Gena Turgel overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Gena Turgel overleden

Bericht door Charly1975 »

De Poolse holocaustoverlevende Gena Turgel, die tijdens de Tweede Wereldoorlog Anne Frank verzorgde in het concentratiekamp Bergen-Belsen, is op 95-jarige leeftijd overleden.

Turgel verzorgde de vijftienjarige Anne Frank toen ze leed aan tyfus. "Ik waste haar gezicht, gaf haar water om te drinken. Ik zie dat gezicht en het haar nog steeds voor me", zei Turgel tegen de BBC. De vrouw heeft in drie concentratiekampen vastgezeten.

Turgel stond ook bekend als 'de bruid van Belsen', omdat ze de Britse soldaat Norman Turgel trouwde nadat hij meehielp bij de bevrijding van het kamp in april 1945. Haar trouwjurk werd gemaakt van de stof van een Britse legerparachute.

Ze schreef haar levensverhaal op in de biografie I light a candle die in 1987 uitkwam. Karen Pollock, directeur van het Holocaust Educational Trust, zegt zaterdag tegen de BBC dat Turgel haar leven heeft gewijd aan "het delen van haar verhaal, dat moeilijk was om te horen en moeilijk was om te vertellen. Een brandend licht is vandaag gedoofd".


Bron: Nu.nl
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
jelmer04
Lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jan 2018, 14:39
Locatie: Surhuisterveen

Re: Gena Turgel overleden

Bericht door jelmer04 »

Treurig
Quansem Ilep ( Always First )
Plaats reactie