Helft Duitse jeugd kent holocaust niet

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ik wil je best geloven daar niet van, maar waarom betekent dat alleen de moord op 6 miljoen Joden en niet op de andere miljoenen die vermoord zijn tijdens hetzelfde tijdperk?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Omdat ze nu eenmaal de term "de holocaust" op de moord op zes miljoen worden hebben geplakt (voor de joden zelf "shoa"). Daar kan ik ook niets aan doen. Veel onderzoekers/boeken/websites tellen trouwens wel de Sinti en Roma slachtoffers mee als slachtoffers van de holocaust, anderen spreken dan weer over hun lot als een afzonderlijke holocaust. Daarnaast waren er natuurlijk nog de homoseksuelen, Jehova's getuigen, politieke gevangenen, russische gevangenen, enz. Ze kwamen allemaal in de kampen terecht. Maar of men het nu één holocaust noemt of verschillende, het is eigenlijk niet belangrijk. Ze hebben allemaal evenzeer geleden.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Harro schreef:Begin jij nu ook al: leer de Van Dale eens goed te interpreteren.

Het woord holocaust betekend algehele vernietiging. Natuurlijk, het woord is veel ouder dan 60 jaar. Het werd niet speciaal bedacht in 1945 om een naam te geven aan wat er gebeurd was.

Echter, waar het WO2 betreft slaat de term "de holocaust" op de vernietiging (de poging daartoe) van de joden door de nazi's. In die context - WO2 - slaat het alléén op de joden en niet op de andere slachtoffers.
Ook zigeuners werden massaal vernietigd....

gneh...harro aangevuld.. })
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Wat denk je dat Sinti en Roma zijn? :roll:
Harro schreef:Veel onderzoekers/boeken/websites tellen trouwens wel de Sinti en Roma slachtoffers mee als slachtoffers van de holocaust, anderen spreken dan weer over hun lot als een afzonderlijke holocaust.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Tegenwoordig wordt elke vraagstelling onderzocht aan de hand van een enquête. Elke dag worden we verrast door nieuwe opzienbarende uitslagen, maar hoe betrouwbaar zijn deze? Zijn het simpele steekproeven of zeer uitgebreide en degelijke onderzoeken?

Hebben deze jongeren bijvoorbeeld serieus de vragen beantwoord, was de vraagstelling correct, weten ze misschien wel wat de Endlösung, de Shoah of de jodenvervolging is? Kortom: volgens mij is een enquête niet altijd betrouwbaar en in dit geval betwijfel ik of de Duitse jeug hier echt zo slecht van op de hoogte is.

In ieder geval maak ik me er niet druk om want morgen krijgen we misschien in een zelfde soort enquête te horen dat men liever roze dan blauw bloemetjes op het toiletpapier wil...
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
posse
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 09 dec 2004, 13:42
Locatie: België

Bericht door posse »

Wel, hoe het in Duitsland zit weet ik niet, maar ik geef les en ik moet zelf jammergenoeg vaststellen dat een heleboel (de helft is wel overdreven) jongeren totaal geen beeld kunnen vormen van de Holocaust. 6 miljoen doden weten ze niet, ze weten alleen dat het om joden ging, bij kampen kunnen ze zich weinig voorstellen, ... eigenlijk een beetje triet, niet?!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ach, dan hebben we het nog niet over de leerlingen die de massamoord als iets positiefs zien. En dat zijn er niet weinig.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
posse
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 09 dec 2004, 13:42
Locatie: België

Bericht door posse »

@ Harro, inderdaad !
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Harro schreef:Ach, dan hebben we het nog niet over de leerlingen die de massamoord als iets positiefs zien. En dat zijn er niet weinig.
Euh, Harro, in welke leeftijdsklasse dan ?
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Ach, dan hebben we het nog niet over de leerlingen die de massamoord als iets positiefs zien. En dat zijn er niet weinig.
ongelooflijk, :( ik wist dat het niet geweldig gesteld was met de wetenschap over de Holocaust bij de jeugd, maar hier schrik ik toch van.

kun je mischien een voorbeeld geven ?, wat zegt zo'n kid dan ?
hoe komen ze op het idee?
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Dat kunnen leerlingen van 6 tot 18 zijn, wat er zo op school zit. Ik merk dat het elke keer weer moeilijk is om vooral mijn marokkaanse leerlingen uit te leggen dat hun afkeer tegen de Israelische politiek absoluut geen reden mag zijn om de holocaust goed te keuren. Want die reden kom ik heel vaak tegen. Let wel: dit is voor een deel natuurlijk gewoon ondoordacht puberaal gedrag in combinatie met gebrekkige kennis van de Nederlandse geschiedenis.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Harro schreef:Dat kunnen leerlingen van 6 tot 18 zijn, wat er zo op school zit. Ik merk dat het elke keer weer moeilijk is om vooral mijn marokkaanse leerlingen uit te leggen dat hun afkeer tegen de Israelische politiek absoluut geen reden mag zijn om de holocaust goed te keuren. Want die reden kom ik heel vaak tegen. Let wel: dit is voor een deel natuurlijk gewoon ondoordacht puberaal gedrag in combinatie met gebrekkige kennis van de Nederlandse geschiedenis.
Je staat er versteld van... :shock:
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Versteld staan? Niet echt. Het zijn pubers. Bedenk dat bv. de zgn. "Lonsdale jongeren" hetzelfde gedrag vertonen: gebrekkige kennis, puberaal gedrag en een grote afkeer tegen een andere groep geeft eenzelfde asociaal gedrag. Pubers zetten zich nu eenmaal graag af en schoppen dan tegen heilige huisjes.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Kilroy
Lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 16 jan 2005, 20:35
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Kilroy »

Harro schreef:Versteld staan? Niet echt. Het zijn pubers. Bedenk dat bv. de zgn. "Lonsdale jongeren" hetzelfde gedrag vertonen: gebrekkige kennis, puberaal gedrag en een grote afkeer tegen een andere groep geeft eenzelfde asociaal gedrag.
Mooie definitie voor hetgeen wij in Vlaanderen catalogeren onder de naam PVDA (vroegere AMADA), resp. Partij van De Arbeid en Alle Macht Aan De Arbeiders. Links extremisme op zijn gevaarlijkst...
:shock:
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Dat lijken mij toch geen pubers, wel? :?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie