Antifascist op straat gezet na ontdekking nazispullen op Duivense beurs

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Antifascist op straat gezet na ontdekking nazispullen op Duivense beurs

Bericht door Coert65 »

En zo zie ik het ook Bertus....
enige parallellen met het verleden zijn wel op zijn plaats.(daar bedoel ik dus Graaff mee, met zijn partij :bonk: ).
Trouwens, ik kom al jaren op diverse beurzen, kom wel eens wat rare types tegen, maar niet echt om me zorgen over te maken. In mijn jaren van verzamelen, slechts zo een 30 jaar valt het met het neo-nazi gedoe echt wel mee. :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Antifascist op straat gezet na ontdekking nazispullen op Duivense beurs

Bericht door Kugelblitz »

Coert65 schreef:En zo zie ik het ook Bertus....
enige parallellen met het verleden zijn wel op zijn plaats.(daar bedoel ik dus Graaff mee, met zijn partij :bonk: ).
Trouwens, ik kom al jaren op diverse beurzen, kom wel eens wat rare types tegen, maar niet echt om me zorgen over te maken. In mijn jaren van verzamelen, slechts zo een 30 jaar valt het met het neo-nazi gedoe echt wel mee. :)
Nu is het natuurlijk niet altijd aan iemands uiterlijk of gedrag te zien wat er in iemands hoofd omgaat. Ook een net uitziende bezoeker kan wel degelijk sympathiseren met de ideeën van de nazi’s, of zich op z’n minst tot hun uiterlijke vertoon aangetrokken voelen. Denk dat er best wat lui rondlopen op zo’n beurs die een wat eenzijdig beeld hebben van de Tweede Wereldoorlog, of liever niet te veel bij bepaalde aspecten stilstaan. Toch maakt dit ze niet direct neo-nazi’s, er zijn immers veel redenen te bedenken waarom iemand Duitse militaria verzamelt. Je moet immers toch een bepaalde connectie hebben met hetgeen je verzamelt, niemand verzamelt iets omdat het zo weerzinwekkend is of alleen maar om het voor het nageslacht te bewaren, je vindt het waarschijnlijk ook mooi, indrukwekkend of het geeft je een aangenaam gevoel etc. Maar daar is wat mij betreft ook niks mis mee, maar vaak durft dit niet gezegd te worden.

Je aangetrokken voelen, om welke reden dan ook, tot Duitse militaria maakt je nog geen neo-nazi. Het een kan bestaan zonder het ander al kan ik me voorstellen dat dit voor een buitenstaander misschien niet direct heel makkelijk te begrijpen is.
Er zijn heel wat hobby’s die op het eerste gezicht wellicht wat raar overkomen, maar die zullen zeker niet altijd een dubieuze oorsprong hebben. Ik denk dat je snel genoeg in de gaten hebt wat iemands intenties zijn wanneer je in gesprek raakt over zijn of haar verzameling.

Groet, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Antifascist op straat gezet na ontdekking nazispullen op Duivense beurs

Bericht door CollectorWo2 »

Met de graaff valt niet te praten,hij leeft in zijn eigen wereld..
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Antifascist op straat gezet na ontdekking nazispullen op Duivense beurs

Bericht door asjemenou »

In Duiven boden de 40 handelaren elk gemiddeld tussen 200 en 500 nazispullen met swastika’s aan. Daardoor schat de bond dat er minstens 10.000 voorwerpen met hakenkruizen te koop te lagen.
Nu ken ik de locatie 'De Ogtent' niet maar hebben ze daar een zaal waarin 40 handelaren met gezamenlijk 10.000 'nazi' voorwerpen passen?

Misschien is het voor de 'anti' ook eens goed om na te gaan waarom er verzamelaars zijn van 'nazi' voorwerpen. Dit kan zoveel redenen hebben. Het is zo'n makkelijke gedachte om dan maar te denken dat zo'n 'nazi' verzamelaar het 'nazi' gedachtegoed aanhangt.
De AFVN-BvA heeft al eerder bereikt dat nazibeurzen in Huizen (NH) verboden werden en in Bussum optredens van ‘misleide hobbyisten in oude nazi-uniformen’ (zg. ‘re-enactors’) ook. Dit jaar hebben WO-II-organisaties zoals het NIOD en het Nat. Comité 40-45 uitgeroepen tot ‘Verzetsjaar’. Daarom voert de AFVN-BvA samen met organisaties zoals de Stichting Nederlandse Ereschulden, ‘De Grauwe Eeuw’ en ‘Geen 4 mei voor mij’ extra acties tegen nazisme, neonazisme en kolonialisme.
Er zijn genoeg dingen in ons verleden gebeurd waarop we niet trots behoeven te zijn maar gedane zaken nemen helaas geen keer. Leer van de fouten en voorkom herhaling. Historie is immers geen geloof of overtuiging maar een wetenschap.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Antifascist op straat gezet na ontdekking nazispullen op Duivense beurs

Bericht door earlymb »

Grappig, ze blijven credit nemen voor Bussum terwijl ze daar helemaal niets mee te maken hebben. Tijdens de laatste paar edities van het evenement waren er ook Duitse re-enactors uitgenodigd, en niemand heeft dat 'verboden'. Wel probeerde Graaff tijdens de besloten veteranendag binnen te komen met een cameraploeg van PowNews (geweigerd aan de poort) maar tijdens de publieksdag mocht hij gewoon naar binnen.

Uiteraard heeft hij toen de politie gebeld om 'aangifte' te doen, maar in nauw voorafgaand overleg tussen organisatie, gemeente en politie was toen al lang besloten dat er geen enkele sprake was van enig strafbaar feit en is Graaff en enkele kornuiten vriendelijk doch dringend verzocht om te vertrekken waarbij de politie ter plekke was om ze te helpen bij het vinden van de uitgang indien nodig.

De toekomst van Bussum Bridgehead was toen al enkele jaren onzeker vanwege plannen met het terrein, en toen een van de organisatoren ernstig ziek werd is besloten om het evenement niet meer te organiseren en bleek dit dus de laatste keer te zijn geweest.

Nogmaals, die hele AFVN bende heeft helemaal niets te maken gehad met het stoppen van dit evenement.
Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Re: Antifascist op straat gezet na ontdekking nazispullen op Duivense beurs

Bericht door jelmer04 »

Het slaat toch helemaal nergens op dat er zelfs rechtzaken tegen handelaren als diegene uit Tilburg gehouden worden. :bonk: :bonk:
Ze zoeken gewoon iets!!!
Quansem Ilep ( Always First )
Plaats reactie