Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door LDO »

De Bond van Antifascisten is een actie gestart om de Duitse Militaire Begraafplaats in Ysselsteyn te sluiten.

De reden van de actie 'Nazigraven uit Nederland' is een documentaire over de begraafplaats 'Het zijn maar Duitsers', die op 23 april in première gaat.

Graven ruimen
"Wij proberen binnen één jaar te bereiken dat de begraafplaats gesloten wordt. Ofwel dat de graven geruimd worden, ofwel dat er een wal omheen komt en dat de natuur het beheer overneemt", laat Arthur Graaff van de bond weten. "De nazi's waren helemaal fout, dat is het dieptepunt van de Westerse beschaving. Bovendien is het nu ruim 70 jaar na de oorlog. Dat betekent dat er vrijwel geen nabestaanden meer zijn of die zijn stokoud."

Nazibegraafplaats
Op het kerkhof liggen bijna 32.000 graven van het merendeel Duitse soldaten, maar ook van Nederlandse SS'ers. De woordvoerder van de bond Arthur Graaff sprak woensdagavond in bij de gemeenteraad in Venray. Daar kreeg hij forse kritiek van onder andere de PvdA omdat hij de term 'nazibegraafplaats' gebruikte.

Burgemeester
De bond doet verder een beroep op burgemeester Hans Gilissen van Venray om niet meer in zijn officiële rol als burgemeester op die begraafplaats te verschijnen.

https://www.1limburg.nl/bond-van-antifa ... ts-sluiten
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door LDO »

Ik kan er niet eens iets zinnigs op zeggen.
Mijn bakkes viel open van verbazing.

"Bovendien is het nu ruim 70 jaar na de oorlog. Dat betekent dat er vrijwel geen nabestaanden meer zijn of die zijn stokoud."
Die woorden komen uit de koker van iemand die in elke publicatie roept dat hij als nabestaande van een vader die zwaar geleden heeft in de oorlog elke dag geconfronteerd wordt met de oorlog.
En uitgerekend hij wil een plek waar nabestaanden hun geliefden herdenken en de zinloosheid van een oorlog kunnen ervaren laten ruimen.
Ook maar even al die Nederlandse Erevelden in voormalig Nederlands Indië laten ruimen zeker?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door earlymb »

Je moet toch wát doen om in de media te komen? En met 4 mei in de buurt is dit een makkelijk startpunt en kun je de discussie (en aandacht) lekker rekken.

Ik denk niet dat deze aandachttrekkerij (want dat is alles wat dit is) erg serieus genomen gaat worden. Maar gezien zijn 'succes rate' met andere zaken zal dit wel leiden tot het officieel mede-herdenken van Duitsers tijdens de Dodenherdenking of zo.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door earlymb »

Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door svdwal »

Die man heeft serieus hulp nodig, hoe kun je dit nu zeggen en verwachten dat je ook nog serieus genomen wordt. Wat een treurnis.....
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door Jurrie »

Bijzonder gepaste en nette reactie van de burgemeester in het artikel waar earlymb naar refereert. Daarmee lijkt me alles gezegd.

Gr,

Jurrie
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door luxdil »

Wijsheid Salomo:

Een gek kan meer vragen, dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door racefiets »

Wijsheid van iemand anders.
Verstand is niet te koop.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door CollectorWo2 »

Me oma zei altijd er lopen meer gekken rond dan er vast zitten..
agraaff
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jan 2011, 21:58

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door agraaff »

Op 5 mei om 20:30 kunt u allen mij zien op NPO2 in 2Doc, wanneer de documentaire 'Het zijn maar Duitsers' daar verschijnt. Op 29 en 30 apr op L1.

Geachte heren,

opvallend is dat niemand van u ingaat op onze argumenten. Ik herhaal ze even:
  • - het gaat hier om een nazibegraafplaats
    - hier treden onregelmatig neonazi's op, aan wie geen haarbreed in de weg wordt gelegd
    - de Duitse oorlogsgravenstichting voert een campagne om nazisoldaten dezelfde status te geven als geallieerde soldaten, zo blijkt uit uitlatingen van voorzitter Von Dohnanji
    - nergens op de begraafplaats of op de borden die erheen wijzen wordt gewag gemaakt van termen als 'nazi' of 'holocaust', en dit is een begin van holocaustontkenning
    - de nazi's waren doodsvijanden van de staat der Nederlanden, en dienen op geen enkele wijze door Nederlandse overheidsfunctionarissen (burgemeester, comm,. vd kon., generaals) geëerd te worden, zoals nu olv de Duitse ambassadeur wel gebeurt op Volkstrauertag
    - de Bundeswehr bezoekt de nazibegraafplaats regelmatig, en legt dan kransen; totaal onaanvaardbaar
    - de Duitse ambassadeur organiseert er jaarlijks een herdenking, maar dat moet hij doen op oorden van slachtoffers, Vught, Westerbork, Amersfoort etc
    - het argument 'ze werden tegen hun zin gestuurd' gaat voor enkelen op, zeker niet voor allen die daar liggen; en dan nog: als je opa door een 'gesturude' soldaat is gedood, is hij niet minder dood; ze namen dienst in Hitlers leger, en hadden kunnen weieren, wat 30.000 fatsoenlijke Duitsers hebben gedaan, en die werden dan ook geëxecuteerd.
Ik reageer alleen op inhoudelijke reacties die ingaan op de argumenten. Reacties op de man svp weglaten. Ik verzoek de beheerder emotionele, niet-inhoudelijke reacties of reacties ad hominem te verwijderen.

CITAAT
"Bovendien is het nu ruim 70 jaar na de oorlog. Dat betekent dat er vrijwel geen nabestaanden meer zijn of die zijn stokoud."
Die woorden komen uit de koker van iemand die in elke publicatie roept dat hij als nabestaande van een vader die zwaar geleden heeft in de oorlog elke dag geconfronteerd wordt met de oorlog.
En uitgerekend hij wil een plek waar nabestaanden hun geliefden herdenken en de zinloosheid van een oorlog kunnen ervaren laten ruimen.
Ook maar even al die Nederlandse Erevelden in voormalig Nederlands Indië laten ruimen zeker?


'Elke publicatie'? ik heb dat in geen maanden gezegd. Onzin dus.
'En uitgerekend': de graven van vele duizenden 'geliefde' gestorven Nederlandse verzetsmensen zijn al geruimd... Het gaat hier om oorlogsmisdadigers. Die 'geliefden' zijn nu echt vrijwel allemaal dood. Herdenken van de ellende van de oorlog kan ook op andere plaatsen in Nederland: Westerbork etc. Een herdenking op Ysselssteyn houdt ongewild een vorm van eer geven in, zoals het plaatsen van kransen. Meestal gemaakt van groene laurierbladeren, een plant die de Latijnse naam voor 'lof' en 'eer' zelfs in zijn naam draagt... En meneer Dohnanji dan?

M vr gr
A. Graaff
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door racefiets »

Heb je er wel eens aan gedacht om professionele hulp te zoeken? Die heb je echt nodig.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door asjemenou »

agraaff schreef: Ik reageer alleen op inhoudelijke reacties die ingaan op de argumenten. Reacties op de man svp weglaten. Ik verzoek de beheerder emotionele, niet-inhoudelijke reacties of reacties ad hominem te verwijderen.
Heer Graaff,

Uw boodschap is wel duidelijk. Ik begrijp dat u niet op emotionele of beledigende reacties zit te wachten.
Maar bent u het niet met mij eens dat u deze emotionele en beledigende methoden zelf ook hanteert?

Laten we één ding met elkaar afspreken. Een reactie plaatsen mag maar we houden het in dit topic fatsoenlijk. Bij de eerst volgende scheldpartij, belediging o.i.d.gaat dit topic op slot.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door earlymb »

Het lijkt me beter dit topic nu al te sluiten, hij komt toch alleen maar trollen en we weten dat hij volkomen blind is voor andere meningen dus een zinnige discussie met deze man is gewoonweg niet mogelijk.
- het gaat hier om een nazibegraafplaats


Niet 'ik vind... omdat...' of 'ik ben van mening .... vanwege....', het IS zo en daarmee uit. I rest my case.

Sluit dit topic voor hij de waardigheid van de Dodenherdenking weer komt vergiftigen. Met hem in discussie gaan is zonde van de tijd.
Laatst gewijzigd door earlymb op 28 apr 2017, 17:43, 3 keer totaal gewijzigd.
agraaff
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jan 2011, 21:58

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door agraaff »

asjemenou schreef:
agraaff schreef: Ik reageer alleen op inhoudelijke reacties die ingaan op de argumenten. Reacties op de man svp weglaten. Ik verzoek de beheerder emotionele, niet-inhoudelijke reacties of reacties ad hominem te verwijderen.
Heer Graaff,

Uw boodschap is wel duidelijk. Ik begrijp dat u niet op emotionele of beledigende reacties zit te wachten.
Maar bent u het niet met mij eens dat u deze emotionele en beledigende methoden zelf ook hanteert?

Laten we één ding met elkaar afspreken. Een reactie plaatsen mag maar we houden het in dit topic fatsoenlijk. Bij de eerst volgende scheldpartij, belediging o.i.d.gaat dit topic op slot.
Geachte anoniem,
ik reageer alleen op u omdat u hier als moderator genoemd staat. Welke emotionele, beledigende methoden bedoelt u? Graag voorbeelden. Ik tracht namelijk altijd (ik bedoel dat letterlijk) niemand voor wat voor lelijks dan ook uit te maken. Ik verschuil me bovendien niet achter een pseudoniem zoals u doet, tutoyeer niet, speel nooit op de man, blijf altijd beleefd. Als u geen voorbeelden geeft, wilt u uw reaktie dan aanpassen zodat hij niet meer op mij slaat? Ik wijs u erop dat bijv,. de kort gedingrechter in Amsterdam het bij vonnis vorig jaar juni toelaatbaar achtte, om de nazibeurs in Houten zo te noemen. Dat is een vonnis en dat staat. Dat is dus niet beledigend.
M vr gr
A. Graaff
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door asjemenou »

Geachte heer Graaff,

Iedereen mag een mening hebben. Ook een moderator. Ik hoop dat u dat van mij respecteert.
Ik ben het niet eens met uw stelling aangaande de Duitse militaire begraafplaats te Ysselsteyn.
Deze begraafplaats heeft een educatieve en zeker ook een waarschuwende functie.
Als we deze begraafplaats gaan ruimen dan beledigen we een inmiddels bevriende Europese natie.
In dit context vind ik uw mening beledigend voor de nabestaanden van de gesneuvelde Duitse militairen. Hoe fout sommige Duitse militairen ook waren, hun kinderen of kleinkinderen kunnen hier niets aan doen.
Over de graven heen moeten we elkaar de hand reiken. Een dikke streep zetten onder wat gebeurd is en samen verder gaan. Het is zo nodig in het Europa van vandaag de dag.

De laatste alinea in mijn vorige reactie geldt voor iedereen en is niet alleen voor u bestemd.

Heer Graaff, hierbij wil ik het laten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie