ex - waffen SS'ers in het Franse vreemdelingenlegioen

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

Stijn schreef:Ha Dodo,

Wat je daar zegt is klinklare onzin. Geen Fransen in het Vreemdelingenlegioen.....laat ze het maar niet horen.
Neem maar van mij aan dat Fransen er ook zitten.
Nu is het wel zo dat er weinig Fransen zijn en op dit moment veel Oostblokkers.

Groet,

Stijn
Onzin? denk het niet... Er waren officieel geen Fransen toegelaten in het vreemdelingenlegioen... er waren wel Franse officieren... Er zaten er wel wat bij die (dat mochten ze dus) een nieuwe identiteit aanmaakten en zeiden dat ze uit België kwamen ed. zie film; Deserteur... mooie film over Vreemdelingenlegioen in Algerije!
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Ik denk dat je een verschil moet maken tussen de vrijwilligers en het beroepskader in het Legion Etrangere. De vrijwilligers bestaan uit mannen van diverse buitenlandse nationaliteiten, geen Fransen dus. Uiteraard zijn er wel Franse onderofficieren en officieren in het vreemdelingenlegioen.
Van de meer dan 20.000 Nederlandse SS-vrijwilligers kregen duizenden gratie toen zij in dienst traden van de Koninklijke Landmacht om in 1947 te vechten tegen de nationalistische beweging in Indonesië.

Deze stelling is wel wat overdreven, maar een paar honderd zijn het er wel geweest. Ook in Korea vochten voormalige Nederlandse Waffen-SS militairen, onderwie een ex Untersturmführer.
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Na WO2 had het legioen zelfs een heel regiment dat bijna geheel was bemand met Duitsers, en die deden het erg goed in Indochina vanwege hun ervaring met anti-partizanen acties (net als de Nederlandse ex-SSers in Indonesie, maar dat is een ander topic).
Bij de val van Dien Bien Phu werden velen gevangen genomen en de Oost-Duitsers kregen na verloop van tijd 'gratie' omdat het uiteindelijk 'misleide medecommunisten' waren.

Het 'leuke' is dat je zo'n beetje de politieke situatie in de wereld kan aflezen aan de bezetting van het legioen, na Spaanse burgeroorlog veel Spanjaarden,na WO2 veel Duitsers, na Joegoslavische Burgeroorlog veel Joegoslaven enz.
Voor veel mensen is het legioen toch nog steeds een laatste wanhoopsdaad

" Ils sont fils de France, nes par le sang recu, mais par le sang verse "
(vergeef me mijn franse spelling)
love4history
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2006, 16:01

Bericht door love4history »

Hallo,
Dat van die Vlaamse oud-SS'ers die in Korea vochten weet ik nog zo niet... In "Operatie in Korea Van 'Kamina' naar Imjin." Petra Gunst, Armand Philips, Benoît Verhaegen, Uitgeverij Lannoo ... vertelt men dat de vrijwilligers specifiek werden gescreend op hun al dan niet naziverleden en dat oud-oostfronters geweerd werden. (Er hebben zich er maar 4 gemeld trouwens) Michael, heb jij concrete namen of bewijzen voor oud-oostfronters die in Korea vochten?
Plaats reactie