Premier Jan Peter Balkenende in het nieuws

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

mario schreef:... hij [Balkenende] en zijn team heeft wel het lef om moeilijke zaken in te voeren, die al jaren zijn blijven liggen, door de vorige regeringen.
Zoals?

Ik vind het huidige kabinet niet vernieuwend. Radikale maatregelen worden genomen of voorgesteld, maar vernieuwend zijn die zeker niet. Extreme bezuinigingen gebasseerd op angst en gebrek aan vertrouwen. Wetten die tolerantie en normbesef moeten forceren. En proefballonnetjes die bij de eerste prikactie knappen.

Wat het kabinet zou moeten doen is het Nederlandse volk leren vertrouwen te hebben. Vertrouwen in het eigen land, vertrouwen in de multiculterele samenleving, vertrouwen in onze economie, vertrouwen in de burger.

Er mag wel eens wat gedaan worden aan de angst die om zich heen grijpt en die bij excessen (die altijd al gebeurden en altijd zullen gebeuren) verandert in massahysterie aangewakkerd door de media.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Mooi gesproken :lol:, daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens! De media heeft een deels slechte invloed op de bevolking denk ik.
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

okke schreef: Zoals?

Ik vind het huidige kabinet niet vernieuwend. Radikale maatregelen worden genomen of voorgesteld, maar vernieuwend zijn die zeker niet. Extreme bezuinigingen gebasseerd op angst en gebrek aan vertrouwen. Wetten die tolerantie en normbesef moeten forceren. En proefballonnetjes die bij de eerste prikactie knappen.

Wat het kabinet zou moeten doen is het Nederlandse volk leren vertrouwen te hebben. Vertrouwen in het eigen land, vertrouwen in de multiculterele samenleving, vertrouwen in onze economie, vertrouwen in de burger.

Er mag wel eens wat gedaan worden aan de angst die om zich heen grijpt en die bij excessen (die altijd al gebeurden en altijd zullen gebeuren) verandert in massahysterie aangewakkerd door de media.
Daar ben ik het totaal niet mee eens, extreme bezuinigingen zijn alleen maar ingevoerd omdat vorige regeringen te veel geld hebben uitgegeven. Als dat was doorgegaan hadden we allemaal tot onze 70e verjaardag kunnen doorwerken. Toegegeven, we kunnen ook besluiten die straaljagers niet te kopen.

Maar wat is er nou mis met een herkeuring voor WAO'ers bijvoorbeeld? Als je echt ziek ben keuren ze je echt niet af.

Andere Europese landen hebben op het oog minder bezuiningen nodig misschien maar die krijgen later de rekening een keer gepresenteerd. Kijk maar naar Duitsland, daar spelen exact dezelfde discussies qua arbeidstijd als hier.

Vertrouwen in het Nederlandse volk is wel een leuk idee. Dat hebben we de afgelopen jaren allemaal gehad. Mijns inziens allemaal een iets te naief vertrouwen. Het wordt wat mij betreft hard tijd dat de touwtjes wat worden aangehaald. Niet alleen qua terrorisme, maar ook andere zaken.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hauptmann schreef:[...] extreme bezuinigingen zijn alleen maar ingevoerd omdat vorige regeringen te veel geld hebben uitgegeven. Als dat was doorgegaan hadden we allemaal tot onze 70e verjaardag kunnen doorwerken.
Er zit een groot verschil tussen 'extreme bezuinigingen' en 'te veel geld ... uitgeven'. Ik zie de reactie van het huidige kabinet een overcompensatie. Een schrikreactie uit angst voor het spook van de wao-lasten.
Maar wat is er nou mis met een herkeuring voor WAO'ers bijvoorbeeld? Als je echt ziek ben keuren ze je echt niet af.
Er is niets mis met een herkeuring als dat enkel gaat om fraude en oneigenlijk gebruik van deze wet tegen te gaan. In de praktijk zal het een bezuinigingspoging zijn, waarbij vele mensen die niet meer kunnen deelnemen aan het arbeidsproces hun uitkering zien verdwijnen. Mensen met een aow die weer aan de slag wilden, werd jaren lang verboden initiatieven hierin te nemen, en nu hebben ze kans dat hun uitkering opeens gestopt of gekort wordt, omdat ze wel zouden kunnen werken. Onnodige twijfel en onzekerheid.

Bovendien heeft Nederland niet een extreem hoog percentage arbeidsongeschikten vergeleken met de landen om ons heen, dus zal er waarschijnlijk in Nederland niet veel meer oneigenlijk gebruik gemaakt worden van de arbeidsongeschiktheidswet.
Andere Europese landen hebben op het oog minder bezuiningen nodig misschien maar die krijgen later de rekening een keer gepresenteerd.
Dat zou inderdaad kunnen. Het zou ook kunnen dat hun economiën beter en sneller herstellen, waardoor meer kapitaal gegenereerd wordt dan wij bij elkaar kunnen bezuinigen.
De tijd zal het ons leren.
Vertrouwen in het Nederlandse volk is wel een leuk idee. Dat hebben we de afgelopen jaren allemaal gehad. Mijns inziens allemaal een iets te naief vertrouwen. Het wordt wat mij betreft hard tijd dat de touwtjes wat worden aangehaald. Niet alleen qua terrorisme, maar ook andere zaken.
Waar je aan bij touwtjes aanhalen qua terrorisme en andere zaken?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

okke schreef:
Hauptmann schreef:[...] extreme bezuinigingen zijn alleen maar ingevoerd omdat vorige regeringen te veel geld hebben uitgegeven. Als dat was doorgegaan hadden we allemaal tot onze 70e verjaardag kunnen doorwerken.
Er zit een groot verschil tussen 'extreme bezuinigingen' en 'te veel geld ... uitgeven'. Ik zie de reactie van het huidige kabinet een overcompensatie. Een schrikreactie uit angst voor het spook van de wao-lasten.
Ja, kan of angst zijn of één keer diep ingrijpen zodat het straks niet nogmaals moet. Dat kan nu overdreven zijn of lijken alleen heb je daar straks wel voordeel van.
okke schreef:
Maar wat is er nou mis met een herkeuring voor WAO'ers bijvoorbeeld? Als je echt ziek ben keuren ze je echt niet af.
Er is niets mis met een herkeuring als dat enkel gaat om fraude en oneigenlijk gebruik van deze wet tegen te gaan. In de praktijk zal het een bezuinigingspoging zijn, waarbij vele mensen die niet meer kunnen deelnemen aan het arbeidsproces hun uitkering zien verdwijnen. Mensen met een aow die weer aan de slag wilden, werd jaren lang verboden initiatieven hierin te nemen, en nu hebben ze kans dat hun uitkering opeens gestopt of gekort wordt, omdat ze wel zouden kunnen werken. Onnodige twijfel en onzekerheid.

Bovendien heeft Nederland niet een extreem hoog percentage arbeidsongeschikten vergeleken met de landen om ons heen, dus zal er waarschijnlijk in Nederland niet veel meer oneigenlijk gebruik gemaakt worden van de arbeidsongeschiktheidswet.
Kijk, mi zou de maatregel moeten zijn. Mensen zoveel mogelijk aan het werk krijgen die ook kunnen werken, al is het maar een middag in de week. Er zijn vele voorbeelden van mensen die als ze wel gaan werken maar enkele Euro's per maand extra overhouden dan dat ze nu hebben. Dat is natuurlijk geen stimulans en dat is al jaren zo. Ik weet nog niet of er nu echt mensen die echt ziek zijn uit de WAO-boot vallen, dat moet ik eerst nog zien. Worden de eisen aangescherpt? Dan loop je dat risico wel.

Feit is wel dat er heel veel mensen in de WAO zitten, daar zal toch iets aan moeten gebeuren. Vandaar wellicht ook de spotjes op TV tegenwoordig.
okke schreef:
Andere Europese landen hebben op het oog minder bezuiningen nodig misschien maar die krijgen later de rekening een keer gepresenteerd.
Dat zou inderdaad kunnen. Het zou ook kunnen dat hun economiën beter en sneller herstellen, waardoor meer kapitaal gegenereerd wordt dan wij bij elkaar kunnen bezuinigen.
De tijd zal het ons leren.
Of ze houden hun boekhouding bij zoals de Grieken dat deden. Spelen met cijfers. Weet niet of hun economieen zoveel sneller herstellen. Denk wel dat Nederland iets te veel gegokt heeft op het idee "kennisland" te willen worden, met de neergang van de internethype voel je dat dubbel hard nu.
okke schreef:
Vertrouwen in het Nederlandse volk is wel een leuk idee. Dat hebben we de afgelopen jaren allemaal gehad. Mijns inziens allemaal een iets te naief vertrouwen. Het wordt wat mij betreft hard tijd dat de touwtjes wat worden aangehaald. Niet alleen qua terrorisme, maar ook andere zaken.
Waar je aan bij touwtjes aanhalen qua terrorisme en andere zaken?
Deze begrijp ik niet helemaal.

Anyway, volgens mij zijn we het toch niet zo heel erg oneens.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

okke schreef:
mario schreef:
Er mag wel eens wat gedaan worden aan de angst die om zich heen grijpt en die bij excessen (die altijd al gebeurden en altijd zullen gebeuren) verandert in massahysterie aangewakkerd door de media.
Ik ben het volledig met je eens...
maar hoe?
Dat zou inderdaad kunnen. Het zou ook kunnen dat hun economiën beter en sneller herstellen, waardoor meer kapitaal gegenereerd wordt dan wij bij elkaar kunnen bezuinigen.
Dit klopt niet...bezeinigingen en ontslagen KOSTEN geld.
De hele truc is dat er steeds meer geld bijkomt omdat mensen werken.
Dit onstaat ook door het groeien van de economie.
Maar je mag niet meer galed in omloop laten zijn dan nodig is; anders stort het kaarten huis in. oa daarom betsaat er belasting. Het is dus een kwestie van hoe je je geld besteed om zo de boel in evenwicht te houden.
Het is een dunne lijn hoor vergis je niet.
Een van de punten is dat er nu ook veel naar andere landen gaat en naar bijv ook de eu.
Je zou dit geld ook in je eigen economie hebben kunnen stoppen enzo...
Maar goed...dat is een ander gesprek.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hauptmann schreef:
okke schreef:Waar je aan bij touwtjes aanhalen qua terrorisme en andere zaken?
Deze begrijp ik niet helemaal.
Ik ben in mijn enthousiasme het woord 'denk' vergeten.

Waar denk je aan bij touwtjes aanhalen qua terrorisme en andere zaken?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hauptmann schreef:Anyway, volgens mij zijn we het toch niet zo heel erg oneens.
Dat denk ik ook. En we verschillen op enkele punten, en daar zijn we het ook over eens, lijkt me.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

okke schreef:
mario schreef:... hij [Balkenende] en zijn team heeft wel het lef om moeilijke zaken in te voeren, die al jaren zijn blijven liggen, door de vorige regeringen.
Zoals?
Sorry,
Ik had het even te druk met andere bezigheden, om die reden dus geen reaktie van mij kant.
Ondertussen heeft Hauptmann al redelijk "mijn" antwoord gegeven. :wink:

groeten,
mario
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Naar mijn idee werden er ruim een jaar geleden extreme bezuinigingen door het kabinet aangekondigd om zo later met de vakbonden een compromis te sluiten, zodat er minder harde bezuinigen uitgevoerd kunnen worden en iedereen tevreden zal moeten worden.

Het kabinet van Kok heeft jarenlang alles uitgegeven wat er maar was en tientallen miljarden geleend om dat vervolgens uit te geven aan allemaal projecten die w.s. wel belangrijk zijn, maar men wist dat er slechte jaren aan zaten te komen en ze hebben niet gespaard. Iedereen kreeg maar loonsverhoging (standaard als je op PvdA stemt) terwijl de economie niet zo hard groeide om dat te kunnen compenseren. Jullie kunnen dit met mij oneens zijn, maar jullie zijn naar mijn idee allemaal blind. Als er geen geld is kan er ook geen geld worden uitgegeven. blijven lenen is geen optie. Zelfs met de bezuinigen van nu is er nog een begrotings TEKORT! Kan je nagaan wat Kok allemaal heeft verziekt.
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

779 schreef: Jullie kunnen dit met mij oneens zijn
Nee hoor, ik ben het eigenlijk wel met je eens.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

779 schreef: Het kabinet van Kok heeft jarenlang alles uitgegeven wat er maar was en tientallen miljarden geleend om dat vervolgens uit te geven aan allemaal projecten die w.s. wel belangrijk zijn, maar men wist dat er slechte jaren aan zaten te komen en ze hebben niet gespaard.
Sparen is in principe een niet bestaand iets. Want wat je spaart staat op de bank en word geïnvesteerd in je economie en wat je uitgeeft word geïnvesteerd in je economie.
Iedereen kreeg maar loonsverhoging (standaard als je op PvdA stemt) terwijl de economie niet zo hard groeide om dat te kunnen compenseren.
Wat je zegt klopt niet;
Als je loonsverhogingen doorvoert krijgt de regering meer geld aan belastingen binnen.
Je moet het zo zien: de regering betaald geld aan een kleine groep mensen (ambtenaren) en vanaf daar gaat het geld in nederland 56,5 keer rond (of tenminste: toen ik op school zat, waarschijnlijk is dit gegroeid). Ditzelfde bedrag blijft in principe in omloop totdathet bij de regering terug komt (of beter: DNB) ervan uitgaande dat over elke uitgaaf 19,5% btw betaald word betekend deze berekening dat de regering 5 maal zoveel geld terugkrijgt als dat ze uitgegevn hebben aan belastingen.
Vandaar dat er inkomensbelasting betsaat want anders lopt de boel uit de hand. (overigens ga ik heel erg kort door de bocht).

Maar goed: meer uitgaven in eigen land betekenen meer geld. De fout is het in andere landen uitgeven van geld of ervoor te zorgen dat die omloop snelheid klein word door grote uitgaven te bevorderen.
Als er geen geld is kan er ook geen geld worden uitgegeven. blijven lenen is geen optie.
Jawel hoor als het maar bij een nederlands bank is want dan is het wederom een investering in je eigen economie.
Zelfs met de bezuinigen van nu is er nog een begrotings TEKORT! Kan je nagaan wat Kok allemaal heeft verziekt
Nee nee door de bezuinigingen is er een begrotings tekort.
Kun je nagaan wat jouw manier van denken allemaal voor schade veroorzaakt.

Overigens: lenen in het buitenland is wel een erg kwalijke zaak.
Mara ik weet nbiet waar hij geleend heeft en om eerlijk te zijn boeit het onderwerp me al jaren niet meer zo gezien het me feitelijk ziek maakt om te zien hoe "we" bespeeld worden en dat eigenlijk niemand mee snapt hoe vele processen werken...

Anyway...

Wat was je punt eigenlijk?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Benmaf,

Ik ben 'm kwijt. Help.
benmaf schreef:
Sparen is in principe een niet bestaand iets. Want wat je spaart staat op de bank en word geïnvesteerd in je economie en wat je uitgeeft word geïnvesteerd in je economie.
Tot hier volg ik hem nog. :)

Maar dan....
benmaf schreef: Jawel hoor als het maar bij een nederlands bank is want dan is het wederom een investering in je eigen economie.
Dus hoe meer je leent, hoe meer je in je economie kan stoppen , hoe meer je terug verdient? Waarom sluiten we dan niet meteen een lening af met mega veel nullen in het getal?
benmaf schreef: Nee nee door de bezuinigingen is er een begrotings tekort.
Kun je nagaan wat jouw manier van denken allemaal voor schade veroorzaakt.
Eh, dus als we niet zouden gaan bezuinigen, was er geen begrotingstekort en hadden we dus geen probleem?

groet,
Mario
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

mario schreef: Dus hoe meer je leent, hoe meer je in je economie kan stoppen , hoe meer je terug verdient? Waarom sluiten we dan niet meteen een lening af met mega veel nullen in het getal?
Zoals ik al zei ging ik wat kort door de bocht.
Het punt is de scheiding van de staat en DNB (De Nederlandse Bank).
DNB is het orgaan die het geld beheerd en uitgeeft en ook leent aan de staat. Het staat in direct conclaaf met de wereld bank en oa. door deze verbanden word onze wisselkoers berekend (dit is overigens van voor de euro, want ik neem aan dat er nu een europese bank bestaat maar ik heb het allemaal niet bijgehouden.).
Wanneer de staat geld leent van DNB moet dit ook terugbetaald worden want anders loopt de internationale wisselkoers en verhouding gevaar(iedereen moet volgens de regeltjes spelen).

Beantwoord dit je vraag?

Want vanuit dat oogpunt bekeken is het dus geen winst winst verhaal als je geld leent; zeker niet omdat er rente betaald moet worden. Sowieso is het van belang je munt stabiel te houden want anders word er in verhouding met de rest van wereld verlies gemaakt (als je meer geld uitgeeft dan er binnenkomt) en worden alle geïmporteerde goederen meer waard en zet je jezelf klem op een heel andere manier. Ook binnenlandse producten kunnen hieraan onderhevig worden. Ook de export zal hieronder uiteindelijk lijden btw.

Punt is dat een lening niet uitmaakt omdat de balans van je land er in principe niet door veranderd. Het vervelende is in dit geval het feit dat je ook met de rest van de wereld te maken hebt.
mario schreef: Eh, dus als we niet zouden gaan bezuinigen, was er geen begrotingstekort en hadden we dus geen probleem?

Dat had ik idd anders moeten zeggen.
Het zijn bezuinigingen op "rare" plaatsen.
Want als jij bezuinigt op banen of op subsidies van bedrijven ofzo dan snij je je omloopsnelheid in de vingers. Dit KOST geld.

Wanneer je bezuinigd op bijv. ontwikkelingshulp en het geld dat je daarvan overhoud weer in eigen economie stopt is het allemaal veel makkelijker opeens.
Sowieso kun je ook bezuinigen op de lonen van ministers.

Overigens zijn de uitgaven aan buiten nederlandse projecten vrij gortig geworden:
-Benelux
-Navo
-EU
-VN
-Ontwikkelings hulp

Dat zijn kosten posten waar we in principe weinig tot niets van terug zien (zij het voor nobele idealen).

Anyway...ik hoop dat ik mezelf wat verduidelijkt heb?

Want het hele punt is dat wanneer je bezuinigt op werkgelegenheid in je land je jezelf geld afhandig maakt.
Heel erg raar vind ik dat altijd dat dat gebeurd...
Maar goed...Ik placht wel vajker te zeggen: ik ben maf.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie