Bol haalt naziboek van website

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
agraaff
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jan 2011, 21:58

Bol haalt naziboek van website

Bericht door agraaff »

Bol haalt naziboek van website

UTRECHT, 28-02-2020 - Na Amazon heeft ook Bol.com nu een uitgesproken naziboek uit zijn webwinkel verwijderd. Het gaat om het D Duitstalige kinderboek 'Der Giftpilz' (De Giftige Paddestoel), uitgegeven door een veroordeelde nazi, Julius Streicher.

Dat heeft woordvoerster Tamara Vlootman van Bol vanochtend tegen antifascist Arthur Graaff bevestigd.
'Der Giftpilz' heeft een stuitende antisemitische afbeelding op de omslag. In het boek staat dat Joden o.m. kinderen willen aanranden, en een 'Duits' meisje wordt er ook door een 'Joodse' arts bijna aangerand. Volgens het boek misbruiken rijke Joden hun Duitse en Oostenrijkse bedienden steevast. De auteur is Enrst Hiemer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Der_Giftpilz

Er staan volgens de antifascist Graaff nog ongeveer 30-40 andere onaanvaardbare boeken op de site, daaronder een tiental van de veroordeelde Holocast-ontkenner David Irving. Ook een boek als 'De SS'ers' van Armando en Sleutelaar is één grote lofzang op de SS en bevat grove feitelijk fouten. Ook de geheel verzonnen uiterst antisemitische 'Protocollen van de Wijzen van Zion' (Protocols of the Elders of Zion'), uit 1900 dat stelt dat de 'Joden' een complot smeden om de wereldheerschappij te bezitten.

https://www.bol.com/nl/s/?searchtext=p ... =media_all

De afgelopen week kwam er zware kritiek op Bol van het concentratiekamp Auschwitz (nu nationaal museum), de Centrale Raad van Duitse Joden in Berlijn, van Nederlandse antifascisten en oud-verzetsmensen van de AFVN en van antiracistische organisaties.

Ook kamerleden zoals Attje Kuiken en enkele historici zijn uitgesproken tegen de handel in nazispullen. De Amerikaanse bestsellerschrijfster Meg Waite Clayton steunt de actie; zij publiceerde dit jaar een Engelstalige biografie van de grootste Nederlands Jodenredster, 'tante Truus' Wijsmuller, onder de titel 'De laatste trein naar vrijheid' dat in 22 talen wordt vertaald.

Enkele dagen terug liet Amazon, eveneens wegens verkoop van naziboeken bekritiseerd, al weten te stoppen met de verkoop van naziboeken. Bol bleef echter weigeren. Ondanks verzoeken bleef het Nationaal Comité 4 en 5 mei zwijgen en de organisatie van het voormalig verzet. Bol is opgericht door de nazi-uitgeverij Bertelsmann[/url], die in Nederland de ECI boekenclub startte waar Bol aanvankelijk bij hoorde. Het bedrijf is nu eigendom van Ahold-Delhaize. Bertelsmann bezit tevens de meerderheid van de aandelen in RTL.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bertelsmann#1933_to_1945
https://en.wikipedia.org/wiki/RTL_Group

Bol bleef steeds stellen dat het bedrijf er niet aan wilde beginnen om boeken inhoudelijk te beoordelen en dat verwijdering een inbreuk op de vrijheid van meningsuiting zou zijn. Bol erkent tegen Graaff wel aansprakelijkheid bij andere produkten, als die bijvoorbeeld gevaarlijk voor kinderen zijn of kortsluiting veroorzaken. Moederbedrijf Ahold houdt incidenteel terugroepacties.

Gisteren vroeg Graaff (71) namens een tiental linkse en antiracistische organisaties een gesprek met de directie aan en wees erop dat er linkse jongeren zijn, die bij Bol willen demonstreren. Vannacht bleek Dr Giftpilz verwijderd, volgens Bol naar een plek op de site die gereserveerd is voor andere boeken waar bezwaar tegen is, zoals van pro-anorexia en anti-vax. Bol zoekt nu naar adviseurs op het gebied van nazisme en fascisme.

Graaff stelt dat ook een nazibeurs als Militariabeurshouten.com, waar hij twee weken terug zonder aanleiding werd gearresteerd, en Marktplaats er aan zullen moeten dat vrijelijk nazispullen verkopen niet vol te houden is.
https://www.marktplaats.nl/l/verzamelen ... DECREASING

Ook het voorstel van CDA-gemeenteraadslid Sidney van den Bergh om de stedenband van van zijn gemeente Oss en Aalst (België), waar tijdens carnaval antisemitische praalwagens meereden, lijkt daardoor logisch en onontkoombaar.
https://www.bd.nl/oss-e-o/antisemitisch ... oogle.com/
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Bol haalt naziboek van website

Bericht door CollectorWo2 »

Je hebt gelijk erik,
Laatst gewijzigd door CollectorWo2 op 29 feb 2020, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
agraaff
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jan 2011, 21:58

Re: Bol haalt naziboek van website

Bericht door agraaff »

mag ik de bewijzen zien? ik zie niets... ik heb vrijdag met de burgemeester van Houten overlegd, van hem en de gemeente geen enkel restrictie... (ze zijn daar nl. niet helemaal gek...) Ga vooral zo door, dat wordt een strafzaak wegens laster. Iemand leugenaar noemen kan namelijk niet zonder bewijzen...dat is dus sowieso vrij dom, maar ook juridisch smaad en laster... Nog steeds te laf om uw eigen naam te tonen?
AG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bol haalt naziboek van website

Bericht door Erik »

Bertelsman geeft nog steeds nazi-werken uit begrijp ik uit de kwalificatie "nazi-uitgeverij"? Of is het een bedrijf dat tijdens de oorlogsjaren voor de NSDAP werkte en ook gebruik heeft gemaakt van joodse dwangarbeiders? En z'n shut-down in 1944 heeft verklaard vanwege het feit dat ze in het verzet zat?

Bertelmans is een grote uitgeverij met inderdaad een fout verleden. Dat maakt 't echter niet tot nazi-uitgeverij. Wel heeft de uitgeverij naar mijn mening erg laat gereageerd (2008) en dat ook pas nadat het verleden bekend raakte. Geen fraaie wedstrijd, eens. Wel heeft het bedrijf zijn excuses gemaakt voor zowel het oorlogsverleden als zijn leugens aangaande zijn activiteiten tijdens de oorlog (http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/2308415.stm)

Intussen lopen de discussies hoog op. Graag wil ik de leden van dit forum eraan herinneren dat we op een sociaal aanvaardbare wijze met elkaar omgaan. Geschiedenis is al moeilijk zat doordat zij nooit volledig is of volledig bekend is. Emoties kunnen daarbij oplopen.
Even in de herinnering roepen:
- vermijdt het gebruik van (werk)woorden met 'een dubbele bodem' (implicaties)
- wat je beweert moet je ook kunnen staven, bijvoorbeeld door eigen onderzoek. Als het de mening van een ander is, noem die dan ook (aanhaling)
- we spelen niet op de man. Forumleden maken elkaar niet uit voor rotte vis noch dichten elkaar bepaalde niet-bewezen negatieve kwaliteiten toe.

Rest mij dat inzendingen ook van de inzender zijn. Die mag daar ook over worden aangesproken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Bol haalt naziboek van website

Bericht door laurens jan »

agraaff schreef:mag ik de bewijzen zien? ik zie niets... ik heb vrijdag met de burgemeester van Houten overlegd, van hem en de gemeente geen enkel restrictie... (ze zijn daar nl. niet helemaal gek...) Ga vooral zo door, dat wordt een strafzaak wegens laster. Iemand leugenaar noemen kan namelijk niet zonder bewijzen...dat is dus sowieso vrij dom, maar ook juridisch smaad en laster... Nog steeds te laf om uw eigen naam te tonen?
AG
Mooi dat we in een land leven waarin het iedereen 'nog' vrij staat te doen wat men wil, in zeker zin.
Dit geld net zo zeer voor u als ieder ander op dit forum als daar buiten.
Ik zou zelf zeggen besteed de tijd in het leven aan iets waar men energie uit haalt. Voor bepaalde mensen is dit een baan, (top)sport of een hobby.
Ik kan me niet voorstellen dat u terug kunt kijken op bepaalde daden of acties en daar energie uit kan putten maar goed, ieder zijn ding! Ik wens u naast veel succes en geluk in de toekomst ook veel plezier toe in uw hobby.

:)
Plaats reactie