Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door arie »

Als het nu personen zijn geweest die werkelijk de oorlog zelf mee hebben gemaakt die hebben recht van spreken en kan ik er mij nog wat bij indenken.
Maar dit cluppie bestaat uit een stelletje beroepsactivisten die alleen maar leed en kosten met zich mee brengt, en tegen alles en iedereen maar aanschoppen.
Te triest voor woorden dat ze het op een graf leggen waar die nabestaanden niet om gevraagd hebben, dus weer spreken voor anderen.
Dat er meningsverschil bestaat …………oké!, maar dit cluppie legt hun mening graag op aan anderen en schromen niet voor geweld of vernielingen.
Triest zeer triest! :full: :r :r
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door patrickh »

Mooi verhaal van een "nazi-soldaat" op Wikipedia:

Max Schmeling

Max Schmeling (Klein Luckow, 28 september 1905 – Wenzendorf, 2 februari 2005) was een Duits zwaargewicht bokser.

Schmeling groeide op in Hamburg en is tot nu toe de enige zwaargewichtbokskampioen uit Duitsland. Op 16-jarige leeftijd raakte hij geïnteresseerd in de bokssport, op 19-jarige leeftijd begon hij als profbokser. Hij veroverde de wereldtitel in 1930 in New York door Johnny Risko en Jack Sharkey te verslaan, en werd zo de eerste Europeaan die de wereldtitel zwaargewichtboksen veroverde. Hij verdedigde zijn titel tot 1932, toen hij zijn titel in een controversieel gevecht kwijtraakte aan Sharkey. Schmeling maakte furore door onder andere de onoverwinnelijk geachte Amerikaan Joe Louis te verslaan op 19 juni 1936. Later zou hij alsnog door Louis worden verslagen tijdens een beladen gevecht op 22 juni 1938.

Nazisme[bewerken]

Het gevecht van 22 juni 1938 tegen Joe Louis was veel meer dan alleen een bokswedstrijd. Het gevecht was, tegen wil en dank, door de nazipartij uitgeroepen tot een demonstratie van de suprematie van het Arische ras ten opzichte van het Afrikaanse ras. Helaas voor de propagandamachine werd Max Schmeling in de eerste ronde - na 124 seconden - knock-out geslagen door de zwarte Louis. Vanaf de machtsovername in 1933 probeerde men om Schmeling voor de nazipartij te winnen. Ondanks een aantal ontmoetingen met Hitler en Goebbels en aandrang van de nazi's, is Schmeling nooit lid geworden van de NSDAP. Ook toen de nazi's eisten dat hij zijn Joods-Amerikaanse manager Joe Jacobs zou ontslaan en zich liet scheiden van zijn vrouw - de niet arische, Tsjechoslowaakse, filmster Anny Ondra - weigerde Schmeling resoluut. Wel wist hij de Amerikaanse sportdelegatie te overtuigen om deel te nemen aan de Olympische Spelen van Berlijn (1936): hiervoor moest Hitler persoonlijk beloven dat de veiligheid van de sporters gegarandeerd was. Tijdens de Reichskristallnacht van 9 op 10 november 1938, bood Schmeling onderdak aan de beide zoons van een Joodse vriend, die daarmee beschermd werden tegen de moordende, brandstichtende en plunderende SA-eenheden.

Tweede Wereldoorlog[bewerken]

De aanhoudende weigering van Schmeling om zich te lenen voor het naziapparaat bleef niet zonder gevolgen. In 1940 werd hij onder de wapens geroepen van de Wehrmacht. Op 21 mei 1941 raakte hij zwaargewond bij een aanval op het door de Britten bezette Kreta. Ondanks de maandenlange herstelperiode bleef hij zich vijandig opstellen tegen de nazi-ideologie. In 1943 werd hij vanwege zijn verwondingen uit dienst ontslagen.

Beroemde uitspraak van commentator van de wedstrijd waarin Max neerging: "Steh auf Max, ganz Deutschland weint"

Na de oorlog[bewerken]

Vanwege financiële problemen ging Schmeling in 1947, acht jaar nadat hij voor het laatst voet in de ring had gezet, weer boksen. Lang zou dit niet duren: op 31 oktober 1948 stopte hij definitief met boksen, na 56 overwinningen uit 70 gevechten als professional. Wel bleef hij als scheidsrechter bij de bokssport betrokken. Later werd Schmeling een succesvol zakenman: hij was onder andere de vertegenwoordiger van Coca-Cola in Europa.

Na een ontmoeting in 1954 raakten hij en de aan lager wal geraakte Joe Louis goed bevriend. Vanaf die tijd gaf Schmeling financiële steun aan Louis. Hij was ook één van de dragers tijdens Louis' begrafenis in 1981, waarvan hij de kosten op zich nam.

Schmeling overleed op 99-jarige leeftijd in zijn woonplaats Wenzendorf.


Een zogenaamde NAZI, die Joodse vrienden hielp! Gek he... (natuurlijk niet!)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door uniformverzamelaar »

Wat toont die aan.

Iemand die de moed had om eventueel te sterven voor zijn mening (tegen nazisme) was te beroemd om gewoon geliquideerd te worden)

Maar er zijn er ook andere geweest die deze moed niet gehad hebben en die de bevelen toch hebben uitgevoerd tegen hun zin maar om hun eigen leven te redden.

Wat was daar dan fout mee ?
Of denkt men dat iedereen de moed had wat deze bokser gedurfd heeft
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door patrickh »

De bedoeling van dit verhaal is aan te tonen naar de heer Graaff dat een soldaat die onder Hitler diende en in de heer Graaff zijn ogen ALTIJD een Nazi is, niet automatisch met het NAZI systeem meeging. Niet meer, en niet minder buiten wat andere soldaten deden, beroemd of niet beroemd, een voorbeeldje van een militair individu dus onder Duitse dienst. Maar in heer Graaff zijn ogen ALTIJD een Nazi... Uit dit voorbeeld is dus goed te halen hoe het ook kon... Niet zwart-wit.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door uniformverzamelaar »

Denk eens aan andere reacties die je gegeven hebt in andere topics.

Ik ken de bedoeling maar soms moet je ook het verhaal dat misschien niet bekend is van naderbij kennen en niet zomaar oordelen over de dingen. De dingen ook niet zwart/wit zien als je de juiste toedracht niet kent.

Denk maar aan de boekhouder in het concentratiekamp enz.......
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door patrickh »

En daar gaat het nu idd helemaal om, deel uitmaken van een leger is weer wat anders als deel uitmaken van oorlogsmisdaden, een weselijk verschil! Maar die discussie is al eens gevoerd, en daar gaat het in dit topic juist NIET om. Hier gaat hier het om ELKE soldaat die bij de Duitsers dienden, en volgens de heer Graaff allen NAZI's waren...ongeacht wat ze dan al wel of niet deden...
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door uniformverzamelaar »

Ieder zijn eigen idee erover.


Lees het artikel nog eens goed door.

"Bleef niet zonder gevolgen........"

Hij werd ook verplicht, heeft ook de wapens opgenomen voor een nazi staat. Voor het zelfde geld had men hem ook bij een "Nazi groep' gestoken. Of niet soms ? Als je het weet zeg het dan maar.

Daar maak je ook de fout om alles zwart/wit te zien. Denk maar aan de boekhouder.

Dat is juist wat ik wil aantonen, dat niet iedereen uit vrije wil op een bepaalde plaats kwam en dat niet iedereen dezelfde nazi ideeën erop na hield en dat wil U niet inzien. Dat men keuzes maakte om zijn eigen leven te redden ook al was dat in "Nazi groep" en deelde zij de meningen niet. Als je de mensen hun drijfveren niet kent kan je ze ook niet beoordelen en zeker niet veroordelen is mijn bescheiden mening.

Iemand die vrijwillig dienst neemt is iets andere. Maar hoe kan je dit bewijzen en een fout bewijzen bij veroordeling is nog altijd een van de grondprincipes van ons rechtssysteem.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door patrickh »

Guy, je mag die discussie hier voortzetten:
viewtopic.php?f=4&t=38628&hilit=boekhouder
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door uniformverzamelaar »

Voor mij hoeft deze discussie niet

Heb enkel gezegd wat ik vond gezegd te moeten zijn in antwoord op het artikel van de bokser.
Voor het zelfde geld staken ze hem in een ss/sa opleidingskamp als gevechtstrainer of weet ik wat en dan Patrickh ?
Zou u hem dan beschouwen als een "nazi" ?

Denk dat mijn idee ervan hoe men mensen benaderd zonder ook maar iets te weten over hun drijfveren wel duidelijk is.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door patrickh »

Ik heb nooit ergens gezegd dat een SS of SA man iemand automatisch tot oorlogsmisdadiger maakt, Guy???
Mij geen woorden laten zeggen die ik niet gezegd hebt, vind ik niet fijn.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door uniformverzamelaar »

zie uw eigen link
viewtopic.php?f=4&t=38628&hilit=boekhouder

onder punt
Bericht door patrickh » 15 jul 2015, 16:58
Toch niet mis te verstaan dacht ik zo.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door patrickh »

En waar kan ik dan terugvinden dat een SS man automatisch fout , door mij gezegd?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door uniformverzamelaar »

Het is duidelijk wat je daar schrijft
Maar ja. U zal dat niet vinden natuurlijk.

Nogmaals heb ik gezegd wat ik wil zeggen en meer hoeft het voor mij niet te zijn.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door patrickh »

Met andere woorden, je kunt het ook niet vinden :lol: Ik denk dat jij niet het verschil weet tussen reguliere SS en bewakers. Eerst moet je dat begrijpen, dan begrijp je mij ook, maar nogmaals, die discussie is viewtopic.php?f=4&t=38628&hilit=boekhouder en niet hier...

Maar zoals anderen voor mij ook al vaker aangaven tegen jou, jou interpretatie is vaak anders , valt me vaker op.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Bond van Antifascisten wil 'nazibegraafplaats' sluiten

Bericht door uniformverzamelaar »

Uw standpunt betreffen die mensen wil ik gewoon niet aanvaarden omdat dit oordelen zijn zonder dat je ooit maar ergens een verklaring kan vinden of aantonen voor hun drijfveren, motivatie of verplichtingen opgelegd.
(gewoon triest)

Daarmee is voor mij dit gesloten voor dat er weer een of ander mod dit topic zal sluiten.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie