ZKH Prins Bernhard der Nederlanden is heen gegaan,

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

smaug, je weet niet half wat deze man gedaan heeft!! Als je die veteranen hoorde praten over hem, geen enkele, maar dan ook geen enkele veteraan zal ooit negatief over Bernhard praten. En godssamme wat maakt het nou uit of deze man aan affaires heeft deelgenomen.. so what! Bernhard heeft het geld toch weggegeven aan goede doelen. En hoeveel andere mensen gaan niet vreemd tegenwoordig??? Walgelijk gewoon hoe jij reageerd!
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Marc 82 Recon schreef:ja de missing man formatie deed mij bijna de tranen in de ogen krijgen
Ja dat werkt bij mij ook altijd!
Mijn oom kreeg dat ook bij zijn begrafenis, iedereen begon toen te huilen terwijl het me verder niets deed.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

ben op deze moment zelf ex militair dus het doet mij altijd wat als collega's nou ja ex collega's het loodje leggen op een of andere manier

hopelijk over paar maanden geen ex militair meer maar terug in dienst
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Ioannis schreef:Ik heb gezien, dat hij diverse militairen uit de buurt van Eindhoven om zich heen had, die van toeten of blazen wisten. De BS waren voor een groot deel een ongeorganiseerde bende..
De BS was erg groot en er waren verschillende afdelingen, de een beter georganiseerd dan de ander.
Daarnaast was het grootste probleem vooral dat ze zo weinig mochten en tijdens de bevrijding binnen werden gehouden.
Niemand wist precies wat nu van ze verwacht werd.
Hier hadden de geallieerden hun hulp nodig, daar mochten ze niet eens met wapens lopen.
Het was overal chaos.
Men had het veel drukker met het achtervolgen van vermeende Moffenmeiden dan het bestrijden van Duitsers..
Logisch, toen de BS de straat op mocht was het meeste vechten al gedaan.
De meeste moffenmeiden werden overigens door het volk achterna gezeten, door ongeorganiseerde groepen die vaak helemaal niets met de BS of het verzet te maken hadden.
Veel BSers en verzetslieden kregen zelfs vaak de ondankbare taak om deze troelas te beschermen en er voor te zorgen dat ze niet onder handen werden genomen door de meutes.
Tuurlijk waren er ook foute BSers en is er toen veel misgegaan, maar het was niet allemaal slecht.
Dat heeft De Jong ook heel handig in de schoenen geschoven van het verzet op het platteland. Dat was veel beter georganiseerd, maar dat zagen de Oranjes liever niet.
Eh...heb je het nu over de BS of 'het verzet'?
Kortom, kern van de zaak was het vestigen van een militair gezag, waarbij voorbijgegaan werd aan het plaatselijke echte verzet.
De meelopers kregen baantjes en onderscheidingen, en de echte verzetslui werden opzij geschoven.
Dat is in veel gevallen zeker waar.
Vooral Rooie verzetslieden konden het wel schudden en waren vaak opeens 'de nieuwe vijand'.
Niks vreemds, want die truuk haalde De Gaulle ook uit in Frankrijk.
Yep, de oorlog was nog niet voorbij of men ging weer het stoffige oude politieke spelletje spelen van vroeger.
Macht macht macht.
Bernhard kon tevreden zijn laatste adem als dubbelspion uitblazen.
Een dubbelspion voor wie?
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

smaug schreef:Enne wat heeft Bernhard eigelijk voor wapen feiten op zijn borst ?
Hier is genoeg over te vinden.
Hij heeft gevlogen en zelfs meegedaan aan een bombardement.
Of dat telt als wapenfeit is een andere discussie...
En wat die missing man formation, schandalig, dat verdient die man echt niet, voor mij moet je dan toch wat meer actief bezig "met gevaar voor eigen leven"zijn geweest.
Onzin.
Iedere vlieger, parachutist en een ieder die veel met luchtvaart te maken heeft verdient dat.
Mits hij genoeg vrienden heeft die dit voor hem over hebben.
Zelfs sport en hobby parachutisten die erg geliefd waren kunnen dit krijgen.
Ben trouwens benieuwt of er nog wat duidelijkheid komt over die Kingkong
affaire.....bernard wist daar meer van, volgens vele.
Roddels en achterklap.
Ik ben echt geen grote bewonderaar hoor en vind ook niet alles oke, maar ik wil nou wel eens feiten horen voordat die man beschuldigt word.
Hij ging vreemd en heeft genoeg andere fouten dingen gedaan waar we ook best over mogen praten.
Maar om nou te gaan beschuldigen en praten over al die andere dingen waar we eigelijk niets zeker over weten...
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Tank Destroyer schreef:Ik kan hier maar een ding op zeggen:

De mortuis nihil nisi bonum
Mooie spreuk maar ben het er niet mee eens.
Doden zijn niet heilig en je mag zelfs de liefste en beste mens becritiseren, ook na zijn dood.
Ook Bernhard was niet heilig.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

toch is het niet netjes om doden na te trappen....

de persoon in kwestie is overleden laat het verleden rusten
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

779 schreef:smaug, je weet niet half wat deze man gedaan heeft!! Als je die veteranen hoorde praten over hem, geen enkele, maar dan ook geen enkele veteraan zal ooit negatief over Bernhard praten. En godssamme wat maakt het nou uit of deze man aan affaires heeft deelgenomen.. so what! Bernhard heeft het geld toch weggegeven aan goede doelen. En hoeveel andere mensen gaan niet vreemd tegenwoordig??? Walgelijk gewoon hoe jij reageerd!
Nou persoonlijk vind ik het wel wat uitmakendat hij betrokken was bij smerige zaakjes en vreemd ging.
Maar na al die jaren en op die leeftijd, ach dan ga ik daar echt niet meer lastig over doen.
En inderdaad, hij heeft het toegegeven en dat maakt veel goed.
Als bewezen wordt dat hij echt iets heel fouts heeft gedaan tijdens de oorlog, ja dan ga ik mijn bek open trekken en wordt ik ook alsnog boos op hem.
Maar dan wil ik het wel zeker weten, ik ben geen roddeltante.
Tank Destroyer
Lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 19 sep 2004, 20:35

Bericht door Tank Destroyer »

Ach, ik wil niet zeggen dat alle doden allemaal toffe peren zijn... maar af en toe vind ik de discussies zo loos he!

Bijvoorbeeld dat Bernhard brieven heeft gestuurd naar Hitler.... BOEIE! We waren toen nog een bevriende natie (of bevriende nazi?).

Claus had bij de Wehrmacht gezeten!
Ja, inderdaad. Samen met nog een paar miljoen andere duitschers...


Dat soort gelul allemaal...
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Marc 82 Recon schreef:toch is het niet netjes om doden na te trappen....

de persoon in kwestie is overleden laat het verleden rusten
Maar mogen we dan in dit forum helemaal over niemand meer critisch praten?
Mogen we ook niet slecht praten over mussert of dat gekke mannetje met dat kleine snorretje?
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

tjah maar van die mensen zijn er bewijzen van de gruweldaden die ze gedaan hebben ik heb nog enkel geen bewijs dat bernard gruweldaden of landsverraad heeft gepleegd


en wat betreft vreemdgaan sorry hoor maar veel mannen en vrouwen bedriegen hun echtgenote/echtgenoot
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

marloes schreef:
Marc 82 Recon schreef:toch is het niet netjes om doden na te trappen....

de persoon in kwestie is overleden laat het verleden rusten
Maar mogen we dan in dit forum helemaal over niemand meer critisch praten?
Mogen we ook niet slecht praten over mussert of dat gekke mannetje met dat kleine snorretje?
Bernard heeft er zelf voor gekozen bepaalde 'streken' van hemzelf pas na zijn dood bekend te maken. Lijkt me normaal dat je die dan bespreekt.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Ik vond het een lollige vent en heeft het er lekker van genomen en er heel wat voor terug gegeven.
En dat gedoe met Lockheed?.....laat me niet lachen zeg..dat gebeurt in alle lagen van de bevolking.

En voor dat vreemdgaan ??...ach...zijn ernog moraalridders dan?

leven en laten leven, En de meesten die kritiek leveren konden weleens afgunstig zijn :wink:
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Marc 82 Recon schreef:tjah maar van die mensen zijn er bewijzen van de gruweldaden die ze gedaan hebben ik heb nog enkel geen bewijs dat bernard gruweldaden of landsverraad heeft gepleegd


en wat betreft vreemdgaan sorry hoor maar veel mannen en vrouwen bedriegen hun echtgenote/echtgenoot
Dat veel mensen het doen maakt het nog niet in orde.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

jacob schreef: En voor dat vreemdgaan ??...ach...zijn ernog moraalridders dan?
Jazeeker wel!
Maar het is zeker geen zonde waar je iemand al te streng over mag becritiseren na zijn dood.
Hij is vreemd gegaan, dus was het toen een schoft.
Maar zijn vrouw heeft het hem geloof ik vergeten dus daar hebben wij allemaal verder niets mee te maken toch?
Plaats reactie