[ENG]Nazis Planned to Rebuild Auschwitz

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

[ENG]Nazis Planned to Rebuild Auschwitz

Bericht door Brianlinden »

Nazi officials planned to move the Auschwitz gas chambers to a concentration camp in Austria as the Germans retreated westward from the Soviet army near the end of World War II, a magazine reported Sunday.


While SS chief Heinrich Himmler gave orders to raze the gas chambers and crematoriums at Auschwitz in the fall of 1944 to erase evidence of the Nazis' crimes, new historical research shows that officials sent at least some of the equipment to the Mauthausen camp for reuse, the Der Spiegel weekly said.

Austrian historians Bertrand Perz and Florian Freund drew their conclusions in part from correspondence and accounts by survivors of both camps, the report said.

They also discovered a Feb. 10, 1945, letter to Mauthausen officials from J.A. Topf and Sons, an Erfurt, Germany-based company that made many of the incinerators for Nazi camps, that talked about sharply expanding the Austrian camp's gas chamber on the assumption that "all the parts from the Auschwitz Concentration Camp will be used again."

Though accounts by camp survivors have indicated that some equipment from Auschwitz, located in present-day Poland, arrived, the war's turn against Germany prevented the Nazis from building the large-scale gas chambers they apparently envisioned for Mauthausen, Der Spiegel said.

Six million Jews were killed in the Nazi Holocaust.

Between 1 million and 1.5 million prisoners ¡ª most of them Jews ¡ª perished in gas chambers or died of starvation and disease at Auschwitz. Advancing Soviet troops liberated the camp Jan. 27, 1945.

Mauthausen was liberated by U.S. troops in May 1945 when the Nazis surrendered. An estimated 100,000 inmates died at the camp near the Austrian city of Linz.
/bron: http://www.chinadaily.com.cn/english/do ... 381332.htm
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Interessant. Thx for sharing. Grappig dat ze later altijd met zulke dingen nog aankomen.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dat snap ik nou niet. Ze zijn de oorlog aan het verliezen en dan gaan ze 'investeren' in zoiets in plaats van in het winnen van de vijand. Had het vermoorden van joden dan meer prioriteit?
Net zoals die dodenmarsen, daar heb ik me ook over verbaasd. Dat kost alleen maar mankracht. Die gevangenen hadden ze ook kunnen vermoorden, of elkaar laten voormoorden, daar waren ze ook gek genoeg voor. Maar er worden allemaal bewakers ingezet die mee moeten lopen. Ook zijn er veel meer getuigen (burgers die de dodenmarsen zagen).
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

YPPY schreef:Dat snap ik nou niet. Ze zijn de oorlog aan het verliezen en dan gaan ze 'investeren' in zoiets in plaats van in het winnen van de vijand. Had het vermoorden van joden dan meer prioriteit?
Net zoals die dodenmarsen, daar heb ik me ook over verbaasd. Dat kost alleen maar mankracht. Die gevangenen hadden ze ook kunnen vermoorden, of elkaar laten voormoorden, daar waren ze ook gek genoeg voor. Maar er worden allemaal bewakers ingezet die mee moeten lopen. Ook zijn er veel meer getuigen (burgers die de dodenmarsen zagen).
waarschijnlijk zullen ze wel gezien hebben dat het eind van de oorlog toch naderde...dan maar totale vernietiging. (zei goebbels nou zoiets?)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

de enlosung stond naar mijn idee boven aan want tot de laatste dag hebben ze joden vergast
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Tex schreef:de enlosung stond naar mijn idee boven aan want tot de laatste dag hebben ze joden vergast
ja maar ik denk dat dit meer onder het motto was, "laten we alvast wraak nemen en zoveel leed veroorzaken" dan dat ze uit pure overtuiging doorgingen met het moorden... Op een paar nagelaten dan.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

De Endlösung had alle prioriteit. Als volgens Hitler het Bolsjewisme niet in haar geheel uitgeroeid kon worden, dan zou haar belangrijkste exponent ( het Jodendom ) in elk geval wél uitgeroeid moeten worden.
Plaats reactie