Kamp Beverloo Belgie/"Zwanestrand" Turnhout locati

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
jan willem
Lid

Kamp Beverloo Belgie/"Zwanestrand" Turnhout locati

Bericht door jan willem »

Wie kan mij de exacte locatie vertellen waar Kamp Beverloo, locatie of evt. straatnaam zich bevind? Dit kamp werd in juni 194 tot periode april 1944 door de 12.SS.Hitlerjugend divisie gebruikt. Ik kom bij mijn zoektocht op internet ook af en toe Leopoldsbrug tegen, volgens mij ligt dat buiten Beverloo? Of lag het Kamp tussen beide plaatsen in en werd het benoemd na de grootste plaats in de omgeving?

En ik ben opzoek naar de locatie in Turnhout genaamd "Zwanestrand" dit is waarschijnlijk de Duitse benaming. hier bevond zich de Stab. van de 12.SS.Divisie.

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Zover ik weet is Beverlo (tegenwoordig met één o) een deelgemeente van Leopoldsburg. Het kamp is in Beverlo gelegen, maar het juiste adres weet ik niet.
Op http://www.mil.be vond ik als 'adres':
Kamp BEVERLO
Kwartier Kamp van Beverlo
Beverlo
3970 Leopoldsburg

Het museum van het kamp van Beverlo vind je hier.
jan willem
Lid

Bedankt

Bericht door jan willem »

Peter bedankt voor deze informatie! Kan al weer een stukje verder.

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ik zoek al even informatie over het kamp van Beverlo tijdens de Tweede Wereldoorlog maar vindt maar weinig informatie. Het kamp bevindt zich in Beverlo, Leopoldsburg. Het is nog altijd een militair kamp, je kunt er gewoon niet langs kijken als je in Leopoldsburg komt. Het Kamp van Beverlo is opgericht door het Belgisch leger en deed tijdens de Tweede Wereldoorlog dienst als SS-Tuppenübungsplatz. De 12. SS-Panzergrenadier Division ‘Hitlerjugend’ is er opgericht, alsook de 5. SS-Freiwilligen Sturmbrigade ‘Wallonie’ na hun terugkeer uit Tscherkassy. Het kamp van Beverlo is immens groot, welke bokken of terreinen door de Waffen-SS gebruikt werden weet ik niet.

http://home.att.net/~SSPzHJ/Photos.html

Hier staan enkele foto van de 12. SS-Panzergrenadier Division 'Hitlerjugend' trainend tussen de hei in Beverlo.

Hartelijk dank voor de documenten!

Gegroet
Michael
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

Niet te vergeten deed het kamp na de oorlog ook dienst als gevangenenkamp voor de 'zwarten'.

Volgens sommige werden er ook naast de Reitz Uniformwerke in Merksem (SS-) kledingsstukken gefabrikeerd.
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

En diende dit kamp als verzamelplaats voor Horrocks deelname aan Market-Garden.

Leo
Plaats reactie