Bezoek Indonesië emotioneel voor Bot

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bezoek Indonesië emotioneel voor Bot

Bericht door Roel R. »

DEN HAAG/JAKARTA (ANP) - Minister Bot van Buitenlandse Zaken gaf het woensdag in Jakarta eerlijk toe: zijn bezoek aan de viering van 60 jaar onafhankelijkheid van Indonesië was ,,emotioneel''. Bot werd geboren in Batavia en zat tijdens de oorlog enige jaren in een jappenkamp.


NIOD-directeur Hans Blom noemde Bot eerder deze week ,,een Indische jongen met eigen kampervaring''. Volgens Blom was Bot daarom dé aangewezen persoon om namens Nederland spijt te betuigen voor het geweld tijdens de politionele acties en om 17 augustus 1945 ,,politiek en moreel'' te aanvaarden als onafhankelijkheidsdatum.

Bot deed dat maandag in een toespraak ter herdenking van de capitulatie van Japan in de Tweede Wereldoorlog. Hij herhaalde zijn boodschap dinsdag tijdens een toespraak in Jakarta.

Persoonlijke relatie

In redes ging de CDA-minister deze week uitgebreid in op zijn persoonlijke relatie met Indonesië. Hij sprak maandag in het Congrescentrum in Den Haag als minister van Buitenlandse Zaken, maar ook als ,,een kind van Indië''.

Bot vertelde over zijn kamptijd in Tjideng en zijn herinneringen aan de internering, aan het gedwongen vertrek van zijn vader naar de Birma-spoorlijn, aan het urenlang wachten en daarna buigen voor de kampcommandant en aan de honger. Dat is iets dat ,,denk ik, bij mijn generatie sterk voortleeft in de zin dat je niet snel iets weggooit wat nog enigszins eetbaar is'', zei Bot.

Bot beschreef ook hoe hij en zijn medegevangen in het kamp juichten toen het bericht binnenkwam dat de Amerikanen atoombommen hadden gegooid op Hiroshima en Nagasaki. ,,Ik denk nog steeds dat het een goede beslissing was van de Amerikanen. Anders was mijn vader niet teruggekeerd en waren wij er zelf ook aangegaan. Het zou veel meer slachtoffers hebben gekost.''
Plaats reactie