'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door patrickh »

uniformverzamelaar schreef:Lees nu eens wat er staat en maak je eigen interpretatie niet aan de vraag. :r
Want dit doe je al te gemakkelijk en op veel te veel punten. :bonk:

Ik maak geen enkel oordeel over de geschreven tekst. Vraag me enkel af of er in andere verenigingen geen voorwaarden zijn of voorwaarden mogen geteld worden ?
Niet meer of niet minder.

De relevantie doet hier niets te zake.

Zoals gezegd, in deze NIET relevant.Wat er waar hoe en wat gedaan wordt zegt niets over dit probleem in deze vereniging. Noemen ze in NL appels met peren vergelijken.

Overigens vind ik het spuugemotiecoontje niet netjes, dat mijn reactie niet in jouw straatje valt kan, maar moet je wel netjes blijven, Guy... Hoop ook dat moderator hierop optreedt. Discussie graag netjes houden.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door uniformverzamelaar »

Patichh, denk echt dat je dit moedwillig doet of moet ik in je woorden verstaan dat je dan echt niet zo pienter bent om een zin te lezen zoals hij er staat en Uw eigen interpretaties achterwegen te laten.

Lees eens wat Erik schreef. (en hier roep in de hulp van moderatoren niet voor in)
Denk dat dit voldoende zegt over Uw reacties en meer ga ik daar niet over zeggen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door patrickh »

patrickh schreef:
uniformverzamelaar schreef:Lees nu eens wat er staat en maak je eigen interpretatie niet aan de vraag. :r
Want dit doe je al te gemakkelijk en op veel te veel punten. :bonk:

Ik maak geen enkel oordeel over de geschreven tekst. Vraag me enkel af of er in andere verenigingen geen voorwaarden zijn of voorwaarden mogen geteld worden ?
Niet meer of niet minder.

De relevantie doet hier niets te zake.

Zoals gezegd, in deze NIET relevant.Wat er waar hoe en wat gedaan wordt zegt niets over dit probleem in deze vereniging. Noemen ze in NL appels met peren vergelijken.

Overigens vind ik het spuugemotiecoontje niet netjes, dat mijn reactie niet in jouw straatje valt kan, maar moet je wel netjes blijven, Guy... Hoop ook dat moderator hierop optreedt. Discussie graag netjes houden.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door patrickh »

Erik, de BS kwam uit de knokploegen en verzet, en bij de knokploegen en verzet daar was er geen norm over hoe iemand eruit moest zien. Daarom moet je dit in het verlengde hiervan zien. Al het andere doet er dus in feite niet toe.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door Charly1975 »

Het bestuur van de vereniging Erepeloton Waalsdorp trekt de weigering van te dikke mensen als erewacht bij de komende herdenking op de Waalsdorpervlakte in. Afgelopen week ontstond ophef nadat uit de notulen van de vereniging was gelekt dat dikke mensen niet meer welkom zouden zijn als erewacht.

Iedereen "met het hart op de goede plaats" is welkom om in de erewacht te staan tijdens de komende herdenking, heeft het bestuur zondag laten weten.

Over de eerdere weigering van dikkere mensen zegt het bestuur dat ze niet goed met die situatie is omgegaan. "Wij zijn de laatsten om mensen uit te sluiten. Van oudsher willen wij juist dat onze erewacht een afspiegeling is van de maatschappij", zo stelt voorzitter Vincent van Gaal.

De uitsluiting van dikkere mensen als erewacht was volgens de vereniging het gevolg van klachten binnen de eigen organisatie. De klachten zouden echter verkeerd geïnterpreteerd zijn en eerder moeten worden gezien als een waarschuwing. Zo zou het dragen van het uniform als erewacht een probleem kunnen worden wanneer mensen te dik zijn.

Het bestuur zegt de commotie te betreuren en hoopt dat die geen negatieve invloed zal hebben op de stille tocht op 4 mei.
Bron: Nu.nl
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door patrickh »

Zie je wel , toch meer mensen die het snappen ;)

Hieronder enkele zeer afgetrainde BS-ers
Bijlagen
bs.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Erik, de BS kwam uit de knokploegen en verzet, en bij de knokploegen en verzet daar was er geen norm over hoe iemand eruit moest zien. Daarom moet je dit in het verlengde hiervan zien. Al het andere doet er dus in feite niet toe.
In deze heb jij gelijk en dat is ook de norm die ik hanteer binnen mijn hobby (en dat ook de mensen vertel zodat ze het weten!) Ik kan me echter voorstellen dat deze vereniging daar ook regels of afspraken over heeft. Jammer dat die niet zo bekend gesteld zijn bij de leden.
Mijn inschatting is (...) dat men liever niet het 'weldoorvoede' element wil laten zien bij de erewacht, ook natuurlijk met de directe geschiedenis van '44-'45 in de Randstad in gedachten. Van een paar maanden ondervoeding (leidend tot 30.000 doden in de hongerwinter) ga je er natuurlijk niet dikker van worden. Maar als gezegd, dat is mijn inschatting, mijn idee.

Op de erewacht 4 mei op de Grebbeberg, in het vooroorlogse Nederlands grijs, hanteer ik de regel dat je een geloofwaardig postuur moet hebben als soldaat uit de mobilisatie. En ook als zodanig gekapt en geschoren dient te zijn. Mijn mensen weten dat en twee maatjes die de vorige jaren wel op de bult stonden, hebben aangegeven dit jaar geen deel uit te maken van de erewacht. Reden: hipsterbaard.
Het fijne wat goed communiceren over jouw wensen en eisen is dat de mensen met je meedenken en zelf hun conclusies kunnen trekken...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door Charly1975 »

Erik schreef: en twee maatjes die de vorige jaren wel op de bult stonden, hebben aangegeven dit jaar geen deel uit te maken van de erewacht. Reden: hipsterbaard.
Die baard is op zich toch al een reden om hen niet meer als "maatjes" te zien :lol:

Serieus:
Ik denk dat je als erewacht wil staan je er goed over na moet denken of het wel iets voor je is. Wordt de wacht gehouden met als basis een historische uitstraling en jij past als persoon niet bij die uitstraling moet je denk ik voor jezelf ook eerlijk zijn dat die bepaalde wacht niet het gene is wat je behoort te doen....ook al is dat misschien jammer. Als het een wacht is die wordt gevormd met als basis een doorsnee van de huidige maatschappij dan zou het fijn zijn als je mag gaan staan.
Uiteraard moeten de regels daarover ook heel duidelijk zijn, de organiserende partij moet dit dus ook heel duidelijk aangeven. Dus als het duidelijk uit historisch oogpunt iets wordt weergegeven en als dan blijkt dat je te dik, te dun, te bruin, te klein, te vrouwelijk, te mannelijk of dat men geen rol heeft voor het gender waarmee je je zelf identificeert (Apache-helikopter bijvoorbeeld) dan is dat geen discriminatie in mijn optiek.
Je kunt de rol van Michiel de Ruyter nu eenmaal ook niet door Jackie Chan laten spelen, net zo min als de rol van Nelson Mandela door Eva Jinek.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door Erik »

Charly1975 schreef: Je kunt de rol van Michiel de Ruyter nu eenmaal ook niet door Jackie Chan laten spelen, net zo min als de rol van Nelson Mandela door Eva Jinek.
Overigens werd de rol van Sil de Strandjutter in de jaren zeventig wel vertolkt door een niet-Fries, nog sterker, een Vlaming! Met duidelijk Vlaamse tongval! (Hwat Sil de Stranjutter: Hwat sil we no hawwe!)
Dagboek van een Herdershond: speelt zich af in Zuid-Limburg en geen greintje limburgs te horen!
Pietje Bell (een Rotterdams straatschoffie) werd vertolkt door een keurig goois pratend manneke.

Helemaal zuiver op de graat is het dus ook niet! :lol: :lol: :lol:

Verder sluit ik mij geheel bij de opvatting van Charly aan!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door Bobdussen »

Ik vind het niet meer dan terecht dat ze geweigerd worden. Ik zie hierboven een aantal goede beargumentaties.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door Charly1975 »

Erik schreef: Overigens werd de rol van Sil de Strandjutter in de jaren zeventig wel vertolkt door een niet-Fries, nog sterker, een Vlaming! Met duidelijk Vlaamse tongval! (Hwat Sil de Stranjutter: Hwat sil we no hawwe!)
Dagboek van een Herdershond: speelt zich af in Zuid-Limburg en geen greintje limburgs te horen!
Pietje Bell (een Rotterdams straatschoffie) werd vertolkt door een keurig goois pratend manneke.

Helemaal zuiver op de graat is het dus ook niet! :lol: :lol: :lol:
Het grote verschil in deze is dat Sil, Dagboek en Pietje allemaal fictie is. Dan is het ook niet correct maar minder storend m.i.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door Erik »

Charly1975 schreef:Het grote verschil in deze is dat Sil, Dagboek en Pietje allemaal fictie is. Dan is het ook niet correct maar minder storend m.i.
Jaja! Je kunt me nog meer vertellen! Straks ga je ook nog zeggen dat Pippi Langkous gewoon een verzinsel is!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie