welke divisie lag in baarlo gelegerd??

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Reca
Lid

welke divisie lag in baarlo gelegerd??

Bericht door Reca »

hallo,
Ik hoop dat dit het goede forum voor mijn vraag is anders mijn excuses.
Mijn vraag is namelijk, weet iemand welke divisie/legergroep er omstreeks oktober 1944 in Baarlo gelegerd lag? Het gaat me dan om een divisie/groep met 4 Tigers. Ik weet dus wel dat er hier 4 Tigers waren en ik weet ook praktisch zeker dat het niet om ss-ers gaat.
alle info is van harte welkom.
mvg
Rémy
----
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

gerard.bours@telenet.be

Misschien kan bovenstaand persoon u helpen?
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Waarom weet je zeker dat het om Tigers gaat? Kun je vermelden wat je weet en waarom? Tigers werden niet gebruikt in divisies (los van GD) maar op Korpsniveau in zgn. schwere Panzer-Abteilungen. Maar vier is heel erg weinig. Dat is slechts een Zug (peloton).
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Reca
Lid

Bericht door Reca »

hallo,
Nou jeeper704 ik zal hem zeker mailen. En tja Harro als antwoord op je vraag:
Ik weet dit zeker omdat ze langere tijd bij mijn overgrootouders ingekwartierd zaten,en mijn oma weet me te vertellen dat het om vier tigers ging (in een van hen heeft mijn oma zelfs uitgebreid mogen rondkijken!!) verder weet ik dat een van de crewleden 18 was en nog bij mijn overgrootmoeder stond te huilen omdat hij naar meijel moest om te vechten (hij is toen ook gestorven) Maar ook van een andere (in de 20) die mijn oma ten huwelijk heeft gevraagd (en hij kwam uit de buurt van Dortmund) Ik wil dus meer te weten komen over deze groep van vier tigers en proberen uit te vinden of iemand van deze groep nog leeft.
mvg
Rémy
----
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

Waarschijnlijk waren deze pantsers bedoelt voor het kleine Duitse offensief eind oktober vanuit Beringe richting Meyel-Asten en vanuit Nederweert richting Ospel- Asten. Aan deze aanval namen de
9e Pantserdivisie , 15e Pantsergrenadierdivisie en verschillende Fallschirmjager regimenten deel.
Maar of een van deze pantserdivisies Tigers had weet ik niet! Er wordt alleen gesproken over 50 Panters en 25 jagdpanters bij de 9e pantserdivisie>.
Omdat een van de soldaten die met je oma heeft gepraat het over Meijel heeft, moet het een van deze divisies zijn.

Hoop je hiermee geholpen te hebben.

mvg Jeroen
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

De genoemde eenheden hadden geen Tigers. Een hoogst merkwaardig vraagstuk.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Harro schreef:De genoemde eenheden hadden geen Tigers. Een hoogst merkwaardig vraagstuk.
Lijkt me niet.. vergeet niet dat Panthers, Jagdpanthers, Tigers en vaak zelfs PzKpfw IV's heel vaak 'Tiger' werden genoemd door zowel soldaten als burgerbevolking. Dit kwam door de enorme reputatie van het ding.
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Was er geen Schwere Panzerabteilung aan de 9. Panzerdivision toegevoegd toen?
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Sbf.Koch schreef:Lijkt me niet.. vergeet niet dat Panthers, Jagdpanthers, Tigers en vaak zelfs PzKpfw IV's heel vaak 'Tiger' werden genoemd door zowel soldaten als burgerbevolking. Dit kwam door de enorme reputatie van het ding.
Okay, maar dan nog hadden deze eenheden geen echte Tigers.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Jeeper704 schreef:Was er geen Schwere Panzerabteilung aan de 9. Panzerdivision toegevoegd toen?
Nee, absoluut niet.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Harro schreef:
Sbf.Koch schreef:Lijkt me niet.. vergeet niet dat Panthers, Jagdpanthers, Tigers en vaak zelfs PzKpfw IV's heel vaak 'Tiger' werden genoemd door zowel soldaten als burgerbevolking. Dit kwam door de enorme reputatie van het ding.
Okay, maar dan nog hadden deze eenheden geen echte Tigers.
Dat zeg ik ook niet :) Ik geef alleen een mogelijke verklaring voor de benaming 'Tiger' :wink:

Zelfde als dat Iraakse burgers niet zullen zeggen: We zagen 2 jaar geleden een colonne M1A2 Abrams voorbij rollen... zal eerder yankee-tanks worden ofzo :P
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

Ja idd raar, Mark IV tanks lijken in de schemering met pantserplaten aan de koepel wel iets op een Tiger. Jammer dat er geen fotos van zijn. De 9e pantserdivisie had een tijdelijke veldwerkplaats in de bossen van Haelen eind oktober tijdens het offensief. Daar wordt ook alleen maar over panters gesproken.
Laatst gewijzigd door jeroen1944 op 01 sep 2005, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
René_Venlo
Lid

Bericht door René_Venlo »

Meschien JaghtTigers?
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Een losgeslagen deel van een eenheid?

Er is een foto van een Königstiger genomen in Oberwampach tijdens het Ardennenoffensief, terwijl er in die sector (Brandenberger's 7. Armee) géén zware tanks opereerden (enkel Stug III, Hetzer en buitgemaakte Shermans).

Misschien een paar Tigers die daar door bepaalde omstandigheden verzeild geraakt zijn?
Kwam wel meer voor.

Alhoewel er dus wel degelijk andere tanks voor Tigers werden aangezien (cfr. de talrijke After-Action Reports).
vincent
Lid

Bericht door vincent »

René_Venlo schreef:Meschien JaghtTigers?
gezien de zeldzaamheid van het voertuig lijkt het me sterk dat hij juist daar zou zijn, er waren velen andere plekken waar het voertuig nodig was.
Ik heb er geen kracht meer voor
Plaats reactie