Paus vergelijkt abortus met holocaust

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Paus vergelijkt abortus met holocaust

Bericht door Sjoerd »

De rooms-katholieke kerk doet opnieuw van zich spreken. Paus Johannes Paulus II vergelijkt het plegen van abortus met de holocaust zoals deze werd uitgevoerd tijdens het regime van de nazi's in de Tweede Wereldoorlog. De kerkvorst bespreekt deze relatie in zijn nieuwste boek, dat binnenkort op de markt verschijnt.

Volgens de paus is het aborteren van levende nog ongeboren wezens een vorm van legale destructie in landen waar dit is toegestaan. Naast abortus uit de paus in zijn boek ook kritiek op het homoseksuele huwelijk. Hij hekel daarbij de druk van sommige parlementen om dit te legaliseren.

Het is niet voor het eerst dat een hoge katholieke functionaris abortus vergelijkt met het nazi-bewind. Vorige maand liet de Duitse aartsbisschop van Keulen van zich spreken. Hij betitelde abortussen als 'verschrikkingen', het resultaat van het arrogant afwijzen van God. "Op de eerste plaats zien we Herodus, die de kinderen van Bethlehem liet doden. Dan onder anderen Hitler en Stalin, die miljoenen mensen lieten vernietigen. En vandaag, in onze tijd, worden ongeboren kinderen bij de miljoenen omgebracht", zo zei de kardinaal toen.


(Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/51424 )
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Die kardinaal was Joachim Meisner, onder druk van joodse lobby had hij zich al verontschuldigd, vreemd dat de Paus nu hetzelfde zegt. Maar de reacties maken niets uit. Als een principe gerechtvaardigd is, is het er niet op uit om applaus te ontvangen. Een religie die beweert voor principes te staan kan ze niet heruitvinden al naar gelang de grillige trends in de maatschappij.
Maar ja, feitelijk heeft de Paus gelijk. Abortus uitvoeren is ook een leven wegnemen. Ik heb nooit kunnen verstaan hoe iemand abortus kan plegen. Als het kind zwaar misvormd en een pijnlijk of bewustloos leven zal leiden, ja, dan is het aangwezen. Maar tegenwoordig ... Hoe zat het ook alweer met die "abortusboot" uit Nederland, die naar Polen ging om daar vrouwen te aborteren? Gruwelijke affaire.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ik denk dat het tijd wordt voor het conclaaf, deze Paus is niet meer van deze tijd en bij de tijd...

Ik hoop dat de nieuwe paus iets moderner en minder zwart-wit denkt over bepaalde zaken. Al betwijfel ik dat uiteraard...
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Mijn echtgenote zegt altijd "als de paus maar vrouw geweest was.......
daar sluit ik me maar bij aan ;
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
posse
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 09 dec 2004, 13:42
Locatie: België

Bericht door posse »

mss moeten ze in de pers maar eens wat minder aandacht schenken aan de paus:

het is jammer dat zo'n oerconservatief persoon nog altijd een enorme invloed heeft op de politieke machtsverhouding binnen europa en ver daarbuiten!
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

het geloof is eigenlijk voor niets goed het doet meer slecht dan iets anders...

door het verbieden van het gebruik van de condoom zijn er onzettend veel aidsgevallen in Afrika terwijl dat makkelijk tegen te gaan is door gebruik van een condoom.

wanneer een jong meisje zwanger raakt en niet voor dat kind kan zorgen waarom zou ze dan geen abortus mogen plegen? Wie weet hoe dat kind er gekomen is en wat er aan vooraf ging ik denk dat de persoon in kwestie daar over moet beslissen en niet de maatschappij of anderen die daar hun bek voor moeten open trekken maar gewoon moeten dichthouden
het is ook die persoon die het laat uitvoeren die er haar/zijn leven lang mee moet leven dat dit gebeurd is....
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
posse
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 09 dec 2004, 13:42
Locatie: België

Bericht door posse »

trouwens, in dezelfde sfeer blijvend (abortus):

ga eens kijken naar 'Vera Drake'. Handelt over abortusproblematiek in het conservatieve Engeland van de jaren '50... Schijnt heel goed te zijn...
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Hoe was trouwens het gedrag van het Vaticaan tijdens de tweede wereldoorlog.

Volgens mij ook niet helemaal om over naar huis te schrijven. Het lijkt hier dus wat op de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Hoe kan je nu verwachten dat zo iemand serieus praat over dingen die hij zelf niet mag doen zoals sex

Ik ben persoonlijk tegen abortus maar soms moet het kunnen, de grens trekken is echter zeer moeilijk
Abortus als anticonceptie kan niet


Oh ja over de Paus tijdens de oorlog lees je hier
http://users.pandora.be/amarcord/selys/piuspa01.html
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

Marc 82 Recon schreef:het geloof is eigenlijk voor niets goed het doet meer slecht dan iets anders....
Dit is een gevoelige uitspraak, ik zelf ben erg gelovig, zoiets zeggen komt hard aan, ik trek me enorm op aan mijn geloof.
Marc 82 Recon schreef: door het verbieden van het gebruik van de condoom zijn er onzettend veel aidsgevallen in Afrika terwijl dat makkelijk tegen te gaan is door gebruik van een condoom.....
Slechts 16.6% van de afrikanen is Katholiek, dus de paus wordt gewoon als zondebok gebruikt door die perverse mannen. De kerk verbied ook het moorden en verkrachten en dergelijke, terwijl ze zich daar niks van aantrekken. De schuld op de kerk steken van zijn eigen misdaden is erg laag.
Marc 82 Recon schreef: wanneer een jong meisje zwanger raakt en niet voor dat kind kan zorgen waarom zou ze dan geen abortus mogen plegen? Wie weet hoe dat kind er gekomen is en wat er aan vooraf ging ik denk dat de persoon in kwestie daar over moet beslissen en niet de maatschappij of anderen die daar hun bek voor moeten open trekken maar gewoon moeten dichthouden
het is ook die persoon die het laat uitvoeren die er haar/zijn leven lang mee moet leven dat dit gebeurd is....
Abortus is moord, dit vind ik dus slechts in heeeel uitzonderlijke gevallen verantwoord (gevaar voor de moeder, gehandicapt kind,...)
Moord blijft voor mij immoreel in zulke situaties. Het is van de lafste soort die er is, het kind kan zich namelijk totaal niet verdedigen.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Veteraan schreef:Moord blijft voor mij immoreel in zulke situaties. Het is van de lafste soort die er is, het kind kan zich namelijk totaal niet verdedigen.
Is het niet beter dat dan dat het kind enkele maanden later in een vuilnisbak wordt gekieperd?
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

Voor mij is dat hetzelfde, ik word misselijk als ik dingen als dit lees, bestaat er dan geen respect meer voor het menselijk leven?
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

ach omdat ik nu op een andere thread tegen u in ben gegaan wilt u het ook nog op een paar andere blijkbaar...

ik ben ook gelovig alleen vind ik het instituut van de kerk oudbollig en totaal verouderd.

er zijn nog meer foute dingen gebeurd door de kerk ooit gehoord van de kruistochten dat is al wat langer geleden dan WOI en WOII eh dus zal sommige mensen niet zo uitmaken wat er toen gebeurd is...

en ik heb het niet alleen over de katholieke kerk ik heb het over het extreme geloof van verschillende godsdiensten zoals ook islam net zozeer als de kerk oorlogen voeren op basis van geloof is de grootste onzin ooit laat mensen geloven wat ze zelf willen.

Verkrachtingen moord misbruik van kinderen goh gebeuren die dingen nog niet altijd steeds op de dag van vandaag? misbruik van kinderen goh laat me daar de bek niet over opentrekken zelfs de kerkfiguren gaan er zich soms te beurt aan. En meestal word het dan maar onder de mat geveegd.

Abortus wanneer het neit nodig zou zijn is moord ja maar er zijn genoeg redenen om het te kunnen toepassen. zwangerschappen door misbruik, verkrachting, zieke / gehandicapte babytjes.


Toch raar hoe moord op twee manieren bekeken word. wanneer iemand een persoon vermoord is hij laf wanneer een soldaat zijn vijand op gruwelijke wijze vermoord is hij een held....
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Even voor alle duidelijkheid, Abortus is geen moord. Je mag in Nederland abortus laten plegen tot in de 24ste week van de zwangerschap. Na die tijd gaat het bewustzijn zich ontwikkelen. En dan is er pas sprake van een kind.

Voor die tijd is er geen bewustzijn, dus geen menselijk leven en ook geen moord.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Helemaal eens met Roel. Alhoewel abortus in mijn ogen slechts een laatste redmiddel is, vind ik het absoluut niet gelijk staan aan moord en al helemaal niet aan de holocaust. Het gaat hier om het wegnemen van cellen waarin nog helemaal niks te herkennen valt van een mens...
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Plaats reactie