Voor tijdje terug ben ik in het bezit gekomen van een Nederlandse vooroorlogse zangbundel. Deze staat op naam en onderdeel.
Op de eerste pagina staat de volgende informatie:
DEZE BUNDEL BEHOORT AAN:
.. Boekhorst
5 Compaginie 6 Bataljon ...... ent
9 Peloton 20 Eskadron 7 Regiment
8 Batterij 3 Afdeeling 10 Regiment
Nu kan ik de voorletters van deze man niet lezen maar ik weet dat hij woonde in Arnhem. Op de puntjes voor "ent" staat niks ingevuld.
- Kan iemand mij meer vertellen over de eenheid waar hij bij zat? Hoe moet ik dat nu precies lezen?
- Weet iemand misschien iets meer over deze man?
Ieder beetje informatie wat interessant is om te weten is welkom. Alvast bedankt!
NL zangbundel, welk onderdeel?
- Nico Roelofs
- Lid
- Nico Roelofs
- Lid
- dvdhoven
- Lid
Op de puntjes zou ook Regim moeten staan.
De bovenste regel is de indeling bij de Infanterie
De tweede regel is de indeling bij de Cavalerie
De derde regel is de indeling bij de Artillerie
De getallen kunnen in de meeste gevallen gewoon niet reëel zijn.
20 Eskadrons lijkt me wel erg veel en 8 batterijen per Afdeling is zeker niet reëel. Een Afdeling bevat meestal 3 batterijen en die waren gewoon genummerd van 1 t/m 3
Wel vind ik het verloop bij de Cavalerie vreemd. Momenteel is een Eskadron ongeveer gelijk aan een Compagnie en ik had gedacht dat dat toen ook zo was.
De derde regel is de indeling bij de Artillerie
De getallen kunnen in de meeste gevallen gewoon niet reëel zijn.
20 Eskadrons lijkt me wel erg veel en 8 batterijen per Afdeling is zeker niet reëel. Een Afdeling bevat meestal 3 batterijen en die waren gewoon genummerd van 1 t/m 3
Wel vind ik het verloop bij de Cavalerie vreemd. Momenteel is een Eskadron ongeveer gelijk aan een Compagnie en ik had gedacht dat dat toen ook zo was.
Dick van den Hoven
- Nico Roelofs
- Lid
Kan dit betekenen dat hij bij de Infanterie, Calvalerie en Artllerie heeft gezeten?dvdhoven schreef:Op de puntjes zou ook Regim moeten staan.
De derde regel is de indeling bij de Artillerie.
Ja ik kwam er zelf ook niet uit al die getallen. Vond het er ook allemaal erg raar uitzien. Maar lijkt me sterk dat er aan dit boekje gerommeld is, want dit heb ik particulier bij iemand weg gehaald. Daar heeft het gewoon jaren in de kast gelegen. Ik zal ook eens bij die persoon gaan informeren of hij niet nog meer weet. Ik denk het haast niet want hij wist me toen ook al niet veel te vertellen.De getallen kunnen in de meeste gevallen gewoon niet reëel zijn.
- dvdhoven
- Lid
- Nico Roelofs
- Lid
Ja de onderdelen staan voorgedrukt en de onderdeelnummers zijn met de hand ingevuld. Het was gewoon een standaard boekje waarin men zijn gegevens kon zetten.dvdhoven schreef:Zijn die cijfers voorgedrukt of met de hand ingevuld? En is de rest wel gedrukt? Het kan nl ook zijn, dat het een soort invulformulier is, waarin mensen alleen nog de onderdeelsnummers hoefden in te vullen.
- Nico Roelofs
- Lid