Herdenk de Februaristaking

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Herdenk de Februaristaking

Bericht door Roel R. »

Herdenk de Februaristaking

Op vrijdag 25 februari aanstaande wordt in Amsterdam zoals ieder jaar de Februaristaking 1941 herdacht.

De Februaristaking staat bekend als een wijdverbreid protest tegen het onmenselijke optreden van de Duiste bezetters en haar Nederlandse handlangers jegens joodse medeburgers.

De herdenkingen van de Februaristaking in de hoofdstad hebben door de jaren heen altijd in het teken gestaan van onderlinge solidariteit in onze samenleving, tegen discriminatie en antisemitisme.

Bescherming van democratische verworvenheden en mensenrechten is noodzakelijk om te komen tot een rechtvaardige maatschappij. Daarom is het in de grondwet verankerde gelijkheidsbeginsel zo belangrijk. Dit luidt:

'Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.'

Een ieder die dit grondrecht respecteert zal ook de vrijheid van menigsuiting hoog in het vaandel houden en uitdragen.

De Februaristaking van 1941 is de geschiedenis ingegaan als een inspirerende daad van solidariteit. Zij gaf indertijd velen hoop en vertrouwen. De staking van toen zal altijd een baken tegen onderdrukking en voor vrijheid zijn.

Het is tegen deze achtergrond dat wij u opwekken om op vrijdag 25 februari 2005 deel te nemen aan de herdenking bij de Dokwerker op het Jonas Daniël Meijerplein.

De aanvang van de herdenking in 16.45 uur en van het defilé om 17.00 uur.

Comité Herdenking
Februaristaking 1941 Gemeentebestuur
van Amsterdam
Oproep via: http://www.februaristaking.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Een mooi streven.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie