De Abwehr

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gertos45
Lid

De Abwehr

Bericht door Gertos45 »

Hallo,

Ik ben hier een Engelstalig boek aan het lezen: The secret of D-Day", gaat voornamelijk over "the secret war', oftwel de spionneoorlog.

Admiraal Canaris, hoofd van de Abwehr, blijkt meer tegen Nazi - Duitsland te hebben gestreden, dan ervoor.

Veel informatie werd doorgespeelt aan geallieerde lanen die zouden overvallen worden (Nederland, België, de Balkan, ...)

Iemand een uitgesproken mening over die Admiraal en zijn spionagenetwerk?
Bigshot
Lid
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Canaris is toch vermoord?
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
dvdhoven
Lid

Bericht door dvdhoven »

Bigshot schreef:Canaris is toch vermoord?
Ja, zie http://www.dhm.de/lemo/html/biografien/CanarisWilhelm/
Dick van den Hoven
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Ja hij werd vermoord, door de Nazi's, maar pas een maand voor de algehele capitulatie.

Maar zoals ik in het boekje lees was het enorm slecht gestelt met de Duiste spionage diensten. Zij slaagden er niet in Agenten op Engelse bodem te laten werken. Ze dropten er enkele, maar die waren zeer slecht voorbereid, hadden verkeerde rantsoenbonnen op zak, klopten aan bij pub's, na elf uur dertig, enz...

Hoe kwam dat de Duiste spionagediensten zo incompetent waren?
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Ik zou even naar het Englandspiel kijken voor je denkt dat de Abwehr incompetent was.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
barry
Lid
Contacteer:

Bericht door barry »

-F.U.B.A.R-
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Harro schreef:Ik zou even naar het Englandspiel kijken voor je denkt dat de Abwehr incompetent was.
Harro was me voor. :lol:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Bigshot
Lid
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Ik zal het even nakijken, maar volgens mij had ene kolonel (?) Meyer, vlak voor D-day het gedicht ontdekt, dat voor het verzet de aankondiging van D-day betekende.

Hieruit blijkt ook dat ze niet dom waren.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Harro schreef:Ik zou even naar het Englandspiel kijken voor je denkt dat de Abwehr incompetent was.
Ja, je hebt gelijk. Het Englandspiel is me niet onbekend, het was een groot succes voor de Duiste contraspionage in Nederland.

Tot ze drie agenten 'lieten' ontsnappen en zo de boel in elkaar stuikte?

In de bezette gebieden haalde de Abwehr, Gestapo en de geheime dienst van de SS onder Shellenberg (?) grote succesen.

Hele verzetsorganisaties waren 'besmet' met geheime Duitse agenten, maar de weinige successen in Engeland, de VS (Daar hebben ze via ene onderzeeboot in 1942 8 man afgezet op VS bodem) 3 dagen heeft het geduurd voor deze 8 man opgepakt waren.

Een deel gaf direct zichzelf aan, en verraade zo de rest, zij waren niet op de hoogte van de Amerikaanse gewoontes en vielen direct door de mand...

Ik vind het een interessant onderwerp om over te praten op dit forum. Het is eens iets anders?
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Ik denk eerder dat het Englandspiel iets zegt over het falen van controles binnen de Engelse inlichtingendiensten.
Als ik me het goed herinner hebben de agenten die in handen van de Abwehr waren gevallen signalen genoeg gegeven, helaas zonder resultaat.

Dat was ook de reden dat er jarenlang is gesugereerd dat de agenten bewust geofferd zijn voor een afleidingsoperatie om het eigenlijke invasiedoel (Normandie) te maskeren.
De waarheid komt met de jaren
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Er zijn weer anderen die zeggen dat het "bewust offeren" onzin is, een slappe uitvlucht van de Britten was om hun eigen falen te maskeren.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Harro schreef:Er zijn weer anderen die zeggen dat het "bewust offeren" onzin is, een slappe uitvlucht van de Britten was om hun eigen falen te maskeren.
Klopt.
Persoonlijk denk ik ook niet dat ze geofferd zijn hoor.
De waarheid komt met de jaren
Plaats reactie