welke divisie lag in baarlo gelegerd??
- Harro
- Lid
- Jeeper704
- Lid
En geen eenheid met Beutepanzer in die regio actief?
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
- jeroen1944
- Lid
- jeroen1944
- Lid
- jeroen1944
- Lid
- Meijelse
- Lid
- Contacteer:
Duits tegenoffensief meijel dd 27 okt. 1944.
Panzer Regiment 10.
olv Luitenant-Kolonel Reich
Panzer Regiment 11.
comandant vervangen door Luitenant-Kolonel Bockhoff.
Panzer Aufklärungsabteilung 9.
olv Luitenant-Kolonel Bockhof.
Alle drie behorende tot de :
9e Panzer Division.
olv Generaal-Majoor Harald Freiherr von Elverfeldt
verder nam deel:
15e Panzer Grenadier Division.
olv Oberst Deckert.
Alle onderdelen vielen onder het 47e leger Korps.
olv Generaal von Lüttwitz.
In publicaties is sprake van mogelijke aanwezigheid van Tigers, maar bewijzen ontbreken. Ik ga ervan uit dat ik alle foto's aangaande de slag om Meijel gezien heb maar nog geen van een Tiger. Gealieerde soldaten hadden snel de neiging om van tigers te spreken. Verder heb ik een aantal AAR's van de 7th Armored Division waar onder andere opsommingen staan van eigen en duitse verliezen, en nergens sprake van Tigers.
Trouwens de fj namen feitelijk niet deel aan de aanval, maar gaven als het ware rugdekking.
Pas toen Model een aantal dagen later besloot om de pantserdivisies terug te trekken (uit angst om nog meer materiaalverlies) kwamen de fj over het kanaal en namen de posities in Meijel over.
werner
Panzer Regiment 10.
olv Luitenant-Kolonel Reich
Panzer Regiment 11.
comandant vervangen door Luitenant-Kolonel Bockhoff.
Panzer Aufklärungsabteilung 9.
olv Luitenant-Kolonel Bockhof.
Alle drie behorende tot de :
9e Panzer Division.
olv Generaal-Majoor Harald Freiherr von Elverfeldt
verder nam deel:
15e Panzer Grenadier Division.
olv Oberst Deckert.
Alle onderdelen vielen onder het 47e leger Korps.
olv Generaal von Lüttwitz.
In publicaties is sprake van mogelijke aanwezigheid van Tigers, maar bewijzen ontbreken. Ik ga ervan uit dat ik alle foto's aangaande de slag om Meijel gezien heb maar nog geen van een Tiger. Gealieerde soldaten hadden snel de neiging om van tigers te spreken. Verder heb ik een aantal AAR's van de 7th Armored Division waar onder andere opsommingen staan van eigen en duitse verliezen, en nergens sprake van Tigers.
Trouwens de fj namen feitelijk niet deel aan de aanval, maar gaven als het ware rugdekking.
Pas toen Model een aantal dagen later besloot om de pantserdivisies terug te trekken (uit angst om nog meer materiaalverlies) kwamen de fj over het kanaal en namen de posities in Meijel over.
werner
The first casualty of war is innocence
- Meijelse
- Lid
- Contacteer:
- jeroen1944
- Lid
-
- Lid
- jeroen1944
- Lid
- Meijelse
- Lid
- Contacteer:
What's in a name.
Jeroen, ik heb het een en ander maar stuur je wel een PB.
Zijn wel kopiëen uiteraard
, van Duitse kant heb ik nagenoeg niets.
Waar heb jij die info t.a.v. die sturmgeschutze vandaan, dit is nieuw voor mij. Nog even een kleine nuance aanbrengen in mijn eerdere post; er namen wel fj deel aan de aanval (Lehrregiment) maar dit was thv Ospel en ik had het over Meijel.
werner (Meijelse)

Jeroen, ik heb het een en ander maar stuur je wel een PB.
Zijn wel kopiëen uiteraard

Waar heb jij die info t.a.v. die sturmgeschutze vandaan, dit is nieuw voor mij. Nog even een kleine nuance aanbrengen in mijn eerdere post; er namen wel fj deel aan de aanval (Lehrregiment) maar dit was thv Ospel en ik had het over Meijel.
werner (Meijelse)

- Harro
- Lid
Op 31 oktober trok de 15. Panzergrenadier-Division zich terug over het Deurnes kanaal. Hun sector werd overgenomen door II./Fallschirmjäger-Regiment 24. Diezelfde dag begon de 9. Panzer-Division zich terug te trekken richting Venlo. Nog op 3 november schakelden de laatste Sturmgeschütze van de 9. Panzer-Division drie Churchills en twee Flailtanks uit in het mijnenveld bij Moostdijk. Zijn dit wellicht de mysterieuse StuG?jeroen1944 schreef:Er zijn ook een paar sturmgeschutze achtergebleven ter ondersteuning van de FJ toen het offensief afgebroken werd. Van welke eenheid waren deze??
Bron: Didden & Swarts - Brabant Bevrijd
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Meijelse
- Lid
- Contacteer:
Zou heel goed kunnen, je hebt info uit een boek dat al zeer lang heel hoog op mijn verlanglijstje staat, maar waar ik maar niet aan kan komen.Harro schreef: Op 31 oktober trok de 15. Panzergrenadier-Division zich terug over het Deurnes kanaal. Hun sector werd overgenomen door II./Fallschirmjäger-Regiment 24. Diezelfde dag begon de 9. Panzer-Division zich terug te trekken richting Venlo. Nog op 3 november schakelden de laatste Sturmgeschütze van de 9. Panzer-Division drie Churchills en twee Flailtanks uit in het mijnenveld bij Moostdijk. Zijn dit wellicht de mysterieuse StuG?
Bron: Didden & Swarts - Brabant Bevrijd
Trouwens wat die Tigers betreft; in G2, G3 journals van de 7th armored komen een aantal meldingen voor van Tigers (waaronder een melding van 4 stuks in Neerkant), maar ik zal eens verder zoeken naar aanwijzingen/bewijzen voor de aanwezigheid van Tigers oct/nov 1944 regio peel/maas.
werner