Der Untergang krijgt Oscar-nominatie

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Der Untergang krijgt Oscar-nominatie

Bericht door Roel R. »

Der Untergang, de film van Oliver Hirschbiegel over de laatste dagen van Adolf Hitler, is genomineerd voor een Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

De Nederlandse inzending voor de Oscars, Simon van Eddy Terstall, heeft het niet gehaald. De andere kanshebbers in die categorie zijn Les Choristes (Frankrijk), As it is in Heaven (Zweden), The Sea Inside (Spanje) en Yesterday (Zuid-Afrika). Het is voor het eerst dat een film uit Zuid-Afrika is genomineerd voor een Oscar.

De gok van documentairemaker Michael Moore om zijn film niet in te zenden voor de beste documentaire-categorie, om zijn kansen op een nominatie voor beste film te vergroten, is verkeerd uitgepakt. Fahrenheit 9/11 kreeg uiteindelijk geen enkele nominatie. Voor beste documentaire zijn genomineerd: Super Size Me, Born into Brothels, The Story of the Weeping Camel, Tupac: Resurrection en Twist of Faith.

The Passion of the Christ kreeg drie nominaties, maar niet in de belangrijkste categorieën. De film kreeg nominaties voor camerawerk, make-up en muziek.

Shrek 2, The Incredibles en Shark Tale zijn genomineerd voor beste animatiefilm. Het liedje Accidentally in Love van de Counting Crows uit Shrek 2 werd genomineerd voor beste song.

Scenarioschrijver Charlie Kaufman is één van de kanshebbers op een Academy Award voor beste scenario (voor Eternal Sunshine of the Spotless Mind). In die categorie dingen ook Vera Drake (geschreven door regisseur Mike Leigh), The Aviator, Hotel Rwanda en The Incredibles mee.

De uitreiking van de Oscars vindt op 27 februari plaats in Hollywood. De show wordt gepresenteerd door Chris Rock.
De nominatie voor beste acteur was op zijn plaats hier!
Gebruikersavatar
Lexy
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 dec 2004, 13:12
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door Lexy »

Ben je dit zeker?

http://www.oscar.com/nominees/nominees.html

Hier staat ie toch niet bij...
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Was op zijn plaats geweest hier,

Bedoelde ik :) 1 woordje, wereld van verschil, sorry!
Gebruikersavatar
Lexy
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 dec 2004, 13:12
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door Lexy »

Pfff, zaak Alzheimer is er ook nie bij :cry:
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Het zou zeer verdiend zijn! Een goede film die de waanzin van Hitler's laatste dagen laat zien. Bovendien is het een enorme pluim voor de regisseur die met het maken van de film toch wat risico's heeft genomen.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Geheel op zijn plaats vind ik... het blijft één van de beste films die ik ooit heb gezien. Samen met "A Bridge Too Far" en "The Godfather" staat hij in mijn top drie films.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Plaats reactie