WO2 op de televisie vandaag (5 mei 2003)

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

WO2 op de televisie vandaag (5 mei 2003)

Bericht door PPL »

Vanavond op Televisie twee belangrijke films over de Tweede Wereld Oorlog:

Om 20:30 op SBS6 "The Longest Day"
Afbeelding
Het verhaal over de invasie van de geallieerden in Normandië op 6 juni 1944 en de voorbereidingen die getroffen werden voor deze ongelofelijke actie. Nauwgezette reconstructie van deze bloedstollende Decision-Day, waarbij de Amerikaanse en Engelse troepen de Fransen helpen het hoofd te bieden aan het Duitse offensief.

Amerikaanse speelfilm uit 1962 .
Benjamin Vandervoort - John Wayne; Norman Cota - Robert Mitchum; Theodore Roosevelt - Henry Fonda; James Gavin - Robert Ryan.
Regie: Andrew Marton, Ken Annakin, Bernhard Wicki en Gerd Oswald.
Om 20:30 op Net5 "Anne Frank"
1939. De Joodse familie Frank is in Amsterdam gaan wonen, omdat ze niet verwachten dat Nederland zich in de dreigende oorlog zal gaan mengen. Dochter Anne krijgt voor haar verjaardag een dagboek, waarin ze haar gevoelens in deze turbulente tijd kan vastleggen. Dan, op 15 mei 1940, capituleert Nederland. Ze moeten in hun identiteitspapieren en op hun kleding duidelijk als Jood herkenbaar zijn. Als Vader Frank echter hoort dat de Duitsers alle Joden deporteren naar een werkkamp, besluit hij met het hele gezin onder te duiken

Rolverdeling: Ben Kingsley, Brenda Blethyn, Hannah Taylor-Gordon, Tatjana Blacher, Joachim Krél e.a.
Regie: Robert Dornhelm.

Vergeet ook niet het traditionle Defilé te Wageningen om 16:00 op Nederland Twee.
In Hotel de Wereld te Wageningen werd op 5 mei 1945 de formele capitulatie van de Duitse Strijdkrachten getekend.
Vanaf dat moment was de bevrijding van Nederland dus een feit !

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Longest Day heb ik vorig jaar gezien. Was wel goed.

Vanavond ga ik zeker naar Anne Frank kijken. Ik ben erg benieuwd wat die Amerikanen ervan gemaakt hebben.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Vroeger mocht ik nooit zo laat opblijven van mijn ouders om the longest day te zien :)
Ik ga hem denk ik wel ff kijken al is het alleen maar daarom :)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

nee word anne frank vanavond

de langste dag heb ik op videoband en wel 100 keer gezien(net als ene brug te ver).
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Ik hoop wel dat ze Anne en d'r familie Nederlands laten spreken en het Engels ondertitelen. Maar dat zal waarschijnlijk niet, die Amerikanen kennende.

Maar ja, als het verhaal zelf uiteindelijk maar goed verteld word.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Programma: Anne Frank Zender: Net 5 Tijdstip: 5-5-2003
20:30-00:05 Genre: Film Inhoud: dramafilm
1939. De Joodse familie Frank is in Amsterdam gaan wonen, omdat ze niet verwachten dat Nederland zich in de dreigende oorlog zal gaan mengen. Dochter Anne krijgt voor haar verjaardag een dagboek, waarin ze haar gevoelens in deze turbulente tijd kan vastleggen. Dan, op 15 mei 1940, capituleert Nederland. Ze moeten in hun identiteitspapieren en op hun kleding duidelijk als Jood herkenbaar zijn. Als Vader Frank echter hoort dat de Duitsers alle Joden deporteren naar een werkkamp, besluit hij met het hele gezin onder te duiken Jaar van premiere: 2001 Rolverdeling: Ben Kingsley, Brenda Blethyn, Hannah Taylor-Gordon, Tatjana Blacher, Joachim Król e.a Regisseur: Robert Dornhelm
Als ik die namen zo zie staan verwacht ik dat 't Engelstalig is.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Anne Frank kan me niet boeien en De langste dag hoort in zwart wit te zijn. De oorlog in kleur is zo vreemd. Vorig jaar was er een serie op TV met filmpje uit de oorlog in kleur, heel raar.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik heb Anne Frank gekeken.

Aangrijpend verfilmd moet ik zeggen, hoewel ik 't begin van de film erg zwak vond. De grootste afknapper was dat strand in 't begin dat volgens mij in een studio is gefilmd met waardeloze figuranten.

De film werd naar mate 't einde naderde steeds beter. Vanaf 't moment dat ze teruggetrokken waren in 't achterhuis was het erg boeiend om te kijken. Het einde erg dramatisch. Ik moet bekennen dat ik 'n brok in mijn keel had.

De mens was weer mooi in beeld in deze film :/
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

zoals je zelf al zei: mensen zijn egoïsten
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Ik heb gedeeltelijk Anne Frank gekeken, (een stukje dat ze net die kast aan de ingang van het Achterhuis maakten) en verder de Longest Day gekeken.

Die heb ik ook niet helemaal gezien, want ik ben nog ff bevrijdingsvuurwerk wezen kijken :-P
Plaats reactie