'Geen opzettelijk bombardement Nijmegen in 1944'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Benjamin
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 dec 2004, 13:56

Bericht door Benjamin »

"Ik wil graag de Amerikanen daarop aanspreken. Niet voor het maken van excuses, maar voor een financiële bijdrage. Het zou een mooi gebaar zijn voor de vergissing die zij begingen."

Wat een enorm gelul is dit zeg.... Net alsof hun geld zouden moeten geven voor een 'foutje'... Hebben wij hun betaald dat ze ons kwamen helpen dan>?
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Benjamin schreef:
"Ik wil graag de Amerikanen daarop aanspreken. Niet voor het maken van excuses, maar voor een financiële bijdrage. Het zou een mooi gebaar zijn voor de vergissing die zij begingen."

Wat een enorm gelul is dit zeg.... Net alsof hun geld zouden moeten geven voor een 'foutje'... Hebben wij hun betaald dat ze ons kwamen helpen dan>?
Nou nou nou, wat een taalgebruik!

Een bijdrage in de kosten van het onderzoek is toch wel het minste wat je kan verwachten.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Vooral de Amerikanen bleken gul met het verstrekken van informatie, niet alleen vanuit archieven als bijvoorbeeld National Archives in Washington D.C., waar ik bij een negendaags onderzoek alle medewerking kreeg. Ook, en vooral, de medewerking van oudleden van de Achtste Amerikaanse Luchtmacht was open en mededeelzaam.
maar das t andere onderzoek...

dus, de amerikanen kunnen het wel, maar of ze het altijd willen/mogen?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Benjamin
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 dec 2004, 13:56

Bericht door Benjamin »

haha ja sorry voor m'n wat plat taalgebruik maar ik vond het erg belachelijk toen ik het las maar ja goed het is misschien interessant om te weten hoe het nu precies is gegaan maar verder....
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

Even een reactie op een eerder geplaatste opmerking:

6 december 1942 Eerste bombardement door geallieerden op Eindhoven
30 + 31 maart 1943 Bombardementen door geallieerden op Eindhoven
18 september 1944 Bevrijding van Eindhoven
19 september 1944 Bombardement op Eindhoven door Duitse Luftwaffe

ik denk dat al deze bombardementen een militair (strategisch) doel hadden, een vergelijking met het bombardement op Nijmegen lijkt me dan ook erg op zijn plaats
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Het vooronderzoek is te lezen op de website van het NIOD. De conclusie van het onderzoek is overigens dat verder onderzoek niet nodig is.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Het zou wel dom zijn als ze hun dure bommen even expres op woonwijken gaan laten vallen...
en Ioannis wat je tege Benjamin zegt over wat een taalgebruik, we zullen het maar niet over dat van jouw begingen...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

saimen schreef:Het zou wel dom zijn als ze hun dure bommen even expres op woonwijken gaan laten vallen...
en Ioannis wat je tege Benjamin zegt over wat een taalgebruik, we zullen het maar niet over dat van jouw begingen...
Ioannis is eventjes niet meer aanwezig op dit forum..Zie het topic bans.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie