Michiel Smit niet welkom op 5 mei-festivals

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Michiel Smit niet welkom op 5 mei-festivals

Bericht door Sjoerd »

De leider van Nieuw Rechts, Michiel Smit, is niet welkom op de Bevrijdingsfestivals in Assen en Groningen. Hij was daar uitgenodigd om mee te doen aan debatten, maar door dreigementen uit extreem-linkse hoek hebben de festivals de uitnodiging ingetrokken.

De voorzitter van de stichting Drentse 5 mei-viering, Hans Lohrengel, bevestigt dat Smit niet meer welkom is en dat het besluit 'onder druk' is genomen: ''Via internet werd door antifascisten opgeroepen tot acties tegen Smit. We zitten in Assen met vijf podia, er lopen veel kinderen rond. We willen geen risico lopen''. Tjeerd van Dekken die de debatten heeft geprogrammeerd zegt: ''Ik ben de afgelopen 48 uur door bepaalde types niet bepaald prettig behandeld. Dat waren types die tegen de komst van Smit waren, ja.''

Smit zelf is woedend over het intrekken van de uitnodiging: ''De Bevrijdingsfestivals wijken voor methoden waarmee de fascisten ook groot geworden zijn.'' De Nieuw Rechts-voorman is niet van plan om weg te blijven. ''Ik kom gewoon. Als ik niet als spreker welkom ben, dan maar als gast.''

In 2004 werd Smit ook al de toegang tot Groningen ontzegd. Toen was hij uitgenodigd door de Groningse Studentenvereniging Internationale Betrekkingen. Zij zegden de afspraak mede af omdat er op internet werd opgeroepen tot acties tegen Smit.
Nu ben ik geen voorstander van Michiel Smit, maar de reden waarom hij hier geweigerd wordt vindt ik wel stuitend. Het kan toch niet zo zijn dat een klein groepje extremisten (links of rechts) gaat bepalen welke debatten er gevoerd worden?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ik vind het nogal laf van de stichting Drentse 5 mei-viering. Ook ik ben geen fan van Michiel Smit, maar wat hier gebeurt kan niet door de beugel. Hij is ook een politicus en hoe ridicuul of stuitend zijn ideëen soms zijn - waarom zou je zwichten voor dreigementen?
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ik zou Michiel Smit gewoon uitnodigen en laten komen. Wat hij zegt raakt toch kant noch wal, hij gooit altijd alles op de Marokkaanse jongeren. Laat zo'n man vertellen hoe hij over zaken denkt, dan is hij minder gevaarlijk dan wanneer hij een soort 'status-aparte' krijgt. Dan maakt hij van zichzelf een soort symbool voor het verdrukte vaderland, een Nederlandsche martelaar. Dat is precies wat Smit wil, maar door zijn publieke optredens nooit zal krijgen, daar zijn redevoeringen eentonig en inhoudloos zijn en hij geen alternatief of oplossing voor de huidige problemen kan bieden.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

idd je moet nooit ingaan op dreigingen van extreme partijen; want dan laat je je de wet dicteren.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie