er door de donkere krochten van het Net zwerven.
Het is absoluut niet bedoeld om anoniem eens lekker je gal te spuwen, daar zijn massa’s andere sites veel geschikter voor.
Onderling weten een heleboel mensen hier uitstekend met wie ze te doen hebben vanwege ruil en koop transacties in het marktplaats stukje.
En u roept dan wel dat u mijn ramen niet in komt gooien, u bent er niet wars van om mensen op de meest ongunstige tijden te bellen voor een discussie als u hun personalia heeft, toch?
Daar bent/was u journalist voor.
Dus ter bescherming van mijn privacy onderteken ik met Martin, zoals ik altijd doe.

Martin

* Hier en daar een d in een t veranderd en vice versa.
Laatst gewijzigd door LDO op 09 mei 2017, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door ike75 »

"Wij proberen binnen één jaar te bereiken dat de begraafplaats gesloten wordt. Ofwel dat de graven geruimd worden, ofwel dat er een wal omheen komt en dat de natuur het beheer overneemt", laat Arthur Graaff van de bond weten. "De nazi's waren helemaal fout, dat is het dieptepunt van de Westerse beschaving. Bovendien is het nu ruim 70 jaar na de oorlog. Dat betekent dat er vrijwel geen nabestaanden meer zijn of die zijn stokoud."

Misschien een aanvulling er op. Als toch bijna geen nabestaanden meer zijn. Zullen we dan 4 mei afschaffen. De kampen sluiten en met de grond gelijk maken en een mooi natuurpark van maken. De stolperstenen omsmelten, gedenk borden en monumenten weghalen? Musea sluiten en alles vergeten wat met de oorlog te maken heeft. Maken we gelijk 4mei de dag van de vluchteling wat nu weer in de kranten staat. Dan zijn gelijk alle discussies afgelopen. En kunnen we allemaal weer verder met een nieuw doel.

Niet leuk wat er staat. Mooi.
Dus denk en gedenk en laat ieder een stukje respect hebben voor elkaar.

Gegroet Ike
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door Proos »

I.v.m. toelichting alhier een tijdelijke maatregel opgelegd aan een van de deelnemers in dit topic.

Belangrijk om hier nog te vermelden is dat eenzijdige deelname aan dit topic niet op prijs gesteld wordt. Het is goed wanneer iemand zich - inhoudelijk! - kan verdedigen. Door tijdelijke afwezigheid van een prominent deelnemer kan dat nu even niet en dit topic gaat daarom op slot.

Daarnaast is het - lijkt mij - voor iedereen duidelijk dat als er bronnen aangehaald worden dat die kunnen worden geverifieerd en weerlegd. De gestelde quote is - zoals terecht aangegeven - niet van Churchill en die informatie is relevant. Iedereen die het topic leest kan bij die informatie/bronnen en zich het brede beeld vormen dat (al-dan-niet) nodig is. Een opschoning van het topic is daarom niet aan de orde.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door Proos »

Het topic is heropend, dank voor het geduld.

Graag maken we van de gelegenheid gebruik nog eens algemeen onder de aandacht te brengen dat men het niet met elkaar eens hoeft te zijn, maar dat we wel vriendelijke en nette berichtjes verwachten naar elkander. Kan dat niet, prima, maar dan vragen we je om simpelweg niet deel te nemen. Hartelijk dank voor de medewerking.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door LDO »

Nou heeft die ***** de kransen weer gestolen van het Ysselsteynse graf.
Ik neem aan en hoop dat de beheerder aangifte gedaan heeft en dat het resulteert in de zoveelste boete voor de krappe clubkas van Graaff en de Rebellenclub...

Krans Bundeswehr-deelnemers Vierdaagse van SS-begraafplaats Ysselsteyn verwijderd

YSSELSTEYN, 21 JULI 2017 - Enkele antifascisten hebben een krans van de Bundeswehr, het Duitse leger, van de SS- en nazibegraafplaats Ysselsteyn verwijderd. De Bundeswehr-leden nemen deel aan de Vierdaagse, zoals op het lint van de krans staat.

De krans is verplaatst naar het graf uit de oorlog van een moeder en haar vijf omgekomen kinderen op de nabije rk-begraafplaats in het dorp Ysselsteyn (gem. Venray). Op de nazibegraafplaats liggen ongeveer 6.000 SS'ers plus 29.000 nazisoldaten. Er liggen ook honderden ex-Nederlandse SS'ers.

De Bundeswehr-krans is verwijderd van Ysselsteyn

Volgens de antifascisten zijn de moeder en haar kinderen de echte onschuldige slachtoffers van de oorlog en zijn de SS'ers en nazi's daders, van wie sommigen grote oorlogsmisdaden hebben begaan en die hebben meegewerkt aan de holocaust. Berucht is Antonie van Dijk, de jodenjagende politiecommissaris van Nijmegen. De actievoerders vinden het ook onbegrijpelijk, dat buitenlandse militairen in Nederland nazi's en SS'ers kunnen eren.

De antifascisten hebben, zoals zij al eerder deden, verklaard dat zij het onacceptabel vinden dat de Bundeswehr dode nazi's en SS'ers gaat eren, terwijl er twee kilometer verderop echte en volkomen onschuldige Nederlandse slachtoffer liggen, die vergeten worden. De Bundeswehr legde hun krans maandag. Militairen uit Nederland, de VS, GB, Canada en Frankrijk legden ook kransen. De antifascisten hebben die ongemoeid gelaten. De militairen bezochten de SS-begraafplaats omdat zij deelnemen aan de vierdaagse in Nijmegen, 40 km van Venray.

Het graf op het rk-kerkhof is van Johanna Verhoeven-Arts, een moeder van 48 jaar, die omkwam tegelijk met haar vijf kinderen van 13, 8, 6, 4 en 1 jaar. Zij stierven op 23 oktober 1944. De precieze omstandigheden zijn niet bekend. Op het graf staan de namen van de kinderen Verhoeven niet vermeld.

Ook neonazi's bezoeken de nazibegraafplaats onregelmatig, en leggen dan kransen of bloemstukken bij graven van SS-ers. Ook de Duitse ambassadeur houdt hier jaarlijks een eervolle herdenking. De antifascisten pleiten mede daarom voor algehele sluiting van de begraafplaats, die nu ruim 70 jaar bestaat. De beheerder, de Duitse oorlogsgravenstichting, wil er juist voor € 1,8 miljoen een fors nieuw bezoekerscentrum bouwen. De grond is eigendom van het NL ministerie van Defensie.

De AFVN-Bond van Antifascisten heeft dinsdag een protestbrief gestuurd aan de minister Hennis van defensie vanwege het eren van nazi's door Nederlandse militairen. De bond stelt dat geen enkele Nederlandse militair of overheidsfunctionaris deel kan nemen aan eervolle herdenkingen van nazi's.


Tekst gewijzigd ter plekke van de sterretjes, in groen. Een mening is toegestaan, maar schelden niet. Proos, 2 aug 2017 @18:20
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door racefiets »

Lijkt me een vorm van grafschennis. Hoe ver wil je zinken....
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door Mr_Flibble »

Lekker trieste actie weer. Ze zien niet in dat ze alleen maar meer mensen tegen zich in het harnas jagen.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door svdwal »

Wat een diep trieste actie.

Hoe diep kun je zinken om zelfs een krans te verwijderen op een begraafplaats.
Heel treurig.
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Plaats reactie