Coert65 schreef:En zo zie ik het ook Bertus....
enige parallellen met het verleden zijn wel op zijn plaats.(daar bedoel ik dus Graaff mee, met zijn partij

).
Trouwens, ik kom al jaren op diverse beurzen, kom wel eens wat rare types tegen, maar niet echt om me zorgen over te maken. In mijn jaren van verzamelen, slechts zo een 30 jaar valt het met het neo-nazi gedoe echt wel mee.

Nu is het natuurlijk niet altijd aan iemands uiterlijk of gedrag te zien wat er in iemands hoofd omgaat. Ook een net uitziende bezoeker kan wel degelijk sympathiseren met de ideeën van de nazi’s, of zich op z’n minst tot hun uiterlijke vertoon aangetrokken voelen. Denk dat er best wat lui rondlopen op zo’n beurs die een wat eenzijdig beeld hebben van de Tweede Wereldoorlog, of liever niet te veel bij bepaalde aspecten stilstaan. Toch maakt dit ze niet direct neo-nazi’s, er zijn immers veel redenen te bedenken waarom iemand Duitse militaria verzamelt. Je moet immers toch een bepaalde connectie hebben met hetgeen je verzamelt, niemand verzamelt iets omdat het zo weerzinwekkend is of alleen maar om het voor het nageslacht te bewaren, je vindt het waarschijnlijk ook mooi, indrukwekkend of het geeft je een aangenaam gevoel etc. Maar daar is wat mij betreft ook niks mis mee, maar vaak durft dit niet gezegd te worden.
Je aangetrokken voelen, om welke reden dan ook, tot Duitse militaria maakt je nog geen neo-nazi. Het een kan bestaan zonder het ander al kan ik me voorstellen dat dit voor een buitenstaander misschien niet direct heel makkelijk te begrijpen is.
Er zijn heel wat hobby’s die op het eerste gezicht wellicht wat raar overkomen, maar die zullen zeker niet altijd een dubieuze oorsprong hebben. Ik denk dat je snel genoeg in de gaten hebt wat iemands intenties zijn wanneer je in gesprek raakt over zijn of haar verzameling.
Groet, Kugel!