Twee Japanners verschuilen zich sinds WOII in Filipijnen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Twee Japanners verschuilen zich sinds WOII in Filipijnen

Bericht door Roel R. »

Gepubliceerd op: 27 mei 2005

In de Filipijnen zijn twee mannen opgedoken, die zeggen dat ze Japanse soldaten zijn die zich sinds de Tweede Wereldoorlog hebben verscholen in de bergen op het zuidelijke eiland Mindanao. De twee kwamen vrijdag niet opdagen in een hotel op Mindanao, waar ze hadden afgesproken met Japanse diplomaten.

De Japanners werden vorig jaar september ontdekt door een landgenoot die voor zaken op Mindanao was. De voorzitter van een Japanse veteranenorganisatie, Goichi Ichikawa, zei de regering in februari op het bestaan van de mannen te hebben gewezen. De twee zouden al lang naar Japan hebben willen terugkeren, maar dat niet hebben gedurfd uit angst dat ze voor de krijgsraad gebracht zouden worden. Ze zouden in de Tweede Wereldoorlog na een wandeling in de bergen hun eenheid niet hebben kunnen terugvinden.

Het Japanse persbureau Kyodo meldde dat de op Mindanao opgedoken mannen mogelijk de 87-jarige Yoshio Yamakawa en de 83-jarige Tsuzuki Nakauchi zijn. Ichikawa zei te hebben begrepen dat er zeker drie Japanse soldaten in de bergen van Mindanao wonen.

In 1974 werd in de Filipijnse bossen een Japanse soldaat gevonden die dacht dat de oorlog nog bezig was. Zijn voormalige commandant moest eraan te pas komen om hem ervan te overtuigen dat de oorlog was afgelopen
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

In 1974 werd in de Filipijnse bossen een Japanse soldaat gevonden die dacht dat de oorlog nog bezig was. Zijn voormalige commandant moest eraan te pas komen om hem ervan te overtuigen dat de oorlog was afgelopen

Dat verhaal kon ik al. Echt wonderbaarlijk. Stel je voor hoe die heeft geleefd al die jaren :O
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Ongelooflijk eigenlijk zulke verhalen.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Echt, die mensen zijn toc hecht gediciplineerd !!

Trouwens ook een cultuurshock hé... kom je na 60 jaar alleen maar bomen en takken en dieren gezien te hebben terug.
Masaal grote gebouwen, auto's
echt een schok
zoiets kun je je echt niet voorstellen hé...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Ja, stel je voor die mannen weten niet wat hun overkomt. Internet, TV, we zijn op de maan geland. Dan denk je toch echt dat je bent het dromen.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Hehehe, die geloven je niet eens als je dat zegt.

Maar het blijft zielig (hele leven %^%$%&##)
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

?
Het eiland Mindanao is een grote trekplijster van toeristen....? :S(las ik ergens dan)
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Brianlinden schreef:?
Het eiland Mindanao is een grote trekplijster van toeristen....? :S(las ik ergens dan)
Ze zijn de bergen er ingetrokken en durfden niet teruggaan omdat ze anders voor de krijgsraad konden verschijnen dus de kans dat ze niet heel het eiland gezien hebben is groot...
Ik vraag me wel af waar de militaria die ze hebben gaan blijven, lijkt me echt intressant voor een museum!
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

:lol: Dit doet me dus zo denken aan een van die filmpjes van Laurel & Hardy, waarin Laurel een Britse soldaat is die het einde van de oorlog nooit te horen krijgt en maar heen en weer blijft marcheren in de 'loopgraaf'. Als men er weet ik hoeveel later achterkomt, marcheert hij daar nog steeds, die loopgraaf meters diep door het jarenlange gemarcheer... geweldig..
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

In 1974 werd in de Filipijnse bossen een Japanse soldaat gevonden die dacht dat de oorlog nog bezig was. Zijn voormalige commandant moest eraan te pas komen om hem ervan te overtuigen dat de oorlog was afgelopen
Als je al 29 jaar in een bos rondloopt en geen soldaat meer hebt gezien, en geen schot meer hebt gehoord. Dan moet het toch wel eens in je gedachten opkomen dat de oorlog voorbij is he. :P
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Op een eiland in de bergen, wss een eiland dat niet echt taktish is...
:roll:

@Sbf.koch, jup echt zalig filmpje hé :lol: die berg rantsoen blikken :lol:
En dan dat vliegtuig dat voorbij komt... met het machinegeweer erop :)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Simon schreef:Op een eiland in de bergen, wss een eiland dat niet echt taktish is...
:roll:

@Sbf.koch, jup echt zalig filmpje hé :lol: die berg rantsoen blikken :lol:
En dan dat vliegtuig dat voorbij komt... met het machinegeweer erop :)
haha die is cool ja:D en dan staat ie in de krant :D Mooie film en dan die wagen met die automatische deur :D zalig
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Dit doet me dus zo denken aan een van die filmpjes van Laurel & Hardy, waarin Laurel een Britse soldaat is die het einde van de oorlog nooit te horen krijgt en maar heen en weer blijft marcheren in de 'loopgraaf'. Als men er weet ik hoeveel later achterkomt, marcheert hij daar nog steeds, die loopgraaf meters diep door het jarenlange gemarcheer... geweldig..
Weet iemand hoe deze aflevering heet? Ik heb laatst namelijk alle Laurel en Hardy films gekregen van iemand, ik heb ze alleen nog niet allemaal gekeken. En bij die paar die ik heb gekeken lag ik dubbel van het lachen. Die zijn echt grappig die jongens. _/-\o-
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Komt die dan ook niet terug bij één van zen beste kameraden? in een veteranen kamp ofzoiets, zonder been enzo... :)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Simon schreef:Komt die dan ook niet terug bij één van zen beste kameraden? in een veteranen kamp ofzoiets, zonder been enzo... :)
Hahaha in die rolstoel :D :D ja dat is in die
Plaats reactie