as of de ss

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

SS'ers vreesden de dood niet? :?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Harro schreef:SS'ers vreesden de dood niet? :?
Dat zeg ik toch niet, ik zeg dat dit werd misschien gedacht door hun tegenstanders, daar er enkelen waren die bereid waren te sterven voor de nazi-idealen en/of hun Fuhrer.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
BBB
Lid

Bericht door BBB »

dat waren niet de exacte woorden ;) maar ik ben idd ook zeker dat vele SS-ers niet meer bang waren van de dood.En hoe verder in de oorlog hoe jonger het gros van de soldaten en hoe jonger hoe meer ze beinvloed konden worden om hun leven te geven. (In de film "Der Untergang kan daar een goed voorbeeld van zien) en hoe verder in de oorlog, hoe meer wreedheden die ze ongevoeliger maakten.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

LOL, je bent niet goed wijs! SS'ers waren niet banger of minder bang dan iedere ander als de kogels om hun oren vlogen.

Gewoon een voorbeeld, 21 december 1944 - een Leibstandarte soldaat:
Ich versteckte mich, indem ich mich gegen einen Baumstamm presste und die Luft anhielt. Die Amerikaner liefen nur ein paar Meter von unserem Versteck entfernt vorbei, doch sie sahen uns nicht.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
BBB
Lid

Bericht door BBB »

oke, misschien dat ik meer moet veralgemenen, dus niet SS-ers maar soldaten int algemeen.
Ik kan me voorstellen dat als je in in een uitzichtloze oorlogsituatie zit, kamaraden ziet sneuvelen, je echt doodmoe bent,..... dat je het niet meer kan schelen als je het overleeft of niet.
Ik neem aan dat je het al lachend zegt: " Je bent niet goed wijs." :?:
Am Ende steht der Sieg
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Ja, het blijft lachen met jou :mrgreen:

Mensen, ook soldaten, hebben een natuurlijke drang tot overleven.
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Harro schreef:Ja, het blijft lachen met jou :mrgreen:

Mensen, ook soldaten, hebben een natuurlijke drang tot overleven.
Groot gelijk,maar die regel geld veelal in normale situties, hoe verklaar je dan het grote aantal zelfmoorden in die laatste maanden?
Als je jappanners zo gek kreeg waarom Duitsers niet? Ze werden toch ook gehersenspoeld en van kindsbeen af werd er ingepompt dat hun leven in dienst stond van het vaderland. Is het vreemd om er van uit te gaan dat moegestreden soldaten, geen hoop meer hebbend, verhalen indachtig wat de Russen deden met (SS) krijgsgevangenen, mentaal gebroken dan toch streden tot de dood?
SS-ers waren fanatieker dan gewone soldaten,dus ga ik er toch vanuit dat ze een meer afwijkend gedrag vertoonden tijdens de bittere laatste oorlogsjaren.
Strijden tot de dood, is zeker niet uit de lucht gegrepen. Een natuurlijke reflex is dat je je hoofd intrekt bij een granaatinslag, "natuurlijk drang" geld niet meer bij extreme situaties (volgens mijn bescheiden mening).
Hoe verklaar je anders dat Amerikaanse MG schutters tijdens het beleg van Bastogne het schieten op den duur bellemmerd werd door de stapels lijken van gesneuvelde Duitse grenadiers?
Vele acties waren zuivere zelfmoord acties, dat zie je heden ten dage meer dan genoeg, ze geven hun leven voor een voor hen heilige zaak.
Am Ende steht der Sieg
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Bergen lijken? Dus alle duitsers werden op precies dezelfde plek doodgeschoten? Of sleepten de lijken, nadat ze dood waren, zich en masse naar 1 stapel om zo het zicht te belemmeren? Sorry, maar da's echt een typisch Amerikaanse overdreven weergave van een gebeurtenis.

Het is wel zo dat Waffen-SS'ers vaak (ook lang niet altijd, verschilde per eenheid) fanatieker waren dan anderen. Dit had inderdaad vooral met politieke indoctrinatie te maken en daarmee hun geloof in de 'endsieg'. Het waren dan ook vaak W-SS eenheden die in de meest uitzichtloze situatie door bleven vechten.

Maar om nu te zeggen dat ze niet bang waren voor de dood, slaat nergens op. Je vergelijkt het met de Japanners. Vergeet niet dat de Japanners, zoals ik al eerder schreef, traditioneel geloofden in hun keizer. Deze keizer was een goddelijkheid en sterven voor de keizer was de grootste eer die je als soldaat kon behalen. Hitler was geen god, geen afstammeling van de goden of iets dergelijks. 'Kamikaze´ bijvoorbeeld betekent dan ook ´goddelijke wind´.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

bollebekboerke schreef:SS-ers waren fanatieker dan gewone soldaten,dus ga ik er toch vanuit dat ze een meer afwijkend gedrag vertoonden tijdens de bittere laatste oorlogsjaren.
Graag wil ik weten wat jouw definitie is van een "SS'er" voordat we doorgaan. Want de 900 duizend mensen die tijdens de oorlog in de Waffen-SS dienden verschilden onderling dusdanig dat je niet kunt spreken van "SS'ers" die "fanatieker" waren dan "gewone soldaten". Waren een Duitser in de Leibstandarte, een Zweed in Nordland, een Nederlander in de Wiking, een Kroaat in de Hanschar en een kosak in een SS-cavalerieeenheid allemaal fanatieker dan "gewone soldaten"? Werden soldaten die van Kriegsmarine en Luftwaffe naar de Waffen-SS werden overgeplaatst plotseling fanatieker dan daarvoor? Werden dienstplichtigen die naar de Waffen-SS gingen inplaats van de Heer plotseling fanatieker?
bollebekboerke schreef:Strijden tot de dood, is zeker niet uit de lucht gegrepen. Een natuurlijke reflex is dat je je hoofd intrekt bij een granaatinslag, "natuurlijk drang" geld niet meer bij extreme situaties (volgens mijn bescheiden mening).
En hoe projecteer je dit specifiek op de Waffen-SS?
bollebekboerke schreef:Hoe verklaar je anders dat Amerikaanse MG schutters tijdens het beleg van Bastogne het schieten op den duur bellemmerd werd door de stapels lijken van gesneuvelde Duitse grenadiers?
Vreemd dat je nu Heeres eenheden gebruikt om aan te tonen dat SS'ers tot de dood vochten. Nog los van het waarheidsgehalte van de twijfelachtige anecdote.
bollebekboerke schreef:Vele acties waren zuivere zelfmoord acties, dat zie je heden ten dage meer dan genoeg, ze geven hun leven voor een voor hen heilige zaak.
Geef eens specifieke, bewezen voorbeelden van deze zelfmoordacties? Heilige zaak? De propaganda werkt blijkbaar net zo goed na- als tijdens de oorlog.
jan willem
Lid

???

Bericht door jan willem »

Waarkomen toch al die verhalen vandaan over niet bang voor de dood, politieke indocrinatie, etc. vandaan??

De gemiddelde Duitse waffen-ss soldaat had aan de politieke "trainingen" tijdens zijn ausbildung niet echt veel interesse en aan het eind van de oorlog was,laatste jaren, was er aan de zogenaamde elitie Ausbildung echt niet veel meer over. Het was veel meer manschappen snel opleiden en naar het front sturen.

De gemiddelde waffen-ss opleiding kreeg al niet eens meer fatsoenlijke aanvulling maar veelal, en al vaker geschreven, aanvulling vanuit de LW/KM etc.!

De waffen-ss soldaat was net zo aan het overleven als zijn WH collega. Ook binnen de WH heb je manschappen gehad die tot het einde toe zijn blijven strijden.

Mooi voorbeeld van heroisch gedrag is het persoonlijke verhaal van een HJ.veteraan die chauffeur is geweest op een panzerspahwagen. "toen ik de JABO's zag aankomen schoten wij, met onze jeugdige overmoed,met onze 20mm. kanon driftig de lucht in. Ik was heel verbaast om te zien dat mannen waar ik altijd tegenop keek, vol met IJzerenkruizen en andere onderschedingstekens van vele jaren harde strijd, weg zag duiken in greppels. Toen de JABO's verdwenen waren hadden ze een spoor van vernietiging achtergelaten.

Mijn kameraden in het voertuig voor mij waren weggevaagd, mijn schutze was zijn hoofd afgeschoten en de kommandant was ook niet meer in leven. Het voertuig achter mij had het ook te pakken gekregen en veel leven was er ook niet meer te bespeuren.

We verloren die eerste dag van onze inzet in Normandie al het grootste deel van onze Kompanie. 's-avonds vertelde mijn Kp.Kommandant W.H., en het was meer in een schreeuw vorm, dat zulk gedrag niet wenselijk was. Omdat dit onnodige slachtoffers koste en je beter in dit soort situaties kunt wegduiken.

Mijn Kp. kommandant had al aantal jaren gevechtservaring en wist te tacktiek hoe te overleven. Zijn missie was om ons allen heel huids terug te brengen bij onze ouders en het liefts met zo weining mogelijk slachtoffers. Maar ook dat hij zelf graag weer net zoals zijn kameraden graag weer thuis kwamen en dat tegen een overmacht aan JABO's niet veel uit te halen was. Nu begreep ik ook waarom al deze mannen met onderscheidingstekens wegdoken!

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Harro schreef: Heilige zaak? De propaganda werkt blijkbaar net zo goed na- als tijdens de oorlog.
Mag ik vragen wat je daar mee bedoelt Harro?
Am Ende steht der Sieg
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Dat mag je.
BBB
Lid

Bericht door BBB »

:P
Laatst gewijzigd door BBB op 05 okt 2005, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Am Ende steht der Sieg
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Harro schreef: Heilige zaak? De propaganda werkt blijkbaar net zo goed na- als tijdens de oorlog.
:) wat bedoel je daarmee Harro?
Am Ende steht der Sieg
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Dat de mythes over de SS die voortkwamen uit de nazi propaganda het na de oorlog goed blijven doen. Al die onzin dat ze elite waren, dat er speciale selectie was, speciale training, dat ze de beste uitrusting kregen en als politiek geïndoctrineerde, brainwashed robots zo hun leven wilden geven voor een "heilige zaak".
Plaats reactie