welke divisie lag in baarlo gelegerd??

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Onafhankelijke eenheden: naar mijn weten niet in deze sector.

Wat 107 betreft:
It takes seventeen trains to move the Brigade to its deployment area. The first elements (one Panzer-Kompanie, one Panzergrenadier-Kompanie and the Panzer-Pionier-Kompanie) of the Brigade are unloaded at the railroad station of Venlo in the evening of 18.09.1944. [...] He ordered Von Maltzahn to attack toward Eindhoven at first light the following morning.
Maar dat is één nacht (18 op 19 september) en Venlo is wel dicht bij Baarlo maar het lijkt mij toch onwaarschijnlijk.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

En een deel van een uiteengeslagen Kompagnie?
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Dan zou Baarlo kunnen. Op 30 september trekt 107 zich terug uit Oploo na een stevige clash met de 7th US Armored Division. Ze trekken zich terug op Overloon. Dan zit je nog verdomd ver van Baarlo. Maar daarna zakken ze via Overloon en Venray (Merselo) af naar Venlo. Mogelijk Panthers van Panzer-Abteilung 2107 die zich na het terugtrekken op Venlo ophielden in Baarlo? Dan klopt "oktober 1944" dus, hey, ik denk dat ik mijn dobber zie bewegen :mrgreen:
During October the Brigade suffers 182 casualties. On 31.10.1944 it has a strength of 1977 men, 8x Pz-IV, 11x Pz-V Panthers and 134x SPW. On 04.11.1944 It is finally withdrawn.
Ze hadden eind oktober, toen ze in de omgeving van Venlo lagen (en dus ook in de buurt van Baarlo!!!) nog 11 Panthers, en ze kwamen daar zeer zeker uiteengeslagen aan. Vier tanks van Panzer-Abteilung 2107 die in Baarlo uitkwamen na de terugtocht vanuit de sector Venray naar de sector Venlo?

Maar (!!!). Ze gingen daarna naar Kaldenkirchen (4 november 1944) en niet naar Meijel.

Overigens is dat ook mijn kanttekening bij de informatie van TS. Een heel gewone tanksoldaat die zo goed op de hoogte is van de orders dat hij precies weet dat ze naar Meijel gaan? Opmerkelijk.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

jeroen1944 schreef:Ja idd raar, Mark IV tanks lijken in de schemering met pantserplaten aan de koepel wel iets op een Tiger. Jammer dat er geen fotos van zijn. De 9e pantserdivisie had een tijdelijke veldwerkplaats in de bossen van Haelen eind oktober tijdens het offensief. Daar wordt ook alleen maar over panters gesproken.

8)
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

:?
jeroen1944
Lid

Harro schreef:Dan zou Baarlo kunnen. Op 30 september trekt 107 zich terug uit Oploo na een stevige clash met de 7th US Armored Division. Ze trekken zich terug op Overloon. Dan zit je nog verdomd ver van Baarlo. Maar daarna zakken ze via Overloon en Venray (Merselo) af naar Venlo. Mogelijk Panthers van Panzer-Abteilung 2107 die zich na het terugtrekken op Venlo ophielden in Baarlo? Dan klopt "oktober 1944" dus, hey, ik denk dat ik mijn dobber zie bewegen :mrgreen:
During October the Brigade suffers 182 casualties. On 31.10.1944 it has a strength of 1977 men, 8x Pz-IV, 11x Pz-V Panthers and 134x SPW. On 04.11.1944 It is finally withdrawn.
Ze hadden eind oktober, toen ze in de omgeving van Venlo lagen (en dus ook in de buurt van Baarlo!!!) nog 11 Panthers, en ze kwamen daar zeer zeker uiteengeslagen aan. Vier tanks van Panzer-Abteilung 2107 die in Baarlo uitkwamen na de terugtocht vanuit de sector Venray naar de sector Venlo?

Maar (!!!). Ze gingen daarna naar Kaldenkirchen (4 november 1944) en niet naar Meijel.

Overigens is dat ook mijn kanttekening bij de informatie van TS. Een heel gewone tanksoldaat die zo goed op de hoogte is van de orders dat hij precies weet dat ze naar Meijel gaan? Opmerkelijk.
Volgens mijn weten komen ze van Venray naar Venlo, niet door Baarlo, of ze moeten wel een heel eind hebben omgereden.
Misschien toch verdwaald.
Laatst gewijzigd door jeroen1944 op 07 sep 2005, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen1944
Lid

jeroen1944 schreef:
jeroen1944 schreef:Ja idd raar, Mark IV tanks lijken in de schemering met pantserplaten aan de koepel wel iets op een Tiger. Jammer dat er geen fotos van zijn. De 9e pantserdivisie had een tijdelijke veldwerkplaats in de bossen van Haelen eind oktober tijdens het offensief. Daar wordt ook alleen maar over panters gesproken.

8)
Laat maar ik ben in de war met posten....
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Ik zeg niet dat ze er doorheen komen, maar als je naar de sector Venlo terugtrekt ('s nachts ivm jabos) kun je zondermeer in Baarlo uitkomen.
Meijelse
Lid
Contacteer:

Bericht door Meijelse »

Ik citeer uit G2/G3 journals 7th armored division:
27 oct.

tele 87 Rcn D Trp to G-3 1130:

Column to vehicles crossing canal. Have fired on one tiger, spotted three more.

Tele S-2, 87 to G-3, 1235:

We lost two lt tks. Our trs are pinned down in Meijel by Mg fire. Panzerfausts (en tk bazookas) are reported. The tk we reported previousley as being knocked out (Msg 1150 to G-2) has been definitly identified as Mk VI........

Msg Div Arty to G-2:

4 Tiger Tks in Neerkant at 1755

87 to G-2, 1905:

D Trp forced to abandon 1 H/Tk, 1 1/4 ton containing Maplay, fairplay, and Div brevity code. B Trp reports 2 Mk VI's supporting Inf advance toward B Trp down rd running NW fr Meijel

En zo kan ik nog door gaan. Twee dingen, als ik alle meldingen optel krijg je wel heel veel tigers (hoewel het misschien soms meldingen betreft over dezelfde tks) en, zou je er gezien het aantal meldingen, toch niet vanuit moeten gaan dat er wel degelijk tigers deelnamen?????

werner
The first casualty of war is innocence
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Zoals al gezegd worden veel Duitse tanks voor Tigers aanzien.
Het kunnen er evengoed Panzer IVs geweest zijn of zo.

Als het Tigers waren, welke eenheid zou in de buurt kunnen hebben gezeten?
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Net even navraag gedaan: de schwere Heeres Panzer-Abteilung 506 was op dat moment in Nederland met Königstiger (!!!)

Ik zal opzoeken waar ze in oktober zoal zijn geweest!
Meijelse
Lid
Contacteer:

Bericht door Meijelse »

Jeeper704 schreef:Zoals al gezegd worden veel Duitse tanks voor Tigers aanzien.
idd, zoals ik eerder ook heb aangegeven.

Maar als een geallieerd rapport melding maakt van een zekere identificatie, hoe moet ik dat dan plaatsen in het kader van bewijs?:
Tele S-2, 87 to G-3, 1235:

We lost two lt tks. Our trs are pinned down in Meijel by Mg fire. Panzerfausts (en tk bazookas) are reported. The tk we reported previousley as being knocked out (Msg 1150 to G-2) has been definitly identified as Mk VI........
Ik blijf het moelijk vinden: geen foto's, van duitse zijde niets (wat niet verwonderlijk is), maar wel meldingen van geallieerden en burgers.
The first casualty of war is innocence
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Laten we ons speurwerk dan momenteel op schwere Heeres Panzer-Abteilung 506 richten. Wellicht vinden we dan iets. Herkende die oma een Tiger of eeh Königstiger?
Reca
Lid

.

Bericht door Reca »

Nou allereerst harstikke bedankt Harro voor het uitdiepen van dit onderwerp :D en de andere natuurlijk ook. maar toch twijfel ik of ze nu nog naar aanleiding van een model met zeker heid kan zeggen welke het is (panther,tiger,königstiger of nog wat anders) Maar dat van Meijel klopt zeker. Want die jongen was toen toch echt aan het huilen omdat hij naar Meijel moest (en dus later bleek daar ook is omgekomen) maar ik zou zeggen,houdt me aub op de hoogte en als ik nog ergens van dienst kan zijn, roep maar raak !! :P
mvg
Rémy
----
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Goed, schrap de schwere Heeres Panzer-Abteilung 506 maar weer van het lijstje. Midden oktober was deze eenheid terug in Duitsland om Aken te ontzetten.
Plaats reactie