Scholieren krijgen straf voor brengen van Hitlergroet

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gesloten
Major Winters
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2005, 01:54
Contacteer:

Bericht door Major Winters »

Even mijn visie op het verhaal:

Vind je dit een erge straf?
Een boek lezen
naar een muzeum gaan
en een film kijken?

persoonlijk zou ik het niet erg vinden als ze mij zoon "straf" opzouden leggen.
Dit is geen straf
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

wehrwulf schreef:
Simon schreef:Wherwulf gij hebt het altijd over swatsika's... daar gaat het nu niet over...
het ga om de hitlerGROET
heel wat anders dan swatsika's afplakken

je verdraaid zowat alles
swatsika's mogen van mij natuurlijk aanwezig zijn
maar om de hitlergroet te brengen op publieke voorstellingen etc :shock:
Hallo.............
Ik verdraai zowat alles???????
Maar het over nog laat op zijn,dat was gewoon een geintje joh.
Waarom niet de hitler groet brengen op publieke voorstellingen?
Je moet het wel vermelden natuurlijk, maar er zijn al lieden de raar gaan doen bij het zien van een duitse helm met een swastika.
Of bij het zien van een auto met duits kenteken.
Het is al zo lang geleden........moet je dan raar gaan doen bij het zien van de hitler groet?
Vergeet niet dat de swastika door Hitler is afgekeken van het Romeinse rijk en ook nog overeenkomt met het hindoestaanse kruis.
De Hitlergroet is heel wat anders, het laat zien dat je Hitler volledig steunt. Hem hondstrouw bent.
Ik vind niet dat je het hakenkruis kan vergelijken met de Hitlergroet.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

inderdaad Dodo, zoals Robin dat al aanhaalde.
En dat is ook zo, een swatsika zegt minder dan een hitlergroet!
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Het is al zo lang geleden........moet je dan raar gaan doen bij het zien van de hitler groet?
ja goei excuus jonge... :roll: :?
de ideeen vna Hitler zijn tot op de dag van vandaag niet vergeten hoor.... moest je dat denken
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Major Winters schreef:Even mijn visie op het verhaal:

Vind je dit een erge straf?
Een boek lezen
naar een muzeum gaan
en een film kijken?

persoonlijk zou ik het niet erg vinden als ze mij zoon "straf" opzouden leggen.
Dit is geen straf
ook dat is zeer juist Winters!

zoals ik al gezegd had, hadden er veel ergere straffen kunnen zijn, zoals een directe schorsing etc
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Het is al zo lang geleden........moet je dan raar gaan doen bij het zien van de hitler groet?
Ach ja, laten we dan maar opnieuw beginnen met het deporteren van 'ongewenste elementen'. Denk dat sommigen hier daar wel blij mee zijn...
Onder het motto: "Het is al zo lang geleden".
60 jaar op de wereldgeschiedenis is niet lang, enorm kort eigenlijk.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Major Winters schreef:Even mijn visie op het verhaal:

Vind je dit een erge straf?
Een boek lezen
naar een muzeum gaan
en een film kijken?

persoonlijk zou ik het niet erg vinden als ze mij zoon "straf" opzouden leggen.
Dit is geen straf
Een straf dient in mijn ogen in de eerste plaats om ervoor te zorgen dat de overtreder tot inzicht komt. Een straf als pure represaille haalt weinig uit. Voor mij is dit wel een straf, en een goede.

Stel je bijvoorbeeld maar eens voor dat die jongens door een boek te lezen of een film te kijken oprecht geïnteresseerd geraken in de oorlog. Zo zitten er hier meer dan één, gok ik.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Persoonlijk vind ik het een goede straf. Als ik soms zie wat bij ons in het dorp gebeurd, daar zeggen ze ("ze" zijn de neo-nazi's/meelopers/lonsdale figuren) geen hoi meer, maar doen ze gewoon de hitlergroet uitbrengen. Ik bedoel, iemand met een BEETJE verstand weet toch wel dat je dit beslist niet moet doen in het openbaar?! Ze hebben mij in iedergeval wel te pakken, meer om het feit DAT ze het doen en niet eens weten WAAROM ze het doen!

Deze mensen zouden precies dezelfde straf moeten krijgen. Zoals eerder gezegd hier: Veel beter dan 100 maal zinnetjes opschrijven, nu steek je er nog wat van op!
Als mensen nu die jongeren gaan verdedigen van: Ja het zijn pubers, ze testen uit. Dan is dit, om een hitlergroet te doen, toch wel zeer ongepast om iets uit te proberen! Wat voor nut heeft het überhaupt om dat te doen?

Als men nu hierop antwoord:
"ja, stoer doen voor hun kameraden" Wat IS stoer doen als 'iedereen' in de kring van hun het al doet? Dan is dat toch niet meer stoer? Dan is dat de normale gang van zaken geworden, zonder dat ze weten waar het nu werkelijk voor staat!

*off-topic: Wehrwulf, je verdraaid inderdaad alles, niet alleen in dit topic*
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Dodo schreef:Vergeet niet dat de swastika door Hitler is afgekeken van het Romeinse rijk en ook nog overeenkomt met het hindoestaanse kruis.
De Hitlergroet is heel wat anders, het laat zien dat je Hitler volledig steunt. Hem hondstrouw bent.
Ik vind niet dat je het hakenkruis kan vergelijken met de Hitlergroet.
De Hitlergroet is anders ook niet uit de lucht komen vallen hoor :wink:
Der Hitlergruß war seit etwa 1925 die übliche Grußform in den nationalsozialistischen Kreisen des Deutschen Reichs. Hitler hatte die Symbolik von Mussolini kopiert, der seinen Gruß wiederum auf den "saluto romano" (römischer Gruß) aus der Zeit des Römischen Reiches zurückführte, aber auch aus seiner österreichischen Heimat mitgebracht, wo "Heil" als Gruß unter Freunden verwendet wurde (und in Teilen noch heute verwendet wird), so wie in Bayern das "Servus".

Bron: Wikipedia
Qua symboliek zit er dus naar mijn mening geen verschil tussen een hakenkruis en de Hitlergroet. Als re-enactment het zo authentiek mogelijk naspelen van de geschiedenis is, horen zowel de swastika als de Hitlergroet daarbij. Wanneer een serieuze re-enactor met degelijke en objectieve kennis van de geschiedenis dus de Hitlergroet brengt, heb ik daar geen probleem mee. Ik ben alleen bang dat ook foute figuren graag Duits re-enacten en dan wordt het een ander verhaal. Maar dat is meer kritiek op re-enactment an sich.

Over de straf van deze jongens. De Hitlergroet brengen naar deze camera's zie ik nog steeds als tamelijk onschuldig. Behalve dat ze denken grappig of stoer te zijn, bedoelen ze hier vermoedelijk niks mee in tegenstelling tot de figuren die Jurryt noemt die de Hitlergroet gewoon gebruiken als hun dagelijkse manier van begroeten. Dit zijn de figuren die aangepakt moeten worden en niet een groepje jongens die zich slechts kinderachtig gedragen. Dat zelfs de media dit breed uitmeet vind ik nogal overdreven.

Overigens ga ik er dan vanuit dat deze gestrafte jongens verder geen verleden hebben van extreem-rechtse uitingen. Is dat wel het geval dan is de straf inderdaad terecht en hopelijk zinvol.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

KevinP schreef:Overigens ga ik er dan vanuit dat deze gestrafte jongens verder geen verleden hebben van extreem-rechtse uitingen. Is dat wel het geval dan is de straf inderdaad terecht en hopelijk zinvol.
Als het niet het geval is doet het de jongeren (hopelijk) toch twee keer nadenken bij het in contact komen met extremisme. Zinvol genoeg :)
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

antwerpx schreef:Als het niet het geval is doet het de jongeren (hopelijk) toch twee keer nadenken bij het in contact komen met extremisme. Zinvol genoeg :)
Misschien onderschat ik wel de reden waarom deze jongens de Hitlergroet brengen, maar ik zie hun gedrag niet als 'in contact komen met extremisme'. Wat zou hun boodschap nou geweest zijn behalve dat ze grappig wilden zijn?

Deze jongens zullen overigens van deze straf echt niet dommer worden en dit strafproject is uitermate geschikt voor meerdere jongeren die zich extreem-rechts of racistisch uitlaten. Ik denk alleen dat het gedrag van deze jongens gewoon een beetje opgeblazen wordt.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

KevinP schreef:
antwerpx schreef:Als het niet het geval is doet het de jongeren (hopelijk) toch twee keer nadenken bij het in contact komen met extremisme. Zinvol genoeg :)
Misschien onderschat ik wel de reden waarom deze jongens de Hitlergroet brengen, maar ik zie hun gedrag niet als 'in contact komen met extremisme'. Wat zou hun boodschap nou geweest zijn behalve dat ze grappig wilden zijn?
Ik doelde op de toekomst. Met een hoop culturele/historische bagage sta je denk ik toch iets kritischer tegenover dat soort zaken.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

antwerpx schreef:Ik doelde op de toekomst. Met een hoop culturele/historische bagage sta je denk ik toch iets kritischer tegenover dat soort zaken.
Helemaal met je eens. Het zou erg goed zijn als ze dit project omvormden tot een leerproject voor alle middelbare scholieren. Kun je gelijk een les erin verwerken over rechts-extremisme in een poging om te voorkomen dat leerlingen de Hitlergroet brengen in de Efteling :wink:
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

KevinP schreef:
Dodo schreef:Vergeet niet dat de swastika door Hitler is afgekeken van het Romeinse rijk en ook nog overeenkomt met het hindoestaanse kruis.
De Hitlergroet is heel wat anders, het laat zien dat je Hitler volledig steunt. Hem hondstrouw bent.
Ik vind niet dat je het hakenkruis kan vergelijken met de Hitlergroet.
De Hitlergroet is anders ook niet uit de lucht komen vallen hoor :wink:
Der Hitlergruß war seit etwa 1925 die übliche Grußform in den nationalsozialistischen Kreisen des Deutschen Reichs. Hitler hatte die Symbolik von Mussolini kopiert, der seinen Gruß wiederum auf den "saluto romano" (römischer Gruß) aus der Zeit des Römischen Reiches zurückführte, aber auch aus seiner österreichischen Heimat mitgebracht, wo "Heil" als Gruß unter Freunden verwendet wurde (und in Teilen noch heute verwendet wird), so wie in Bayern das "Servus".

Bron: Wikipedia
Qua symboliek zit er dus naar mijn mening geen verschil tussen een hakenkruis en de Hitlergroet. Als re-enactment het zo authentiek mogelijk naspelen van de geschiedenis is, horen zowel de swastika als de Hitlergroet daarbij. Wanneer een serieuze re-enactor met degelijke en objectieve kennis van de geschiedenis dus de Hitlergroet brengt, heb ik daar geen probleem mee. Ik ben alleen bang dat ook foute figuren graag Duits re-enacten en dan wordt het een ander verhaal. Maar dat is meer kritiek op re-enactment an sich.

Over de straf van deze jongens. De Hitlergroet brengen naar deze camera's zie ik nog steeds als tamelijk onschuldig. Behalve dat ze denken grappig of stoer te zijn, bedoelen ze hier vermoedelijk niks mee in tegenstelling tot de figuren die Jurryt noemt die de Hitlergroet gewoon gebruiken als hun dagelijkse manier van begroeten. Dit zijn de figuren die aangepakt moeten worden en niet een groepje jongens die zich slechts kinderachtig gedragen. Dat zelfs de media dit breed uitmeet vind ik nogal overdreven.

Overigens ga ik er dan vanuit dat deze gestrafte jongens verder geen verleden hebben van extreem-rechtse uitingen. Is dat wel het geval dan is de straf inderdaad terecht en hopelijk zinvol.
Oh ja, stom.
Ik had vaker de Astrix en Oblix moeten lezen, daar zie je het ook.
Mijn vorige post kunnen jullie dan geheel negeren. KevinP heeft mij juist gecorrigeerd. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Major Winters
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2005, 01:54
Contacteer:

Bericht door Major Winters »

tja ze leren er wel wat van van de geschiedenis maar laat ze er dan een toespraak van houden voor een groot publiek waarom je GEEN hitlergroet moet doen.
Gesloten