jacob schreef:Beste Zhukov,
Met dat volk bedoelde ik de leiders derbolsjewieken toendertijd en niet de gehele bevolking.
Een revolutie zonder geweld is helaas eigenlijk niet te realiseren maar toen de tsaar en zijn kliek van het toneel verdwenen waren was het dan nog nodig om onder het mom van de revolutie na 1917 gewoon door tegaan met het vervolgen van mensen uit alle lagen der bevolking?
Nadat de Tsaar van het toneel verdwenen was is de Russische Burgeroorlog pas echt goed op stoom gekomen. Je vergeet dat het niet alleen de Bolsjewieken waren die vochten, half Rusland was onder de wapenen. Het zij voor Bolsjewieken, het zij voor de Witten, Mensjewieken, Sociaal-Democraten of voor een andere splintergroepering die misbruik van het gebeuren wilde maken. Omdat destijds de tegenstellingen zo groot waren, zat de haat jegens andere groepen ook erg diep. Vandaar dat men niet schroomde om ook de familie van de vijand te vervolgen. Dat deden ze tenslotte allemaal.
Op papier klinkt het allemaal heel leuk dat communisme maar in praktijk is er geen bal van uitgekomen.
als ik zo kijk naar jouw forumnaam ben jij de gene die onder de propaganda van de CCCP zit en niet ik.
Nee de tsaar moest verdwijnen maar wat ervoor in de plek kwam dat was pas UTOPIA

Dat ik Zhukov als naam heb heeft niks met onder Sovjet-propaganda zitten te maken, maar puur met respect voor de prestaties van de man. Het feit dat Zhukov jou niks zegt zonder meteen aan propaganda te denken is volgens mij eerder een teken aan de wand dat de daden van grote Sovjet-Russische bevelhebbers gedurende WOII is gebagatelliseerd en tegenwoordig nog worden onderschat.
Wat betreft het Utopia, als je moest kiezen tussen een dictatuur waarbij je zonder werk thuis zit te verhongeren of een dictatuur waarbij je in ieder geval bent verzekerd van werk en inkomen, welke zou jij dan kiezen?