Rome wil holocaustmuseum naast villa Mussolini

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Rome wil holocaustmuseum naast villa Mussolini

Bericht door Roel R. »

Uitgegeven op 03 augustus 2005 om 17:01 uur

(Novum/AP) - De Romeinse burgemeester en wethouders willen een holocaustmuseum bouwen naast de villa van de voormalige fascistische dictator Benito Mussolini. Woensdag maakte burgemeester Walter Veltroni bekend dat daartoe een stuk land is aangekocht naast de 19de-eeuwse Villa Torlonia, waarin Mussolini gedurende de periode van 1925 tot 1943 heeft gewoond.

Het te bouwen museum moet volgens Veltroni een plaats worden waar de herinnering aan de donkerste jaren uit de Romeinse en Italiaanse geschiedenis in leven kan worden gehouden. Italiaanse joden werden vanaf 1938 vervolgd, na de uitvaardiging van rassenwetten door Mussolini. In 1943 deporteerden Duitse soldaten bijna zevenduizend Italiaanse joden, van wie er 5.910 om het leven werden gebracht. Vanuit Rome werden ruim tweeduizend joden naar de concentratiekampen gestuurd.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik ben niet tegen dit museum en vindt het ook terecht en nuttig dat het er komt, maar het artikel is stemmingsmakerij;
"de donkerste jaren uit de Romeinse en Italiaanse geschiedenis"
Ik vraag mij af of de Romeinen dit ook zo vinden, die van de oudheid die Rome meerdere malen geplunderd en in brand hebben gezien en de huidige Romeinen en Italianen waarvan een groot gedeelte Mussolini nog aanbid (of dit terecht is buiten beschouwing)

Ik wil toch ook nog even aanhalen dat de Italiaanse rassenwetten wel zijn ingevoerd ter gelijkschakeling binen de As, maar dat de Italianen deze niet naleefden en er ook niet op gecontroleerd werd (uitzonderingen nagelaten) Pas tijdens de bezetting door de Duitsers werden de Joden massaal vervolgd en gedeporteerd.

Mussolini en het Italiaans Facisme hadden niets tegen Joden. Mussolini had zelfs voor een lange tijd een Joodse maitresse.
Tenslotte nog Mussolini aanhalend ( uit het boek Hitler & Mussolini The secret meetings)
"I know Mr. Hitler. He is an imbecile and a scoundrel; an endless talker. To listen to him speak is a real torture. You are much stronger than Hitler. In the future there will be no remaining trace of Mr. Hitler while the Jews will still be a great people... Mr. Htler ia a joke that will last only a few years."

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie