as of de ss

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Jochen S.
Lid

Bericht door Jochen S. »

dat ze elite waren, dat er speciale selectie was, speciale training, dat ze de beste uitrusting kregen en als politiek geïndoctrineerde, brainwashed robots zo hun leven wilden geven voor een "heilige zaak".
Eh...? Is dat niet zo dan? :mrgreen:
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

;)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Misschien kan Harro eens een topic openen " De waarheid over de SS ' met daarin zijn standpunten die hij nu in diverse topics uitlegt. Als hij dat netjes doet zoals altijd met links en bronnen kan hij voortaan daar naar verwijzen. En het is ook nog eens leerzaam voor de rest

;)

Moet de titel niet zijn, SA of de SS ?
Jochen S.
Lid

Bericht door Jochen S. »

'De SS: Feit of fictie' lijkt me een betere titel :P Harro zal best iets voelen voor jouw voorstel. Het lijkt mij echter ook een een goede zaak dat veel mensen eerst eens aan zelfstudie doen voordat ze telkens weer met dezelfde foutieve en behoorlijk irritante clichés aan komen zetten!

Mike S.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
jan willem
Lid

zelf studie!

Bericht door jan willem »

Mike heeft een goed punt om eens wat meer aan zelf studie te doen en de genoemde cliches eens wat te nuanceren. Het woord elite past niet bij de waffen-ss als totale organisatie. Tuurlijk waren er een aantal elite eenheden binnen de waffen-ss maar dat waren er niet meer of minder dan binnen de Wehrmacht! GroSSdeutschland, als Wehrmacht divisie zou je ook in dat rijtje van elite kunnen plaatsen.

Waarschijnlijk heeft de aanwezige doodskop een magische aantrekkingskracht!! De Leibstandarte had maar een fractie van haar strijdkracht over in Normandie, hoezo elite?? Op een enkeling na van het begin van 40/41 waren er niet veel meer van deze groep over en er was een constant te kort aan officieren en onder officieren, hoezo elite??

De divisies op papier waren niet te vergelijken met de divisies in het veld zoals ze er daadwerkelijk bijlagen. Vraag me af of er hier veel mensen weten wat de betekenis is van de woorden: Soll/Ist Starke??

De waffen-ss soldaat zag zich zelf niet als elite maar, en zo willen ze ook graag erkend worden, als dood normale soldaten. De aandacht na de oorlog heeft deze eenheid doen uitgroeien tot een zgnd. elite en veelal de mensen van vandaag blijven dit progareren. Amerikan zijn er ook heel sterk in :? en een aantal zgnd. vooraanstaande amerikaanse historisie lopen voorop in deze als maar aanhoudende kwestie.

De nu nog levende waffen-ss veteraan wil gewoon soldaat zijn en 99% verafschuwd net zo als velen alle wreedheden. Alleen wil men erkenning en een objektieve kijk op de geschiedenis en vooral op hun geschiedenis.

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
BBB
Lid

Bericht door BBB »

ff vlug, want ik heb het te druk, als SS niet veel verschilde ivm gedrag, uitrusting, zelfopoffering, zelfs oorlogsmisdaden, waarom werden ze dan in krijgsgevangschap bvb. zo veel strenger behandelt of waarom worden ze zo meer crimineel beschouwd? Omdat ze in verband gebracht worden met de kampen?
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Omdat ze ten eerste tijdens de oorlog wél de reputatie van elite hadden - ook al was dit niet helemaal terecht-, én ze waren nog altijd onderdeel van de SS. Ze werden dan ook behandeld als SS'ers, niet als soldaten. En ja, dit kwam ook door de kampbewakers, de Sonderkommando's, enzovoorts.
jan willem
Lid

juist ja!

Bericht door jan willem »

Omdat men de waffen-ss vergelijkt met de Alg.SS/SD/Gestapo/Kamppersoneel.

We gaan een beetje in herhaling vallen, maar de gemiddelde waffen-ss veteraan verwerpt deze praktijken. Als ik contact zoek met een "nieuwe" waffen-ss veteraan is het eerste wat geschreven word: wij waren geen oorlogsmisdadigers en geen kamppersoneel.

Maar ik denk dat we zo onderhand een beetje in de herhalingen gaan vallen! Het zal om de haverklap een terugkerend verhaal worden.

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Glenn Janssens
Lid

Re: juist ja!

Bericht door Glenn Janssens »

jan willem schreef: wij waren geen oorlogsmisdadigers en geen kamppersoneel.
Is het niet zo,dat er een beurtrol bestond?
Ik ga niet zeggen op grote schaal,maar de kans was er wel,dat je als waffen-ss'er ingedeeld werd in een Kamp?
Of als straf,of wanneer je ongeschikt werd voor frontdienst?
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Het kwam voor dat "reguliere" waffen SS'ers dienst moesten doen als bewakers in het KZ bij wijze van "lichte dienst" na bijvoorbeeld gewond te zijn geraakt aan het front. Let wel: de Waffen SS viel tactisch gezien onder de Wehrmacht maar kende een eigen jurisdictie en viel onder de RFSS ( Reichsführung SS, Heinrich Himmler ). De SS organisatie omvatte behalve de Waffen SS ook de Allgemeine SS, de Totenkopfverbände, de Ordnungs Polizei, de Schutzpolizei en andere politie onderdelen. Het kon dus gebeuren dat de lokale bromsnor ingedeeld werd bij de Einsatzgruppen maar dat kon ook met een Waffen SS'er gebeuren. Het was min of meer op vrijwillige basis en velen gingen er onder druk van collega's ook in mee. Daar de SS een grote verstrengeling van elkaars sub-organisaties kende is er geen duidelijke scheidslijn te trekken welke onderdelen zich nu wel en welke onderdelen zich nu niet schuldig maakten aan misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden ( Er is een verschil tussen die twee... ). Feit is dat veel van de leden der Einsatzgruppen tot de politie behoorden, maar ook daar waren ook leden van de Totenkopf betrokken, waffen SS'ers en zelfs de daarbij aanwezige Wehrmacht militairen. Het is onmogelijk om ( zeker wat het Oostfront betrof ) een eenheid van de SS of politie geheel te vrijwaren van misdaden tegen de menselijkheid.
Daar is 'ie weer!
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Waarbij ik nog aan wil toevoegen dat de strijd aan het Oostfront een grimmiger karakter had dan die aan het Westfront, de Rus ( om een voorbeeld te noemen ) gold als een Untermensch, en dus was volgens de beredenering van de Nazi's het oorlogsrecht niet van toepassing aan het Oostfront. Het reguliere leger heeft hier ook een grote verantwoordelijkheid voor de begane misdaden gehad. Individueel verzet kwam voor, maar was helaas een zeldzaamheid.
Daar is 'ie weer!
Peter
Lid
Contacteer:

Re: juist ja!

Bericht door Peter »

jan willem schreef:Omdat men de waffen-ss vergelijkt met de Alg.SS/SD/Gestapo/Kamppersoneel.

We gaan een beetje in herhaling vallen, maar de gemiddelde waffen-ss veteraan verwerpt deze praktijken. Als ik contact zoek met een "nieuwe" waffen-ss veteraan is het eerste wat geschreven word: wij waren geen oorlogsmisdadigers en geen kamppersoneel.

Maar ik denk dat we zo onderhand een beetje in de herhalingen gaan vallen! Het zal om de haverklap een terugkerend verhaal worden.

JW
Waarop ik als laatste opmerking wil plaatsen: niet alle Waffen SS veteranen hebben zich schuldig gemaakt aan misdaden noch was het plegen van dergelijke misdaden een "privilege" van de SS, ook de Wehrmacht heeft zich schuldig gemaakt. Wat de veteranen betreft: wat zou jij zeggen als blijkt dat je voor de verkeerde zaak hebt gevochten? Daar wil ik -en dat benadruk ik ten zeerste- niet mee zeggen dat elke SS veteraan zich schuldig heeft gemaakt aan misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden. Er zaten ( onvoorstelbaar voor sommigen ) wel degelijk fatsoenlijke mensen bij de SS, maar feit is dat de SS tijdens het Neurenbergtribunaal ( terecht ) tot een misdadige organisatie is bestempeld.
Daar is 'ie weer!
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

En als allerlaatste opmerking: ( ik kan het niet laten ) De SS als geheel presenteerde zichzelf graag als de elite van de elite, de SS'er ( voor zover die bestond ) werd ideologisch geschoold en was in het begin van de oorlog zeker een "elitesoldaat" naarmate de oorlog voortschreed werden de gelederen aangevuld met buitenlandse vrijwilligers en deed de Waffen SS steeds meer dienst als brandweer aan het front. Daar men de verliezen moest blijven aanvullen ging dat ook ten koste van de ideologische scholing en het elite karakter van de SS. Mensen die in 1939 zich aanmeldden bij de SS-VT ( Verfügungstruppen, de voorganger van de Waffen SS ) en afgekeurd werden konden in 1944 zonder meer toegelaten worden. De lat werd lager gelegd! Na de nederlagen aan het Oostfront hield de Waffen SS op een elite eenheid te zijn. De enorme vechtlust die bewondering oogstte van het reguliere leger was overigens de oorzaak van de noodzaak tot snelle aanvulling en dus de oorzaak van "degeneratie" van de SS als elite.
Daar is 'ie weer!
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Peter, punt is vooral dat de SS voor de oorlog een raciale elite was (naar de nazistische normen dan). Militair vielen ze onmiddelijk door de mand en wisten ze niet hoe snel ze weer over moesten stappen op Heeres doctrines. Een elitesoldaat, in de militaire zin van het woord soldaat, waren ze absoluut niet - ookal was dit wel de bedoeling.
Plaats reactie