Amerikanen maken jacht op oorlogsmisdadigers

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Amerikanen maken jacht op oorlogsmisdadigers

Bericht door Roel R. »

Amerikanen maken jacht op oorlogsmisdadigers

WASHINGTON - De Amerikaanse ministerie van justitie gaat intensiever jacht maken op personen die van oorlogsmisdaden worden verdacht. Een speciale afdeling van Justitie, die de afgelopen kwart eeuw ex-nazi's achtervolgde, gaat nu in de VS zoeken naar verdachten van oorlogsmisdaden of misdaden tegen de menselijkheid, gepleegd in onder de Balkan, Rwanda en Cambodja.

Volgens The Washington Post van maandag is de nieuwe taak van het Bureau voor Speciale Onderzoeken (OSI) geregeld in een nieuwe wet. De afdeling, die nu 28 medewerkers telt, zal fink worden uitgebreid. De belangrijkste taak wordt nu om binnen de grote migrantengemeenschap te speuren naar verdachten van oorlogsmisdaden en deze personen uit te zetten. Ook zal de dienst moeten voorkomen dat verdachten in de VS onderdak kunnen vinden

Telegraaf
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Nou, die lui van de OSI moeten wel 60 jaar lang een luizeleven hebben gehad, want Amerikanen die op jacht zijn naar ex-nazi's om ze te vervolgen is iets heel nieuws.

Volgens mij zijn het die lui die Werner von Braun ook opgespoord hebben, vanwege de raket technologie ;)
Von Braun is nooit veroordeeld voor zijn aandeel in de fabicage van massavernietigingswapens, dus wie heeft er hier eigenlijk boter op zijn hoofd?

O ja, en Irak vallen ze wel binnen, voor wapens die er niet eens zijn...
Nogal een dubbele moraal, lijkt me.
Het werkt in ieder geval wel op de lachspieren, en lachen is gezond.. :lol:
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Wel anderen vervolgen voor oorlogsmisdaden, maar het internationale gerechtshof in Den Haag niet erkennen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Haha.. gewoon een ordinaire propagandastunt..
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Proos schreef:Wel anderen vervolgen voor oorlogsmisdaden, maar het internationale gerechtshof in Den Haag niet erkennen.
Tja, ik kan niet anders dan het hiermee absoluut eens te zijn....
Daar is 'ie weer!
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Rare situatie inderdaad, maar alles wat er voor zorgt dat oorlogsmisdadigers zich ongemakkelijk gaan voelen of zelfs eindelijk in de bak belanden is in ieder geval wel weer goed.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Peter schreef:
Proos schreef:Wel anderen vervolgen voor oorlogsmisdaden, maar het internationale gerechtshof in Den Haag niet erkennen.
Tja, ik kan niet anders dan het hiermee absoluut eens te zijn....
Nee ik ook niet! (goed hè precies volgens de quote-regels :D )
Las ik nou dat deze personen uitgezet werden..? Typisch amerikaans, problemen verschuiven, niet oplossen. Nouja in ieder geval ontkennen ze het "probleem" niet.
Kunnen ze zich niet met belangrijkere zaken bezighouden, het is misschien wel belangrijk om mensen te straffen voor hun daden maar in mijn ogen is het mosterd na de maaltijd. Mensen straffen is volgens mij eigenlijk bedoelt om een voorbeeld te stellen en te zeggen dit mag niet!
volgens mij heeft gerechtigheid hier niks mee te maken
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Plaats reactie