Man koopt Enigma voor €100

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Man koopt Enigma voor €100

Bericht door Jim »

Een man op een rommelmarkt in Roemenië dacht een oude typemachine goed verkocht te hebben voor 100 euro. Het bleek echter om een Duitse Enigma-codeermachine te gaan, die later voor 45.000 euro werd verkocht.

De Duitse strijdkrachten gebruikten de Enigma-code tijdens de Tweede Wereldoorlog om orders over te brengen naar bijvoorbeeld troepen in het veld of de onderzeevloot (u-boten). De codeermachines werden door de ontvangers gebruikt om de gecodeerde berichten te ontcijferen.

De verkoper op de rommelmarkt dacht echter dat hij een normale oude typemachine verkocht.

"De verzamelaar die het apparaat kocht wist wel heel goed wat hij kocht", liet een medewerker van de markt aan Reuters weten. "Hij is een professor in cryptografie (geheimschrift, red )."

De professor liet de machine vervolgens verkopen door een veilinghuis in Boekarest, waar een online koper uiteindelijk 45.000 euro neertelde. Dat bedrag is voor een Enigma-machine nog relatief goedkoop. In New York werd in juni 477.000 euro betaald voor een Enigma-machine uit 1944.
Kraken

Hoewel de Duitsers zelf dachten dat hun Enigma-code niet te kraken was, bleek dat wel het geval. Mede dankzij belangrijk werk van Poolse codekrakers wisten de Britten de berichten in Enigma-code uiteindelijk grotendeels te ontcijferen.

Historici denken dat de Tweede Wereldoorlog hierdoor mogelijk tot twee jaar werd verkort. De film The Imitation Game gaat over het kraken van de Enigma-code, al is deze film historisch gezien allesbehalve accuraat.
http://www.nu.nl/opmerkelijk/4836380/ma ... markt.html
-------------------------------------
De film The Imitation Game gaat over het kraken van de Enigma-code, al is deze film historisch gezien allesbehalve accuraat. Volgens mij zijn vrijwel alle heel bekende films over en met de enigma machine (zwaar) bekritiseerd. (nog) niet gezien!

Andere films (met mijn subjectieve commentaar): U-571 (2000) historische verhaal :r
Als een actie film vond ik de film wel aardig.
Trivia; de Britse marine officier die in 1941 de groep leidde, die uit een zinkende U-boot een enigma en code boeken haalde noemde het een "great film". Geen idee of dat gemeend of sarcastisch was. :mrgreen:
In totaal hebben de Britten 13 enigma's uit onderzeeboten gehaald en de Amerikanen 2. Hoewel de Amerikanen ook een onderzeeboot intact hebben buitgemaakt.

Enigma (2001)
Een thriller. Was redelijk aardig. Mooi vond ik de special effects. Helaas dat een aantal historische feiten niet in de film zitten zoals het feit dat de Polen 2 zelfgebouwde replica's en info naar de Britten hadden gestuurd toen de oorlog uitbrak. Was ook in Polen een pijnpunt. En een van de hoofdfiguren uit die tijd komt niet in de film voor Alan Thuring. Ook speelt de massamoord van Katyn een rol.

All the Queen's Men (2001) Mix van humor en actie film waar de mannen vermomd als vrouwen een enigma fabriek proberen binnen te dringen en er een te stelen. De Britten gaan er vanuit dat deze mannen zullen falen om zo de Duitsers te overtuigen dat de Britten nog geen enigma in hun bezit hebben. Ik heb de film gedeeltelijk gezien. Jammer van al dat film materiaal en zo'n :full: flut film. Met Matt LeBlanc (Joey van Friends)
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Man koopt Enigma voor €100

Bericht door asjemenou »

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Opmerkelijke vondst.
Zullen nu na dit bericht de Roemeense rommelmarkten worden overspoeld door (westerse) WOII verzamelaars? :)
Zelf kwam ik eind jaren negentig en in het begin van de zero's regelmatig in Bulgarije.
De lokale rommelmarkten waren voor mij ook populair om te bezoeken. Vanwege de toen alom heersende armoede in dat land werd er veel op deze rommelmarkten verhandeld. Het waren de locaties waar je bijvoorbeeld goedkoop aan een pannenset kom komen. Deze alledaagse (2e hands) gebruiksvoorwerpen waren daar immers goedkoper dan in de winkel.
Het WOII aanbod wat ik aantrof op deze rommelmarkten was overigens niet bijzonder groot. Ik kan mij nog herinneren dat ik op één van deze rommelmarkten Duitse WOII zaklantaarns heb zien liggen. Mogelijk waren ze in gebruik geweest bij het Bulgaarse leger. Bulgarije was immers tot eind 1944 een bondgenoot van Duitsland.
Omdat de verkoper door had dat ik een westerling was ging om die reden de prijs al omhoog. De zaklantaarns waren overigens niet in een topconditie. Ik heb ze ook niet gekocht.
Vervalste medailles en kopie IJzeren Kruizen kwam ik daar toen ook al tegen. Niet alles was dan ook origineel wat je daar aantrof.
Meer geluk had ik in een antiquariaat. Hier heb ik toen een aantal mooie Sovjet onderscheidingen kunnen scoren waaronder twee Orden van de Vaderlandse Oorlog 1e en 2e klasse. Beiden uitgereikt in 1944.
Sovjet spul was daar toen nog flink in de ban dus ik kon het voor een dumpprijs meenemen.
Inmiddels zijn Bulgarije en ook Roemenië meegegaan in de vaart der volkeren en heeft het Internet ook daar allang zijn intrede gedaan. EBay kennen ze daar ook.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie