Betaling schadevergoeding slachtoffers nazi's wordt afgerond

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Betaling schadevergoeding slachtoffers nazi's wordt afgerond

Bericht door Roel R. »

De Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) gaat vanaf maart de laatste betalingen verrichten aan mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog dwangarbeid hebben verricht onder de nazi's.

De IOM regelt de betalingen aan een groot deel van de niet-joodse slachtoffers van de nazi's. Het maximale bedrag waar voormalige dwangarbeiders aanspraak op kunnen maken is 7.669 euro. Een deel van de gelden is de afgelopen jaren al uitgekeerd. Behalve voormalige dwangarbeiders kunnen ook mensen op wie medische experimenten zijn uitgevoerd aankloppen voor een uitkering.

De IOM erkent dat de uitgekeerde bedragen klein zijn in verhouding tot het leed dat veel mensen is aangedaan, maar volgens de organisatie is het minstens zo belangrijk dat met het betalen van de schadevergoeding kenbaar wordt gemaakt dat sprake was van misdaden door de nazi's. Ook de nabestaanden van personen die aanspraak gemaakt zouden kunnen hebben op schadevergoeding, maar inmiddels zijn overleden, kunnen bij de in Zwitserland gevestigde IOM aankloppen, al zullen zij wel een lagere uitkering krijgen dan nog levende slachtoffers.

Het schadevergoedingsfonds dat de IOM beheert is gefinancierd door de Duitse regering, op basis van een wet die het uitbetalen van schadevergoeding aan een groot deel van de slachtoffers van de nazi's regelt.

Nieuws.nl
Laatst gewijzigd door Roel R. op 25 jan 2005, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Zozo.
Dat klinkt mij vrij goed in de oren.
Boetedoening is voorbij lijkt het; dan kan een land ook verder in het leven.
Ook al is het natuurlijk zo dat leed niet in geld uit te drukken valt.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie