'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door Charly1975 »

Mensen met een "te fors postuur" mogen niet meer in de erewacht staan tijdens de dodenherdenking op de Waalsdorpervlakte in Den Haag. Volgens Omroep West komt dit omdat de lokale vereniging achter de herdenking klachten hierover heeft binnengekregen.

In de notulen van een ledenvergadering, die de omroep in handen heeft, staat dat "een aantal leden van de erewacht een te fors postuur begint te krijgen. Er komen geregeld vervelende opmerkingen en klachten over binnen. Om dit te voorkomen, zullen we mensen met een te fors postuur een andere taak moeten geven."

Het besluit werd vorig jaar al genomen staat in de notulen, maar pas nu doet een oud-lid van de erewacht zijn verhaal bij Omroep West. Hij stelt boos te zijn omdat hij nu een andere taak, namelijk meehelpen in de catering, toebedeeld heeft gekregen.

Het bestuur van de Vereniging Erepeloton Waalsdorp laat aan de omroep weten dat het "niet mooi oogt" als er forse mensen in de erewacht staan.

Aan de herdenking op de Waalsdorpervlakte, bekend om de enorme klok, doen jaarlijks vele duizenden mensen mee.
Bron: Nu.nl
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door patrickh »

Hoe verzinnen ze het...
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door CollectorWo2 »

Nederland begint een schijtland te worden,,,,,
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door patrickh »

En volgend jaar, geen lelijke mensen? Jaar daarop, geen mensen die katholiek zijn? Etc. etc.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door Kugelblitz »

Ik begrijp het wel, het is een beetje hetzelfde plaatje als een re-enactor van 150 kg in een FJ uniform.
Vraag is natuurlijk vanaf wanneer een postuur ‘te fors’ is, maar ik vind het niet slecht dat er kritisch wordt gekeken naar hoe mensen die deze functie vervullen eruit zien.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door LDO »

Toen ik het hoorde, pleurde ik bijna van mijn stoel. :shock:
Waar stopt het?
Geen mensen met een andere etnische achtergrond omdat het verzet een voornamelijk blanke aangelegenheid was?
Volgend jaar geen mensen met een Joods uiterlijk?
Geen mensen in een rolstoel?
Okee, da's lastig klok luiden, maar er kan best iemand met een rolstoel in de erewacht staan...

Het zou de aandacht afleiden...
Sta met je gedachten stil bij wat er gebeurd is en besef hoe makkelijk we terug kunnen vallen naar discriminatie en uitsluiting.
Dit is discriminatie op uiterlijk en gewoon verboden in Nederland.
De erewacht is een groep enthousiaste vrijwilligers, het zou zot zijn als ze je bij het lidmaatschap een dieet overhandigen en voor de herdenking de hele ploeg op de weegschaal jagen.
Nou moet die arme man verplicht in de catering helpen.
Proeft u de ironie?
Zijn lichaamsbeweging is verruild voor broodjes kroket uitreiken! :?
Kugelblitz schreef:Ik begrijp het wel, het is een beetje hetzelfde plaatje als een re-enactor van 150 kg in een FJ uniform. Vraag is natuurlijk vanaf wanneer een postuur ‘te fors’ is, maar ik vind het niet slecht dat er kritisch wordt gekeken naar hoe mensen die deze functie vervullen eruit zien.
Klopt vanuit dat oogpunt natuurlijk ook wel, maar ik denk dat het gewoon wettelijk niet toegestaan is om op dit punt mensen uit te sluiten.
En dat dit naar buiten moet komen bij een plechtig evenement als De Herdenking is op zijn minst merkwaardig.
Had het een sollicitatie ronde van Asian Airways geweest had niemand het gek gevonden denk ik, maar ook daar is het verboden op uiterlijk te selecteren.

Ik archiveer het in de map: Heel Opmerkelijk.

Martin
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door Kugelblitz »

Ja, het is inderdaad lastig te bepalen wanneer iemand te zwaar is en het juridisch hard te maken.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door uniformverzamelaar »

Zijn er in andere verenigingen of openbare diensten, leger en politie ook geen voorwaarde om toe gelaten te worden ?
Ik vraag het me enkel af ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door patrickh »

De man was al jaren lid, maar mocht vanaf dit jaar niet meer meedoen, dus het feit wat er in andere instellingen, politie en dergelijke de norm is, is in deze niet relevant. En ze moeten het voormalige verzet voorstellen, en die keek niet of je dik of dun, lang of kort, lelijk of knap was... dus elke vergelijking met welk onderdeel of leger of wat dan ook gaat mank. Het gaat er nu trouwens officieel om dat ze maar tot maat 60 hebben. Yeah right.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door uniformverzamelaar »

Lees nu eens wat er staat en maak je eigen interpretatie niet aan de vraag. :r
Want dit doe je al te gemakkelijk en op veel te veel punten. :bonk:

Ik maak geen enkel oordeel over de geschreven tekst. Vraag me enkel af of er in andere verenigingen geen voorwaarden zijn of voorwaarden mogen geteld worden ?
Niet meer of niet minder.

De relevantie doet hier niets te zake.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door LDO »

uniformverzamelaar schreef:Zijn er in andere verenigingen of openbare diensten, leger en politie ook geen voorwaarde om toe gelaten te worden ?
Ik vraag het me enkel af ?
Ja er zijn altijd voorwaarden, maar die worden niet op gewicht afgestemd, dat is in strijd met een heleboel wetten.
Plus dat de ene vent van 100kg er heel anders uit kan zien dan de andere van 100kg.
Ze doen het op een andere manier.
Bij de politie bijvoorbeeld met de Fysieke Vaardigheidstoets.

Hier kan je de eisen lezen: https://politietest.nl/sporttest-politie/

Bij het Korps Commando Troepen* of het Korps Mariniers heb je zware toelatingstests en daarna een basistraining waar je niet door gaat komen wanneer je conditie en gestel niet tiptop in orde zijn.
Met andere woorden: overgewicht hoeft je niet buitenspel te zetten als deze gecompenseerd wordt door een prima conditie en doorzettingsvermogen.

Misschien moeten die reenactor groepen ook een fysiek programma adopteren om hun leden in shape te houden?
En wanneer je boven de 140 kg bent mag je bijvoorbeeld alleen nog Hermann Göring uitbeelden?

Die laatste zin is niet serieus bedoeld...

* Bij het KCT zijn ze dus wel wat meer uitgesproken lees ik net:
Je bent minimaal 1.65 meter lang en weegt minimaal 65 kilo (en hebt geen overgewicht).
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door Erik »

Mensen die in een bepaalde rol (want daar gaat het hier om) niet zouden passen moeten dat zichzelf ook realiseren. Als je in een film over concentratiekampen weldoorvoede mensen zou laten acteren als kampslachtoffers, geeft dat vragende gezichten. En nog tal van voorbeelden.

Deze groep (niet eens reenactorgroep trouwens) heeft er ooit voor gekozen de BS uit te beelden zoals die meteen na de oorlog hebben opgetreden. Kennelijk speelt daar de ongeschreven regel (en misschien zelfs wel de geschreven regel) mee, dat de uitbeelder een normaal postuur moet hebben. Ik zou me dat kunnen voorstellen.

Het is weinig kies om een vereniging daarover een uitspraak te moeten laten doen. Je moet bij jezelf nagaan of je nog geloofwaardig bent in een bepaalde rol. In mijn uitbeeldingsgroepen stel ik dergelijke eisen niet maar geef wel aan bij degene die zich aanmeldt: "Is je verschijning geloofwaardig voor de rol die je wilt gaan uitvoeren?" Ik vind dat iemand daar gerust zelf een uitspraak over mag doen en genoeg zelfkennis en zelfkritiek mag hebben om zichzelf te kwalificeren. Als je zelf al weet dat je eigenlijk niet geschikt bent om een bepaalde uitbeelding te doen omdat dat gewoonweg ongeloofwaardig is, dan mag je niet een ander opzadelen met de beslissing.
Zelf beeld ik graag een jonge Germaanse god uit zoals Wodan of Donar, maar heb daarvoor eenvoudig niet de fysiek. Dan moet je voor jezelf besluiten dat dat dus niet doorgaat.

En ja, er zijn verenigingen in Nederland die vrij duidelijke eisen aangaande het uiterlijk hebben. Ik ken wel reenactorverenigingen die bijvoorbeeld het Korps Commandotroepen in oorlogstijd uitbeelden, die wijzen je gewoon af als je buitengemeen veel stof nodig bent voor je uniformjasje. Ze beelden de geschiedenis uit, dan moet je laten zien hoe dat er toen uitzag en dat is zonder buitennissige maten (of leeftijden!) vaak al moeilijk genoeg. Dat heeft niets met discriminatie te maken, tenminste niet met discriminatie zoals in de wet bedoeld is. Je maakt wel onderscheid. Omdat de rol dat van iemand vraagt. Als van te voren maar duidelijk is wat die rol dan vraagt. Dat schijnt in het geval van deze groep vrijwilligers niet helemaal duidelijk geweest te zijn hetgeen dus dit soort herrie oplevert.

Een opmerking over "straks ook geen katholieken of joden" vind ik onnadenkend en nodeloos kwetsend.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door LDO »

Erik schreef: Zelf beeld ik graag een jonge Germaanse god uit zoals Wodan of Donar, maar heb daarvoor eenvoudig niet de fysiek. Dan moet je voor jezelf besluiten dat dat dus niet doorgaat.
Gewoon doen.
Vrijheid, blijheid.
Wel de foto's plaatsen hier zodat we een opbouwend oordeel kunnen vellen. :evil:
Ik zie mezelf meer als Loki trouwens...
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door earlymb »

Kaal.... check
Dik.... check
Graag aanwezig in Chinese restaurants... check

Blij dat ik zonder problemen Buddha kan re-enacten :lol:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 'Te zware mensen geweigerd bij erewacht dodenherdenking Waalsdorpervlakte'

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Blij dat ik zonder problemen Buddha kan re-enacten :lol:
Dat wilde ik ook graag doen maar ik werd verweten dat ik te ... eh... "twee-dimensioneel" was.... :lol: :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie