Gelderse oorlogsverzamelaar herenigt dochter Amerikaanse bevrijder met helm vader

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Gelderse oorlogsverzamelaar herenigt dochter Amerikaanse bevrijder met helm vader

Bericht door Nekaf »

Gelderse Felix herenigt dochter Amerikaanse bevrijder met helm vader
Ruim zeventig jaar na Operatie Market Garden is Gelderlander Felix de Klein (49) erin geslaagd de nabestaanden te vinden van de Amerikaanse parachutist wiens helm hij vond op de voormalige slagvelden bij Groesbeek. En prompt verscheen de oorlogsverzamelaar uit Hernen in een uitzending van Fox News. Het blijkt niet de eerste 'match' te zijn van de detectoramateur.

De hereniging van de helm van Lawrence Frenning - parachutist van de 82ste luchtlandingsdivisie - met zijn dochter was gisteravond te zien op de populaire Amerikaanse nieuwszender Fox News (zie hieronder). ,,Een stukje van mijn vader. Het betekent heel veel voor mij", zei Lynnell Frenning-Wallace blij en ontroerd tegelijk.

Felix de Klein, die van haar het linkje naar de uitzending gemaild kreeg, moest even slikken toen hij de beelden van de hereniging zag. ,,Dat doet me wel iets. Het mooiste vind ik dat de familie er zo blij mee is", zegt de oorlogsverzamelaar tegen deze krant.

Hij vond de volledig verroeste helm vol gaten drie jaar geleden met zijn metaaldetector in een oud vossenhol op de voormalige slagvelden van Operatie Market Garden, het geallieerde offensief tegen de Duitsers in september 1944. Op de binnenhelm stond met witte verf 'Frenning Lawrence'. Voor De Klein het begin van zijn zoektocht naar nabestaanden van de Amerikaanse soldaat.

Zo moeizaam als het zoeken aanvankelijk ging - De Klein ontdekte dat Frenning een veelvoorkomende naam is in de Verenigde Staten - zo voorspoedig verliep het nadat hij het regiment van de Amerikaan had achterhaald. ,,Vier weken geleden zag ik op de facebookpagina van het 504de Para Infanterie Regiment tot mijn grote verrassing en blijdschap een foto van de dochter van Lawrence met een foto van haar vader en het verzoek om informatie. Hij bleek niet te zijn gesneuveld bij Operatie Market Garden maar overleed in de jaren zeventig aan kanker. Ik kon mijn ogen nauwelijks geloven. Het gevoel dat je weet dat je eindelijk de juiste persoon te pakken hebt, is onbeschrijflijk."

Ik ben blij dat ik iets terug kan doen voor de nabestaanden van iemand die ons land heeft helpen bevrijden
Felix de Klein
Daarna ging het allemaal heel snel. Via zijn dochters facebookpagina stuurde de Gelderse oorlogsverzamelaar Lynnell Frenning-Lawrence een bericht over de helm van haar vader met een verzoek om contact via email. Een reactie bleef niet lang uit. ,,Een uur later had ik al een bericht dat ze de helm dolgraag wilde hebben en ook de verzendkosten voor haar rekening zou nemen. Ik heb geantwoord dat ik alles zou betalen. Ik ben blij dat ik iets terug kan doen voor de nabestaanden van iemand die ons land heeft helpen bevrijden", zegt De Klein met een mengeling van trots en opluchting.

Hij zoekt al ruim 25 jaar met zijn metaaldetector naar oorlogsrelikwieën in het gebied rond Groesbeek. Nooit zonder toestemming van de eigenaars van het betreffende stuk grond. Zijn zoektochten leverden hem een grote hoeveelheid spullen op, variërend van Amerikaanse soldatenhelmen en legerparachutes tot tandenborstels en naamplaatjes.

Dogtag
De dogtag die Felix de Klein wist te herenigen met de kleindochter van de gesneuvelde Milton S. Reese (19), een ervaring die naar meer smaakte.
De dogtag die Felix de Klein wist te herenigen met de kleindochter van de gesneuvelde Milton S. Reese (19), een ervaring die naar meer smaakte. © Privéfoto
Door een van die zogenoemde dogtags veranderde De Klein zeven jaar geleden van een verwoed oorlogsverzamelaar in iemand die zoveel mogelijk spullen uit zijn verzameling wil herenigen met nabestaanden van degenen van wie de spullen waren. ,,Het naamplaatje was van een jonge Amerikaanse soldaat die bleek te zijn gesneuveld in Operatie Market Garden. Zijn familie in Saint Petersburg, Florida wist van niks. Ik kon hen vertellen waar hij was gestorven en herenigde de dogtag in februari dit jaar met de kleindochter van de man. Het verhaal van die 19-jarige jongen die zijn leven gaf voor onze vrijheid raakte me enorm omdat ik zelf een zoon van 18 heb."

De buitengewoon goede ervaring smaakte naar meer, zegt De Klein. ,,Ik vind het geweldig dat ik mensen op deze manier gelukkig kan maken. De afgelopen maanden heb ik ook een Canadese armband opgestuurd. De hereniging van een soldatenzwemvest met de nabestaanden ging op het laatste moment niet door vanwege onenigheid in de familie. Die had liever dat het reddingsvest bij mij bleef."

De Klein maakt al zijn vondsten grondig schoon en conserveert ze daarna om te zorgen dat ze bijvoorbeeld niet (verder) roesten. De timmerman slaat ze op in zelfgebouwde vitrinekasten of exemplaren die hij voor een appel en een ei op de kop kan tikken. Elk verhaal heeft zijn eigen kast. Zijn echtgenote, dochter en zoon gaan nooit mee het veld in maar gunnen hem zijn hobby, zegt de detectoramateur. ,,Ik ben bijna elke avond aan het googelen. Bij Operatie Market Garden zijn destijds zo'n 8.000 parachutisten gesprongen. Daardoor valt het niet mee om de juiste persoon bij de naam op de spullen te vinden."

De Klein was als kind al gefascineerd door alles wat te maken had met het leger. ,,Als jochie liep ik al in een groen pakkie met een helm. Niet omdat ik van oorlog of geweld hield. Het ging me om de spullen. Aanvankelijk zocht ik naar kogeltjes op een voormalige schietbaan van het leger. Zonder metaaldetector. Die kreeg ik als twintiger pas van mijn ouders. Vanaf toen was ik verkocht. In militaire dienst ben ik nooit geweest doordat mijn broers hun dienstplicht al hadden vervuld. Ik heb het nooit betreurd."

http://www.bd.nl/binnenland/gelderse-oo ... ~a463d9d2/
Plaats reactie