Schrijver Theun de Vries (97) overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Schrijver Theun de Vries (97) overleden

Bericht door Roel R. »

Theun de Vries (97) overleden

AMSTERDAM - Schrijver Theun de Vries is vrijdag overleden. Dat heeft zijn uitgeverij Querido bekendgemaakt. Voor zover bekend stierf hij thuis in Amsterdam, in aanwezigheid van zijn dochter.


De Vries is 97 jaar geworden. Hij had de afgelopen week een zware bronchitis gekregen, aldus Querido. Over de uitvaart zijn nog geen gegevens bekend.

Theun de Vries begon al op zeer vroege leeftijd met schrijven en laat een enorm oeuvre na. Ver over de honderd publicaties zijn bekend. Bij het grote publiek is hij vooral bekend als de schrijver van Het meisje met het rode haar, dat in 1981 met groot succes werd verfilmd. Hij schreef proza zowel als poëzie.

Boeken

De Vries debuteerde in 1925 met Friesche Sagen. Beroemd werden onder meer de boeken Rembrandt en Wiarda, kroniek van een geslacht.

Theun de Vries was langdurig lid van de communistische partij. In de oorlog zat De Vries in het verzet. Hij werd opgepakt en opgesloten in het doorgangskamp Amersfoort. In 2003 wijdde het Letterkundig Museum in Den Haag een expositie aan de schrijver, die daar zelf toen nog volop aan meewerkte.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Hij was iemand die ik met interesse gelezen heb, een mens naar mijn hart. Ik vind het boek "Ketters" echt de moeite waard om eens te lezen. Een heel frisse andere kijk op de geschiedenis. Totaal anders dan de "hedendaagse school".

Een schrijver die zeer ver ging in zijn naspeuren van het "waarom" van bepaalde zaken. Het ontnuchterende feit dat in Nederland wiskunde polulair werd, omdat er letterlijk geld mee te verdienen was.

Zo heb ik me groen en geel geërgerd aan het feit dat wiskundeleraren niet konden uitleggen hoe men aan het getal e kwam.
(2.718..)

De Vries komt in zijn boek met renteberekeningen op de proppen..
Enfin.. lees dat maar in het boek.. :)
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Boekentip!!
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, ClaudeBot en 0 gasten