Fabriek van Schindler wordt museum

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Fabriek van Schindler wordt museum

Bericht door Roel R. »

Gepubliceerd op: 28 juni 2005

WARSCHAU - De vervallen voormalige Poolse fabriek van Oskar Schindler, die tijdens de Tweede Wereldoorlog ongeveer 1200 joden redde, wordt een kunstmuseum. Dat zei loco-burgemeester Tadeusz Trzmiel van Krakow dinsdag namens de gemeenteraad.

"De oprichting van een museum in deze historische fabriek is onderdeel van een rehabilitatie van het industriële gebied van Zablocie'', aldus Trzmiel tegen het Poolse persbureau PAP. De gemeenteraad moet het ongeveer 1,15 miljoen euro kostend project nog goedkeuren.

De financiering is nog niet helemaal rond. De gemeente van de zuidelijke stad hoopt Europese fondsen aan te boren voor het museum, dat naast werken van moderne kunst ook een permanente tentoonstelling over de Duitse industrieel Oskar Schindler zal huisvesten.

Schindler stelde joden in zijn fabriek te werk en redde ze daarmee van een gewisse dood. De Amerikaanse regisseur Steven Spielberg verfilmde het verhaal en de rolprent Schindler's List werd deels gedraaid in de fabriek in Krakow. De film werd overladen met Oscars.

Bron: ANP
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

ik vind dat de plaats geschikter zou zijn als holocaust museum.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Top, echt heel goed! Daar ga ik een keer naartoe :)
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

ja ik ga er ook zeker ooit is naar toe, film was mooi, maar de rest moet ook erg informatief zijn.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Eigenlijk vind ik het wel goed dat ze het niet gebruiken als holocaust museum. Uiteindelijk heeft toch een aantal mensen door oorlog overleefd doordat ze daar werken. Het hadden er weliswaar meer kunnen zijn, maar het is iets positiefs.
Daarnaast verwacht ik dat de holocaust wel terug zal komen in de tentoonstelling over Schindlers leven.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Plaats reactie